ANWB: zoek innovaties binnen bestaand ov-chipkaartsysteem

16-10-2014 - Er is commotie ontstaan over de ov-chipkaart. De indruk bestaat, dat de politiek snel zou willen overschakelen op een geheel nieuw betaalsysteem.

Volgens de ANWB is dit niet nodig. Het systeem kan met een paar gerichte innovaties binnen de huidige kaders doeltreffend verbeterd worden. 

 “De ov-chipkaart is in 2009 breed uitgerold in het openbaar vervoer. Veel reizigers zijn eindelijk gewend aan reizen met de ov-chipkaart. Het overboord gooien van het huidige systeem is pure geldverspilling.”

Verbeterpunten OV-chipkaart

Wel ziet de ANWB een aantal duidelijke verbeterpunten. Zo zou het probleem van ‘vergeten uit te checken’ en het vereiste reistegoed dat minimaal op de kaart moet staan, moeten worden aangepakt.

Het in- en uitchecken per vervoerder zorgt met name voor incidentele reizigers voor verwarring. Daarom heeft de ANWB vorig jaar aangedrongen op een onderzoek naar deze incomplete transacties. Vervoerders nemen nu gelukkig maatregelen om dit probleem op te lossen. Er komt één loket om teveel betaald geld terug te vragen, waarmee het claimen per vervoerder tot het verleden behoort. Ook start NS samen met Connexxion binnenkort een pilot waarbij reizigers alleen aan het begin en aan het eind van hun treinreis hoeven uit te checken, ook wanneer zij met meerdere vervoerders reizen.

Inmiddels zijn diverse vervoerders gestart met de ontwikkeling van nieuwe reisproducten waarmee reizigers achteraf kunnen betalen. Het opladen van de kaart en een minimaal reistegoed zijn dan niet meer nodig.