Onderzoek naar teveel betaalde kosten OV

Op aandringen van de ANWB en Rover starten vervoerders een onafhankelijk onderzoek naar het bedrag dat bij hen terecht komt doordat reizigers moeilijkheden hebben bij het uitchecken.

De resultaten van het onderzoek helpen te bepalen hoe groot het probleem is en biedt handvatten om het probleem op te lossen. De vervoerders  verwachten dit najaar de resultaten van het onderzoek.

Uitchecken één van de grootste problemen

Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het uitchecken één  van de grootste problemen en ergernissen bij het reizen met de OV-chipkaart. Reizigers vergeten bijvoorbeeld uit te checken, kiezen op een station het verkeerde poortje of paaltje, of krijgen te maken met apparatuur die buiten werking is. De reiziger is in de meeste gevallen een te veel betaald bedrag aan borg kwijt, dat hij niet gemakkelijk kan terugvragen.

 De ANWB en Rover willen dat er oplossing komt voor deze problematiek.  Een  onderzoek naar de omvang van probleem is daarvan een begin.

Vervoerders

De volgende vervoerders werken aan het onderzoek mee:
NS, RET, HTM, GVB, Connexxion, Arriva, Veolia, Syntus, EBS en Qbuzz

Zie ook

Bekijk alle onderwerpen waarbij de ANWB de belangen van haar leden behartigt.

ANWB Belangenbehartiging