Euro NCAP scherpt veiligheidseisen aan

20 april 2016

Euro NCAP scherpt de veiligheidseisen voor botsproeven voor nieuwe auto’s aan. In de tests met kinderen op de achterbank is de leeftijd verhoogd naar 6 en 10 jaar.

Hierdoor wordt er meer geëist van de veiligheidsconstructie achterin de auto. Ook stimuleert Euro NCAP de aanwezigheid van een AEB, een voetgangersdetectiesysteem dat zelfstandig remt wanneer voetgangers nabij de auto zijn, door deze op te nemen in de testbeoordeling. Om consumenten te informeren over de veiligheidssystemen die optioneel worden aangeboden publiceert Euro NCAP voertuigresultaten  voor de standaarduitvoering en voor de uitvoering met een extra veiligheidspakket.

Een voertuig kan met de nieuwe aanpak een tweede sterrenbeoordeling krijgen. Allereerst wordt het voertuig beoordeeld op de standaarduitvoering, zonder extra veiligheidspakketten. Daarnaast kan de fabrikant er voor kiezen om een aanvullende test te laten uitvoeren op een versie met een optioneel veiligheidspakket. Hierdoor kunnen consumenten beter zien hoe de veiligheid door het toevoegen van  extra  veiligheidsvoorzieningen verbetert.

De Suzuki Baleno ontving als eerste auto twee sterrenbeoordelingen. Voor de versie met de standaard uitvoering kreeg de Suzuki Baleno drie sterren. Voor de uitvoering met een optioneel veiligheidspakket is gekozen voor het ‘Radar Brake Support’ systeem, zelfstandige of autonome noodremsystemen. De Baleno ontving op basis van dit veiligheidssysteem vier sterren in de botsproef.  

De nieuwe Toyota Prius haalde in de standaard uitvoering van het voertuig de maximale score van vijf sterren.

De onafhankelijke testorganisatie European New Car Assessment Programme, Euro NCAP, is een samenwerkingsverband van de ANWB en haar Europese zusterclubs, de Europese Commissie en de Europese consumentenorganisaties en heeft als doel autofabrikanten te stimuleren de verkeersveiligheid te verbeteren.

De volledige resultaten zijn hier terug te vinden.