ANWB voor verbeterde afwikkeling groepsclaims
Recente kwesties in de voertuigindustrie laten zien dat consumenten bij 'fabrieksfouten’ of andere tekortkomingen geregeld met lege handen blijven staan. Voorbeelden zijn autoverkopen met onjuiste informatie over verbruik of emissies of aanwezigheid van niet toegestane software.
Gezamenlijke actie consumentenorganisaties
De ANWB staat daarom achter een wetsvoorstel dat consumenten betere mogelijkheden biedt voor schadevergoeding bij dit soort gebreken. In het nieuwe voorstel mogen consumentenorganisaties schadevergoeding voor de hele betrokken groep consumenten eisen. Op dit moment kan dat niet.
Volgens de ANWB is het nieuwe systeem goed voor alle betrokken partijen. Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis ,VNO-NCW en MKB-Nederland ondersteunen daarom het voorstel. Consumenten, bedrijven en rechters zullen minder tijd en geld kwijt zijn met het afhandelen van vergelijkbare schadekwesties. Per brief hebben consumentenorganisaties het Parlement opgeroepen om het wetsvoorstel te steunen. Het onderwerp staat komende week op de agenda staat van de Tweede Kamer.
Producenten terughoudend
Producenten zijn tot nu toe terughoudend met schikkingen voor grotere groepen consumenten. En procederen is voor individuele consumenten duur en een groot risico tegenover bedrijven met gespecialiseerde advocaten. Consumentenorganisaties kunnen nu een verbod of een verklaring voor recht bij de rechter vragen. Maar de consument moet daarna nog een tweede procedure voeren om zijn schade vergoed te krijgen.
Meer nieuws
- Fors meer Nederlanders met pech in het buitenland 09 sep 2022
- Grote drukte op ANWB Alarmcentrale 09 aug 2022
- Hyundai Ioniq Trekauto van het Jaar 2022 16 jun 2022
- 650 scholieren Fietsen met FUN 09 jun 2022
- Floor van Workum nieuwe directeur Unigarant 20 mei 2022
- ANWB AutoMaatje in 100 gemeenten actief 19 mei 2022