Nederlanders houden van spontane en avontuurlijke vakanties

Nederlanders zijn spontane en avontuurlijke vakantiegangers. Aan de hand van de totale kosten, weersvoorspellingen en de locatie maken ze hun keuze voor de bestemming van hun strandvakantie. Dit blijkt uit de resultaten van het ‘Life's a beach 2013’- onderzoek van Expedia.

Criteria vakantiebestemming

Zon strand vakantieWat de totale kosten zullen zijn, speelt voor Nederlanders de grootste rol bij het uitzoeken van een strandvakantie. Zestig procent neemt dit namelijk mee in de beslissing. Ook de weersvoorspelling kan doorslaggevend zijn voor Nederlandse vakantiegangers, dit geldt voor 46 procent. Verder is de locatie van belang. Nederlanders gaan het liefst naar bestemmingen die ze nog niet kennen.

Avontuurlijke vakanties

Nederlanders zijn volgens het onderzoek een stuk avontuurlijker dan vakantiegangers wereldwijd. Een kwart van de Nederlanders gaat alleen naar een onbekende locatie, terwijl wereldwijd veel reizigers juist kiezen voor een bekende plaats. 34 procent van alle vakantiegangers gaat naar een bekende locatie, terwijl slechts elf procent van de Nederlandse vakantiegangers een bekende locatie kiest. Een derde van de vakantiegangers wereldwijd gaat zelfs meestal terug naar hetzelfde strand. Van de Nederlanders is dit maar zeventien procent.

Spontane vakanties

De avontuurlijke inslag blijkt niet alleen uit de onbekende locaties, maar ook uit de grote hoeveelheid spontane vakanties. Het grootste deel van de Nederlanders, 68 procent, plant een buitenlandse vakantie korter dan een half jaar van tevoren. Bij vakantiegangers wereldwijd is dit aanzienlijk lager, 56 procent. Vakanties dichtbij wordt door 24 procent van de Nederlanders zelfs in één week geregeld. Daarmee staan Nederlanders in de top drie landen wereldwijd die hun vakantie dichtbij huis binnen een week van tevoren plannen. Van de Zweedse en Deense vakantiegangers plannen nog meer mensen een binnenlandse vakantie in een week.

Life’s a Beach onderzoek 2013

Het Life’s a Beach onderzoek is uitgevoerd door Internationaal onderzoeksbureau Harris Interactive. 8.606 vakantiegangers werden ondervraagd over hun gedrag en voorkeuren betreffende strandvakanties. Deze vakantiegangers kwamen uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Australië.

Nog geen vakantie geboekt? Wees zelf ook spontaan en boek nu.