Wegenwacht

Verantwoord ondernemen

De Wegenwacht komt jaarlijks ruim 1 miljoen keer in actie om een ANWB-lid met autopech te helpen. Dat proberen we zo duurzaam mogelijk te doen. Bovendien verlenen Wegenwachten ook tientallen keren per jaar EHBO, omdat ze vaak als eerste hulpdienst bij ongevallen arriveren.

Schoon rijden

De Wegenwacht heeft ongeveer 900 voertuigen in gebruik om snel en goed te kunnen werken. Jaarlijks leggen ze zo’n 27 miljoen kilometer af. De meeste voertuigen moeten een fors gewicht aan gereedschap en reserveonderdelen meenemen. Ook moeten ze vele uren achter elkaar inzetbaar kunnen zijn. Dat betekent dat er vooral met dieselvoertuigen gewerkt moet worden. Zodra er goede (waterstof-)elektrische voertuigen op de markt komen, die aan de Wegenwacht-eisen voldoen, kan hopelijk de omslag worden gemaakt naar volledig schone, klimaatneutrale en stille Wegenwachthulp. 

Het voertuigpark van de Wegenwacht

Anderen helpen/redden

De Wegenwacht is soms eerder aanwezig bij een incident dan de politie of ambulance. Ieder jaar komt de Wegenwacht in aanraking met zo’n 4000 ongevallen. Dankzij hun EHBO-training en hun praktische instelling hebben Wegenwachten al vele levens kunnen redden.   

Meer over EHBO

Zelf veilig werken

Het werken ‘langs de weg’ is niet zonder risico’s. Vooral het werken op de vluchtstrook van snelwegen vereist zorgvuldige procedures. Ook al zijn de gele Wegenwacht-voertuigen en -kleding goed zichtbaar, roekeloos rijgedrag van andere weggebruikers valt helaas niet 100% uit te sluiten. 

Alle ANWB Wegenwachten hebben daarom het certificaat ‘Eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeers-incidenten’ (REVI). Op snelwegen en N-wegen worden steeds vaker lepelvoertuigen met een sleepinstallatie ingezet. Hiermee kunnen we gestrande voertuigen op de vluchtstrook verplaatsen naar een plek waar veilig gewerkt kan worden.  Vanwege het groeiend aantal auto’s die met vier wielen van de grond verplaatst moeten worden, zoals hybride auto’s, zijn in 2017 vijf plateauvoertuigen aangeschaft. 

Meer over Incident Management 

Opleidingen van de Wegenwacht

Zuinig rijden

ANWB-leden met pech willen graag snel geholpen worden, maar alle Wegenwachten dienen zich overal aan de maximumsnelheid te houden. Wegenwachten worden regelmatig herinnerd aan het belang van veilig en zuinig rijden. Zo kende de Wegenwacht tussen 2013 en 2016 het programma ‘Bewust Rijden’, waarbij door trainingen en onderlinge competitie gemiddeld zo’n 7% brandstofbesparing is gerealiseerd.

Sinds het najaar van 2016 verricht de Wegenwacht in Den Haag en Amsterdam een deel van de pechhulp per e-bike. Het bleek mogelijk om snel en goed pechhulp te verlenen zonder luchtvervuiling en geluidoverlast te veroorzaken. In 2017 is de ebike-vloot uitgebreid met twee nieuwe exemplaren in Rotterdam en Utrecht. 

Wegenwacht: pechhulp per fiets van start

Wegenwacht op e-bike

De Wegenwacht zou graag gebruik willen maken van elektrische bestelbusjes die 200 km of meer kunnen rijden zonder tussentijds opgeladen te hoeven worden. Medio 2018 zal de Wegenwacht een Nissan EV200, een Volkswagen E-Golf en een Zero Bike-motorfiets in gebruik nemen in de regio Amsterdam. 

Elektrisch rijden

De elektrische voertuigen van de Wegenwacht moeten snel opgeladen kunnen worden. Dat geldt ook voor de auto's van gestrande leden.
De kantoren van de ANWB en haar dochterbedrijven zijn voorzien van een aantal ‘gewone’ laadpunten. Zo kunnen ook onze medewerkers met een (plug-in-)elektrisch voertuig bij het werk opladen. In samenwerking met Greenflux heeft de ANWB bij wegrestaurants van Van der Valk en La Place in totaal 30 (AC) snelladers geplaatst met een vermogen van maximaal 22 kW.

 

De Service Centra van de Wegenwacht verbruiken een grote hoeveelheid stroom, onder andere voor het opladen van elektrische voertuigen. Om zo veel mogelijk in de eigen stroombehoefte te kunnen voorzien, heeft de ANWB in 2017 drie Service Centra voorzien van een groot aantal zonnepanelen. Waar mogelijk wordt het verbruik van gas en elektra teruggedrongen, onder andere door toepassing van warmtewisselaars en LED-verlichting.

Waterstofauto’s zijn schoon, stil en klimaatvriendelijk, mits de waterstof geproduceerd wordt met zonne- of windenergie. Eén keer tanken levert voldoende brandstof om ruim 500 km te kunnen rijden en dat is voor de Wegenwacht van groot belang. Het aantal waterstof-vulpunten in Nederland is nog klein, maar zal naar verwachting in 2018-2020 groeien tot zo’n 20 tankstations. De Wegenwacht gebruikt sinds november 2017 een (Hyundai Ix35-)waterstofauto om ervaring op te doen. Slaagt de proef, dan is uitbreiding van het aantal waterstofauto’s een serieuze optie om te komen tot ‘zero emissie’.

Meer over de eerste waterstof Wegenwacht-auto

Duurzaam Repareren

De Wegenwacht beschikt over negen Service Centra, verspreid over heel Nederland. Elk servicestation beschikt over een uitgebreide ‘milieustraat’ om het afval zo goed mogelijk te scheiden. Sinds 2015  beschikken alle servicestations over het certificaat ‘Duurzaam Repareren’. Met dit keurmerk krijgt de ANWB erkenning voor de duurzame manier van werken bij de Wegenwacht.

Keurmerk Duurzaam Repareren voor Service Centra

duurzaamrepareren.nl 

 

Gebruikt gereedschap naar Afrika

Het gereedschap dat de Wegenwacht gebruikt, wordt regelmatig vervangen om up-to-date te blijven. Overtollig gereedschap dat nog bruikbaar is,wordt geschonken aan de stichting ‘Gered Gereedschap’. Deze gereedschappen worden gebruikt voor het opleiden van automonteurs op projecten van Gered Gereedschap in Afrika. 

geredgereedschap.nl

Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL)

Ieder jaar biedt de Wegenwacht een aantal monteurs in spé de mogelijkheid om het praktijkgedeelte van de Beroepsbegeleide Leerweg (BBL) bij de ANWB te volgen.