De auto

De door pionier Carl Benz ontwikkelde verbrandingsmotor was een mijlpaal in de ontwikkeling van de auto. De eerste auto met een benzinemotor ter wereld) haalde een maximumsnelheid van 15 km per uur. In 1886 maakte Benz een eerste proefrit in zijn woonplaats Mannheim.

Auto op weg

Duitse en Franse modellen populair

Pas tien jaar later reden in Nederland de eerste auto's rond. Ze kwamen allemaal uit het buitenland en werden vooral geproduceerd door rijwiel- en rijtuigfabrikanten. Vooral Duitse en Franse modellen auto's waren populair. Schoorvoetend kwam een Nederlandse autoindustrie op gang met de merken Spyker, Simplex en Eijsink. In ons land reden ook stoomauto's rond en in grote steden waren tot 1914 elektrische auto's het meest populair.

Goodwill door spoorstaking

De spoorwegstaking van 1903 bewees het nut van het nieuwe vervoermiddel. Particuliere autobezitters verzorgden toen posttransporten, waardoor de auto aan goodwill won. Het aantal exemplaren steeg echter maar langzaam, vooral door de hoge prijzen. Grotere auto's kosten rond de eeuwwisseling 4.000 en kleinere 2.000 gulden. Ook het gebrek aan voorzieningen hinderden een snelle verspreiding. Geschikte wegen, stallingen, benzineverkooppunten en reparatiewerkplaatsen waren er nauwelijks.