Hoge Bi

De Hoge Bi is een smeedijzeren fiets die populair was toen de ANWB in 1883 werd opgericht. Dankzij het grote voorwiel kon de berijder een hogere snelheid bereiken, maar rijden op deze fiets was gevaarlijk en niet comfortabel. Hij had wel een rem, maar geen licht, bel of spatborden. Voor de massief rubberen banden kwamen in de jaren negentig luchtbanden in de plaats.

Verzameling rijwielverenigingen

De jonge ANWB was aanvankelijk een verzameling van plaatselijke rijwielverenigingen. Ze stimuleerde recreatief toeren en hardrijden onder meer door plattegronden te publiceren en wedstrijden te organiseren. Verder drong de bond bij overheden aan op soepeler regelgeving en betere wegen.

Safety Bike veiliger

Rond 1890 werd de Safety Bike erg populair. Deze was veel veiliger dan de hoger Bi. Hij leek met zijn twee even grote wielen, ketting, spatborden en remmen al sterk op de fietsen van tegenwoordig. En hij was veiliger en eenvoudiger te berijden. In 1900 reden er in Nederland al honderdduizend, tien jaar later een half miljoen. De fiets werd inmiddels al niet meer alleen recreatief gebruikt.