Veel vragen rond autohuren in buitenland

4 februari 2015

Na een vakantie op Sicilië rijdt een Nederlands echtpaar hun huurauto terug naar de luchthaven van Palermo. Op de parkeerplaats staan twee vriendelijke medewerkers van het verhuurbedrijf. ‘Natuurlijk kunnen ze hun auto hier al achterlaten. Wij regelen het verder’. Een dag later wordt de man gebeld door het verhuurbedrijf, die een auto mist. Dan begint het hem te dagen; ze hebben het voertuig ingeleverd bij twee vermomde nep-medewerkers. 

Uiteindelijk liep dit avontuur goed af. Bij het echtpaar werd alleen het eigen risico in rekening gebracht. Dit verhaal is gelukkig een uitzondering, maar met het huren van een auto in het buitenland kan veel misgaan. Dat blijkt wel uit de resultaten van een ANWB-enquête, die door 750 lezers van de Kampioen werd ingevuld.

Een kwart van de lezers heeft ooit schade opgelopen tijdens de huur van een auto.
Twee derde van de ANWB-leden heeft wel eens een mankement of schade ontdekt bij het ophalen van een huurauto en bijna één op de drie huurders vindt de verzekeringen, de voorwaarden, vreemde afkortingen zoals CDW, ALI én de uitleg van de medewerkers aan de balie onduidelijk. Bovendien zegt 69% dat soms of altijd wordt verzuimd door het verhuurbedrijf om te wijzen op uitsluitingen in het verzekeringspakket; bijvoorbeeld voor glas-, dak- of bandenschade.

De ANWB ontvangt jaarlijks 150 klachten van leden over dit onderwerp. Vakantiegangers die een auto huren in het buitenland moeten beseffen dat ze rijden in een ander land met andere (verkeers)regels, wegen en verkeersborden.

Tip van de ANWB bij het huren van een auto:

  1. Lees de huurvoorwaarden en let op uitsluiting. Zo is dakschade vrijwel nooit gedekt bij campers. Verzekeringen zijn niet in ieder land hetzelfde.
  2. Zorg dat er voldoende tijd - tenminste een uur - is om de auto op te halen en in te leveren. Een auto inleveren na sluitingstijd van het verhuurkantoor is niet verstandig omdat een inspectie niet mogelijk is.
  3. Bekijk de auto voor vertrek grondig. Laat bij terugkomst aantekenen op de overeenkomst dat de auto in goede staat is ingeleverd.
  4. Gebruik een creditcard voor de borg en de betaling van de huurauto. Een creditcardmaatschappij kan een onterecht afgeschreven betaling alsnog terughalen via de betwiste betalingsregeling.

De resultaten van deze enquête worden gebruikt door de ANWB om aanbevelingen te doen aan autoverhuurbedrijven.

Zie verder  www.anwb.nl/huurauto met  informatie over de checklist, verzekeringen en veel gebruikte afkortingen.