Ultra compacte voertuigen onveilig voor inzittenden

Crashtest

Ultra compacte voertuigen, zoals de Renault Twizy en de Tazzari ZERO blijken onveiliger voor inzittenden, dan gewone personenauto’s. Dat komt naar voren uit een test van Euro NCAP.


Het gebruik van brommobielen en andere nieuwe voertuigen wordt steeds populairder. Hoog tijd voor Euro NCAP om de veiligheid onder de loep te nemen. In sommige gevallen is de kans op een fatale afloop bij een ongeval zeer groot.

Alleen Twizy voorzien van airbag

De voertuigen zijn getest bij een snelheid van 50 km per uur. Met deze snelheid simuleert Euro NCAP een frontale botsing op een tegemoetkomend voertuig en een zijdelingse botsing tegen bijv. een boom.  Bij de Tazzari Zero brak de veiligheidsgordel af, waardoor het hoofd van de dummy met grote kracht op  de stuurkolom raakte. Bij de Club Car kwam er weinig kracht op de veiligheidsgordel, omdat het stuur bijna een halve meter naar achteren schoot tegen de borst van de bestuurder.

Het minst onveilig blijkt de Renault Twizy. Bij de crashtest bleef de kooiconstructie van het voertuig intact en deze lijkt zelfs een zwaardere impact te kunnen weerstaan. Helaas zorgde de combinatie van een stijve structuur van het voertuig en de veiligheidsriemen voor enorme krachten op de nek van de testdummy. Opvallend is dat, van de geteste voertuigen, alleen de Twizy is voorzien van een airbag.

Veiligheid moet verbeteren

De ANWB roept fabrikanten van deze voertuigen op  om de veiligheid te verbeteren. De bond adviseert haar leden bij aankoop van dit soort voertuigen de voor- en nadelen goed af te wegen in relatie tot waar zij het voertuig voor willen gebruiken. Euro NCAP  is een samenwerkingsverband van de ANWB en haar Europese zusterclubs met de Nederlandse , Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenorganisaties.

Testresultaten

Club Car Villager 2+2 LSV

Ligier IXO JS LINE 4 Places

Renault Twizy 80

Tazzari ZERO 20

Zie ook

Euro NCAP waarschuwt voor Renault Twizy