ANWB lanceert plan voor veiliger stadsverkeer
In een rapport over de toekomst van het stedelijk verkeer bepleit de ANWB enkele fundamentele veranderingen. Meer ruimte voor de fietser en op dezelfde weg gelijke maximumsnelheden voor fiets, scooter en auto.
Het zijn twee opmerkelijke aanbevelingen die de ANWB doet naar aanleiding van een diepgaand onderzoek naar oplossingen om het stadsverkeer veiliger te maken.
In het rapport ‘Verkeer in de stad, een ontwerpfilosofie voor de stedelijke openbare ruimte’ pleit de ANWB voor een heel andere indeling van de verkeersstromen in de stad. Zo zou de infrastructuur bepalend moeten zijn voor de maximumsnelheid, niet de aard van het voertuig. Doordat op een weg voor verschillende weggebruikers dezelfde maximumsnelheid geldt, ontstaat een rustigere en veiligere verkeersstroom. Een 20 km/uur snelheidslimiet in bijvoorbeeld een stadscentrum geldt dan voor zowel de fietser, als de scooter en de auto.
Fietser in de knel
Volgens het rapport dreigt in het huidige stadsverkeer vooral de fietser in de knel te komen, terwijl het aantal fietsers en de diversiteit aan fietsachtige voertuigen juist sterk stijgt. De ANWB en externe deskundigen hebben anderhalf jaar gewerkt aan het onderzoek, in samenwerking met de steden Helmond, Rotterdam en Utrecht. Het is de bedoeling dat de nieuwe indeling in verkeersstromen voor proef wordt toegepast in enkele steden.
Meer nieuws
- Kampeer en Caravan Kampioen stijgt in populariteit 26 jan 2021
- AutoMaatje gaat vaccinatieritten rijden 26 jan 2021
- ANWB draagt bij aan duurzame bereikbaarheid van Den Haag 22 jan 2021
- De Buitendienst neemt je weer mee op pad 22 jan 2021
- Datalek bij toeleverancier ANWB 08 jan 2021
- Hoofddirecteur ANWB Frits van Bruggen vertrekt 04 jan 2021