Eerste rijtest vernieuwde Volkswagen Golf

Publiekslieveling biedt meer gadgets en een rijkere veiligheidsuitrusting

We kunnen je nog niet vertellen hoeveel de vernieuwde Golf gaat kosten, maar weten al wel hoe de populaire gezinswagen rijdt.

De huidige Volkswagen Golf draait alweer sinds 2012 mee. In de tussentijd hebben veel concurrenten hun compacte middenklassers compleet vernieuwd. Toyota kwam met een andere Auris en meer recentelijk voorzagen ook Opel en Renault hun Astra en Mégane van een frisse jas. Zeker die laatste twee modellen troeven de Golf af wanneer het gaat om de infotainment- en veiligheidsuitrusting.

Inhaalslag

Om dat gat te dichten, heeft de Golf een flinke opfrisbeurt gekregen. De uiterlijke wijzigingen zijn bescheiden, maar op de punten waarop het model op achterstand dreigde te raken, maakt Volkswagen een imposante inhaalslag. Bovendien wordt het motorengamma onder handen genomen.

alt text

Op het moment van schrijven zijn de nieuwe prijzen nog niet bekend, maar volgens een woordvoerder van de importeur zullen die zo goed als gelijk liggen aan de huidige bedragen. En dat terwijl de standaarduitrusting er alleen maar op vooruit is gegaan. Zo beschikt iedere Golf voortaan over een radio, airconditioning en LED-dagrijverlichting.

De belangrijkste nieuwe krachtbron is een 1,5-liter benzinemotor met turbo en cilinderuitschakeling. De 150 pk sterke viercilinder moet binnen afzienbare tijd de huidige 1.4 TSI vervangen. Wanneer je de motor niet of nauwelijks belast, worden er twee cilinders uitgeschakeld, wat een gunstig effect op het verbruikscijfer moet hebben.

In slaap gedommeld

De nieuwe benzinemotor doet in stilte zijn werk, maar in het lage toerenbereik heb je het idee dat hij in slaap is gedommeld. Je moet zorgen dat je de krachtbron boven de 2.000 toeren houdt en dat betekent dat je in de stad of tijdens een steile vakantierit eerder zult moeten schakelen. We kunnen het nauwelijks een probleem noemen, temeer daar de handgeschakelde zesversnellingsbak waaraan de viercilinder in ons geval gekoppeld was, vlekkeloos functioneert.

alt text

De veiligheidsuitrusting heeft met deze tussentijdse update een welkome impuls gekregen. Standaard krijgt de beroemde Volkswagen voortaan vermoeidheidsherkenning mee, terwijl een automatisch remsysteem - mét voetgangersdetectie! - vanaf het tweede uitrustingsniveau wordt meegeleverd. Op de optielijst vinden we verder adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een fileassistent, waardoor de Golf al hard op weg is om een zelfrijdende auto te worden.

Hulpsystemen van de Passat

Wil je van die functionaliteiten profiteren, dan zal je echter een automatische transmissie moeten mee bestellen: in een handgeschakeld exemplaar blijf je in een verkeersopstopping zelf verantwoordelijk voor stuur en pedalen. Nieuw zijn ook twee van de Passat overgenomen hulpsystemen, waardoor zijn kleine broer zichzelf verantwoord tot stilstand brengt wanneer de bestuurder onwel is geworden. Daarnaast kun je dankzij Trailer Assist kinderlijk eenvoudig een aanhanger manoeuvreren.

alt text

Met voldoende been-, hoofd- en bagageruimte konden de Volkswagen-ingenieurs het interieur van de Golf ongemoeid laten. Hadden ze dat nou ook maar gedaan, want de digitalisering van het dashboard pakt slecht uit voor de ergonomie aan boord. Het duurste infotainmentsysteem is inmiddels volledig 'touch screen', zodat zelfs de volumeknop uit het interieur is verdwenen. Dat had van ons niet gehoeven.

Zwaaien naar je radio

Wel leuk is de mogelijkheid om voortaan met een handbeweging het volgende nummer of een ander radiostation te kiezen. Je beweegt eenvoudigweg je hand naar links of rechts, waarbij je er op moet letten dat je die hand vlak boven de versnellingspook houdt (daar bevindt zich namelijk de sensor). Ook handig om te weten: beweeg je jouw hand naar rechts, dan selecteert de Volkswagen het vórige nummer (en niet het volgende, zoals je zou verwachten).

Bekijk ook onze occasiontest van de huidige Volkswagen Golf

 

Meer nieuws

Alle nieuwsitems

Speciaal voor jou geselecteerd