50 miljoen extra voor beveiligen spoorwegovergangen

Het beveiligen van de meest risicovolle spoorwegovergangen krijgt een impuls van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ANWB verwacht dat hiermee ook extra overgangen worden behouden voor langzaam verkeer als wandelaars en fietsers.

De ANWB voorziet ProRail regelmatig van advies bij voorgenomen aanpassingen en opheffingen van spoorwegovergangen. In november 2016 zijn hiertoe samen met de Fietsersbond, NOC*NSF, het Fietsplatform en Wandelnet afspraken gemaakt. Die gaan onder andere over het zorgvuldiger meewegen van de belangen van recreanten bij besluiten rond de 127 niet-beveiligde overwegen.

Meer geld

Tegelijkertijd heeft de ANWB bij de Tweede Kamer gelobbyd voor meer geld. Dit heeft nu dus geresulteerd in 50 miljoen extra. Dit geld wordt voor de helft ingezet voor het aanpassen van spoorwegovergangen bij particulieren als bij agrarische bedrijven. Met het resterende bedrag worden de andere overgangen aangepakt. De ANWB, ProRail en de overige partners stemmen onderling af welke spoorwegovergangen worden aangepast.