Vliegmaatschappij Flybe failliet

Alle toestellen van de Britse vliegmaatschappij Flybe staan definitief aan de grond. Heb je een vlucht geboekt bij Flybe, kijk dan eerst of de vlucht niet wordt overgenomen. Neem daarvoor contact op met je reisorganisatie of met de vliegmaatschappij.

Dit kun je verwachten of doen in de volgende situaties:

Vlucht onderdeel van een pakketreis of gekoppeld reisarrangement?

Nog niet op reis? De reisorganisatie moet voor zover mogelijk een alternatieve vlucht aanbieden. De vlucht is immers deel van de hele reis die is geboekt. Is het niet mogelijk om een alternatieve vlucht te boeken, dan heb je recht op teruggave van de reissom.

Al op reis? De reisorganisatie moet zorgen voor een alternatieve vlucht. Eventuele schade, denk bijvoorbeeld aan extra kosten, kun je bij de reisorganisatie verhalen tenzij er sprake is van overmacht en het faillissement voor de reisorganisatie niet te voorzien of te vermijden was.

Los ticket geboekt?

In dat geval is de kans dat je geld terugkrijgt heel klein. Heb je een verzekering afgesloten bij het kopen van het ticket, dan kan deze dekking bieden bij een faillissement. Verder kun je je wenden tot de curator zodra deze bekend is.

Er is geen garantiefonds dat in geval van een faillissement kosten vergoedt.

Ticket betaald met creditcard?

Is het vliegticket betaald met een creditcard? Dan kunnen de kosten gedekt zijn door je creditcard. Neem daarvoor contact op met je creditcardmaatschappij.

Heb je andere vragen m.b.t. vliegtickets, stel ze aan onze experts.