Test van elektrische fietsen door ANWB vrijwilligers

Het regent in Amersfoort. Wat gebeurt hier? 45 vrijwilligers, voorzien van regenpak en een kleurige helm, stappen op verschillende soorten elektrische fietsen. Om deze uit te proberen en daarna op papier of met de smartphone een formulier in te vullen wat de bevindingen zijn. Gedurende 3 dagen wordt dit gedaan, 8, 9 en 10 maart.

Het doel van de ANWB is om de beste fietsen kenbaar te maken in de Kampioen, het gaat om 20 toerfietsen. “Wij zijn neutraal, we zijn niet van een firma”, zo merkt een vrijwilliger op. Welke fiets is veilig, hoe is het met de batterij, de remmen, etc.

Eerst ontmoet ik Leo Bekker, die alle deelnemers warm welkom heet en de hele dag aanwezig is in de zaal waar men steeds binnenkomt. Buiten ontmoet ik Bert Bosman, redacteur van het fietsenteam, Hans de Looij, de technische man die zadels stelt etc. en Joris van Droge, de contactpersoon van de Kampioen-test. Hoe toepasselijk, hij droogt ook de zadels af!

Eerst moet de deelnemer de fiets op een brug zetten, om te voelen hoe zwaar deze is. Dat is nogal eens zwoegen zie ik. Daarna wordt er een route gefietst van 2,5 km lang die met bordjes wordt aangeduid. Er zit een heuveltje in en men moet afremmen, dus alles komt aan bod.

Joris vertelt dat de fietsen in Duitsland technisch zijn getest en door hem zijn verzameld. De vrijwilligers testen vooral de gebruiksvriendelijkheid. Ik vraag aan een ouder echtpaar waarom zij meedoen. Zij willen een elektrische fiets aanschaffen en dit is een mooie gelegenheid om het uit te proberen. Wel spannend, want het is de eerste keer. Ook hoor ik van een ander echtpaar dat zij al 5 jaar een E-bike hebben, maar de motor zit aan de voorkant. Omdat deze toerfietsen een middenmotor hebben, willen ze het verschil voelen. Zij verwachten een betere stabiliteit.

Piet zegt dat hij de “ideale fiets” nog niet heeft kunnen vinden. Hij wil zelf het onderhoud doen en hij mist vleugelmoeren om de wielen los te maken. Ook de instap is belangrijk en het gewicht. Hoe sterk is de accu? Een ander merkt op dat de bel op elke fiets erg simpel is, terwijl de fiets best duur is.

“Getsie wat nat”, ondanks de regen blijven de deelnemers enthousiast. Ook diverse consuls van de ANWB doen mee, zij houden zich vaak bezig met verkeersveiligheid en hebben contact met de gemeente. Zij vinden deze test daarom belangrijk, want helaas gebeuren er te vaak ongelukken met E-bikers.

De conclusie is dat men deze dag vooral ziet om het elektrisch fietsen uit te proberen. Maar is het ook heel gezellig.