Vanuit Frankrijk

In Frankrijk gelden op de snelwegen bijzondere regels voor het inroepen van hulp. Klik hier


ANWB Alarmcentrale (dag en nacht)

+31 70 314 14 14

(Vanuit het buitenland)

alarmcentrale@anwb.nl

Mijn locatie

Waar bevind ik mij?

Veelgestelde vragen

Pech langs de snelweg Frankrijk: Hoe roep ik hulp in?

Frankrijk kent geen wegenwachtorganisatie.

Op de Franse snelweg moet u zelf wegenhulp inschakelen. De ANWB Alarmcentrale mag dit niet voor u doen. Op andere wegen in Frankrijk mag dat wel. In Frankrijk is het snelweggebied namelijk privéterrein en hulp bieden langs de vluchtstrook is om veiligheidsoverwegingen verboden. De Franse overheid stuurt pechhulp. Dedépanneurs die u komen helpen, hebben een officiële bevoegdheid om mensen op de snelweg te helpen. De ANWB Alarmcentrale kan u hierover adviseren.

Hulp inschakelen gaat als volgt. Zoek de dichtstbijzijnde praatpaal en druk op de oranje knop. Geef aan dat u en panne [an pan] bent. De hulpdienst ziet direct waar u staat. Staat u dichtbij een tankstation, dan kunt u het personeel vragen hulp in te schakelen. Houd dan wel uw kentekenbewijs paraat. Ook kunt u hulp inroepen door 112 te bellen met uw mobiele telefoon. U moet dan wel uitleggen waar u precies staat. Denk hierbij aan het nummer van de (snel)weg en de kilometer of hectometerpaal waarbij u in de buurt staat.

Heeft u een smartphone, download dan gratis de SOS Autoroute-app. Via deze app kunnen hulpdiensten meteen zien waar u staat.

ANWB Alarmcentrale bellen voor hulp

Welk nummer bel ik om contact met de ANWB Alarmcentrale te krijgen?

Bij pech in het buitenland is het nummer: +31 70 314 14 14

Pech langs de snelweg Frankrijk: Hoe roep ik hulp in?

Op de Franse snelweg moet u zelf wegenhulp inschakelen. De ANWB Alarmcentrale mag dit niet voor u doen. Op andere wegen in Frankrijk mag dat wel. In Frankrijk is het snelweggebied namelijk privéterrein en hulp bieden langs de vluchtstrook is om veiligheidsoverwegingen verboden. De Franse overheid stuurt pechhulp. Dedépanneurs die u komen helpen, hebben een officiële bevoegdheid om mensen op de snelweg te helpen. De ANWB Alarmcentrale kan u hierover adviseren.

Hulp inschakelen gaat als volgt. Zoek de dichtstbijzijnde praatpaal en druk op de oranje knop. Geef aan dat u en panne [an pan] bent. De hulpdienst ziet direct waar u staat. Staat u dichtbij een tankstation, dan kunt u het personeel vragen hulp in te schakelen. Houd dan wel uw kentekenbewijs paraat. Ook kunt u hulp inroepen door 112 te bellen met uw mobiele telefoon. U moet dan wel uitleggen waar u precies staat. Denk hierbij aan het nummer van de (snel)weg en de kilometer of hectometerpaal waarbij u in de buurt staat.

Heeft u een smartphone, download dan gratis de SOS Autoroute-app. Via deze app kunnen hulpdiensten meteen zien waar u staat.

Pech tijdens de avond en nacht: Hoe word ik geholpen?

De auto zal 's nachts niet gerepareerd worden en de sleepdienst zal de auto voor de deur van een garage zetten. Niet alle hotels zijn geopend in de nacht. Heeft u een creditcard dan is er vaak wel meer mogelijk. De alarmcentrale kan hierin adviseren. Vaak kan de lokale sleepdienst u hier ook over adviseren.

In welke landen heb ik recht op hulp?

Deze landen vallen onder de dekking van WW Europa:
Overzicht van landen

Extra bij WW Europa XL Service:
Vergoeding van kosten voor sleutelhulp en sleephulp en hulp bij repatriëring, invoer en het vinden van een garage in Algerije, Azoren, Canarische Eilanden, Ceuta, Egypte, Israel, Madeira, Marokko, Melila, Tunesie en Turkije vanaf de Bosporus. Uitsluitend vergoeding van kosten voor sleutelhulp en sleephulp in Verenigde Staten, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Indonesie, Aruba, Curacao, Sint Maarten, Saba, Sint Eustatius en Bonaire. Toezending van onderdelen in de gehele wereld (muv Nederland). In landen met zusterclubs van ANWB schakelen wij die in voor hulp.
Overzicht van landen met zusterclubs

ANWB regelt hulp Reparatie bij garage

Kan de garage in het buitenland zomaar starten met de reparatie van mijn auto?

De garage in het buitenland heeft altijd uw opdracht nodig om aan een reparatie te kunnen beginnen.

Mijn auto staat bij de garage en ik begrijp niet wat er aan de hand is

U kunt ANWB Alarmcentrale benaderen per telefoon of sms, zodat de Alarmcentrale voor u contact op kan nemen met de garage. In het buitenland is het nummer: +31 70 314 14 14

De reparatiekosten aan mijn auto zijn hoog, wat nu?

Het is normaal dat de kosten afwijken van het prijsniveau in Nederland. Dit kan omdat het tarief voor onderdelen of arbeidsloon afwijkt van het Nederlandse tarief. Vraag altijd om een nota waarop de kosten voor onderdelen en arbeidsloon zijn gespecificeerd.

Waarom betaalt u voor diagnose-kosten?

Diagnosekosten zijn een onderdeel van de reparatiekosten. Zonder duidelijke diagnose is het niet mogelijk om de vervolghulp in te zetten. Ook als uw auto naar Nederland wordt vervoerd, kunnen er diagnosekosten in rekening gebracht worden.

Moet ik mijn auto in het buitenland laten repareren?

Nee dat hoeft niet. Maar als uw auto binnen 48 uur is te repareren of binnen de vakantieduur, dan is het terugbrengen van uw auto naar Nederland niet verzekerd en betaalt u zelf de kosten van transport. De ANWB kan dit transport voor u organiseren.

Ik wil mijn auto in Nederland laten repareren

De ANWB streeft er naar dat vakantiegangers zo veel en zo snel als mogelijk met de eigen auto de vakantie kunnen voortzetten. Snelle reparatie in het buitenland helpt daarbij en bespaart hoge kosten van transport van de auto naar Nederland. Als u per se wilt dat de auto in Nederland gerepareerd wordt en dat niet binnen de voorwaarden van Wegenwacht Europa Service valt dan betaalt u zelf de kosten van transport naar uw Nederlandse reparateur.

Moet ik de reparatiekosten zelf betalen?

De kosten voor de uitvoering van sleutelhulp door een hulpverlener in het buitenland worden door ons vergoed. Sleutelhulp houdt in: het ter plekke door een (nood)reparatie proberen uw auto aan het rijden te krijgen of ervoor zorgen dat rijden weer verantwoord is. De kosten van gebruikte onderdelen, brandstof en olie tijdens de sleutelhulp zijn wel voor uw rekening en u rekent deze direct af.

De kosten voor diagnose en (vervolg)reparaties in buitenlandse garages zijn voor uw rekening.

De reparatie is niet goed uitgevoerd, wat nu?

Neem zo snel mogelijk contact op met de Alarmcentrale van de ANWB; die kan u hierin adviseren.

Het telefoonnummer is +31 70 314 1414
Meer informatie: ANWB Rechtshulp

Reparaties langer dan 48 uur en vervangend vervoer

Ik heb pech en wil vervangend vervoer.

ANWB Alarmcentrale helpt u met het regelen van vervangend vervoer wanneer:

  • U vooraf uw reis Vervangende auto service buitenland heeft afgesloten.
  • Uw auto niet binnen 48 uur gerepareerd kan worden.
  • Indien een huurauto als vervangend vervoer ingezet wordt, dient u in het bezit te zijn van een creditcard.

Waarom moet ik soms langer wachten op een vervangende auto?

  • Soms duurt het even voordat bekend is of uw auto binnen 48 uur gerepareerd kan worden; pas nadat bekend is dat reparatie niet snel mogelijk is, gaat de zoektocht naar een vervangende auto beginnen.
  • In het hoogseizoen kost het soms meer tijd om een passende huurauto te vinden, bij alle Europese verhuurbedrijven is er dan veel vraag naar vervangauto’s.
  • Niet alle auto’s van de verhuurbedrijven mogen in Nederland ingeleverd worden.
  • Huurauto’s met trekhaak zijn in het buitenland niet te krijgen. Hiervoor moet een vervangauto uit Nederland worden gehaald.

Waarom heb ik een creditcard nodig voor een huurauto?

De meeste autoverhuurbedrijven eisen een creditcard van degene aan wie ze de auto verhuren. De card is nodig voor de borg van een huurauto. Als u de huurauto netjes, volgetankt, zonder schade en op tijd inlevert, wordt er niets van uw creditcard afgeschreven. De huurkosten worden rechtstreeks bij de ANWB in rekening gebracht.

Heeft u nog geen creditcard?

De ANWB Creditcard is de goedkoopste creditcard voor leden.

Ik heb geen creditcard, wat nu?

Het inzetten van een buitenlandse huurauto als vervangauto is dan niet mogelijk. Wel kan er een treinreis voor u worden gereserveerd. De kosten daarvan worden door de ANWB vergoed. Reist u met een caravan, dan kan er in sommige gevallen een Nederlandse vervangauto met trekhaak voor u geregeld worden. Houd u er wel rekening mee dat de reistijd om de vervangauto op te halen lang kan zijn.

Wat is mijn eigen risico bij een huurauto via de ANWB?

Bij de meeste verhuurmaatschappijen kunt u uw eigen risico afkopen. Dit zal u ook gevraagd worden op het moment dat u de huurauto ophaalt. De kosten voor het afkopen van het eigen risico worden door de ANWB vergoed. U dient dit wel zelf voor te schieten en achteraf bij de ANWB te declareren.

Transport voertuig naar Nederland

Waar moet ik op letten wanneer ik mijn voertuig achterlaat voor transport naar Nederland?

  • Haal bederfelijke waar en kostbaarheden uit uw voertuig.
  • Laat sleutels van uw voertuig inclusief die van de eventuele dakkoffer / fietsendrager / skibox, bij het voertuig.
  • Indien een skibox op uw voertuig zit, haal deze van het voertuig en leg deze in het voertuig.
  • Kentekenpapieren (origineel of kopie van deel 1 en deel 2) bij het voertuig achter laten.
  • Maak foto’s van uw voertuig zodat duidelijk is hoe het voertuig is achtergelaten.
  • Informeer of uw garage open blijft of juist sluit tijdens de vakantie.
  • Informeer de garage die u opgegeven heeft als afleveradres dat uw voertuig gerepatrieerd wordt en bij hen wordt afgeleverd. Vraag om een bericht zodra het voertuig is aangekomen.
  • Na keuze van het afleveradres, kan deze niet meer gewijzigd worden i.v.m. de planning.

Hoe lang duurt het voordat mijn auto in Nederland is?

De duur van het transport vanaf besluit tot transport, dus niet vanaf de dag van pech, hangt af van de plek waar uw auto staat:

Tot 6 werkdagen: België en Luxemburg

Tot 11 werkdagen: Duitsland, Scandinavië, Engeland/ Britse eilanden

Tot 16 werkdagen: Frankrijk, Oostblok, Kroatië, Servië, Italië, Zwitserland, Spanje en Portugal

De duur van het transport is afhankelijk van drukte, afstand, weekenden, rijtijdenwet en wetgeving voor internationaal transport.

Uitzonderingen zijn Turkije, Griekenland, Balkan landen, landen buiten de EU en als uw voertuig op een eiland staat. Hiervoor zal de transporttijd langer zijn.

U wordt door middel van een sms geïnformeerd over de status van het transport.

Als uw voertuig na de opgegeven werkdagen (verschillend per land) nog niet gearriveerd is bij het door u opgegeven afleveradres, kunt u bellen met de afdeling logistiek op +31 88 269 5255. Zij zullen u verder informeren over de status van het transport.

Waarom duurt het soms lang voordat mijn auto in Nederland is?

Uw auto wordt door middel van een verzameltransport naar Nederland vervoerd. Ook hebben we te maken met de rijtijdenwet en vervoersverboden in het weekend.

Wachttijd

De wachttijd aan de telefoon is erg lang, wat nu?

In de zomer kunnen de wachttijden door de drukte soms lang zijn. Vertrouwt u erop dat we u goed op de hoogte houden van de ontwikkelingen. U kunt ook communiceren met de ANWB Alarmcentrale via sms.

Ik wacht al lang op een monteur/sleper, is dit normaal?

In het drukke zomerseizoen kunnen de wachttijden in de verschillende regio’s oplopen door het sterk gestegen werkaanbod. Wij houden u op de hoogte door zo goed mogelijk de actuele wachttijd door te geven.

Waarom moet ik soms langer wachten op een vervangende auto?

  • Soms duurt het even voordat bekend is of uw auto binnen 48 uur gerepareerd kan worden; pas nadat bekend is dat reparatie niet snel mogelijk is, gaat de zoektocht naar een vervangende auto beginnen.
  • In het hoogseizoen kost het soms meer tijd om een passende huurauto te vinden, bij alle Europese verhuurbedrijven is er dan veel vraag naar vervangauto’s.
  • Niet alle auto’s van de verhuurbedrijven mogen in Nederland ingeleverd worden.
  • Huurauto’s met trekhaak zijn in het buitenland niet te krijgen. Hiervoor moet een vervangauto uit Nederland worden gehaald.

Hoe lang duurt het voordat mijn auto in Nederland is?

De duur van het transport vanaf besluit tot transport, dus niet vanaf de dag van pech, hangt af van de plek waar uw auto staat:

Tot 6 werkdagen: België en Luxemburg

Tot 11 werkdagen: Duitsland, Scandinavië, Engeland/ Britse eilanden

Tot 16 werkdagen: Frankrijk, Oostblok, Kroatië, Servië, Italië, Zwitserland, Spanje en Portugal

De duur van het transport is afhankelijk van drukte, afstand, weekenden, rijtijdenwet en wetgeving voor internationaal transport.

Uitzonderingen zijn Turkije, Griekenland, Balkan landen, landen buiten de EU en als uw voertuig op een eiland staat. Hiervoor zal de transporttijd langer zijn.

U wordt door middel van een sms geïnformeerd over de status van het transport.

Als uw voertuig na de opgegeven werkdagen (verschillend per land) nog niet gearriveerd is bij het door u opgegeven afleveradres, kunt u bellen met de afdeling logistiek op +31 88 269 5255. Zij zullen u verder informeren over de status van het transport.

Na de pech - Kosten declareren

Voor meer informatie kunt u de desktop website raadplegen: Kosten Declareren