Iedereen duurzaam op weg...

Iedereen duurzaam op weg...

omdat we maar één aarde hebben!

Duurzaam op weg

De ANWB wil dat iedereen duurzaam op weg kan, zodat we zorgeloos en met plezier kunnen genieten van onderweg zijn. We stimuleren daarom de transitie naar zero-emissie.

Op deze pagina vind je de diverse inititiatieven die we op het gebied van duurzaam op weg hebben ontplooid.

Proef met waterstofauto

Waterstofauto’s zijn schoon, stil en klimaatvriendelijk, mits de waterstof geproduceerd wordt met zonne- of windenergie. Eén keer tanken levert voldoende brandstof om ruim 500 km te kunnen rijden en dat is voor de Wegenwacht van groot belang. Het aantal waterstof-vulpunten in Nederland is nog klein, maar zal naar verwachting in 2018-2020 groeien tot zo’n 20 tankstations. De Wegenwacht gebruikt sinds november 2017 een (Hyundai Ix35-)waterstofauto om ervaring op te doen. Slaagt de proef, dan is uitbreiding van het aantal waterstofauto’s een serieuze optie om te komen tot ‘zero emissie’.

Meer over de eerste waterstof Wegenwacht-auto

ANWB-leden met pech willen graag snel geholpen worden, maar alle Wegenwachten dienen zich overal aan de maximumsnelheid te houden. Wegenwachten worden regelmatig herinnerd aan het belang van veilig en zuinig rijden. Zo kende de Wegenwacht tussen 2013 en 2016 het programma ‘Bewust Rijden’, waarbij door trainingen en onderlinge competitie gemiddeld zo’n 7% brandstofbesparing is gerealiseerd.

Sinds het najaar van 2016 verricht de Wegenwacht in Den Haag en Amsterdam een deel van de pechhulp per e-bike. Het bleek mogelijk om snel en goed pechhulp te verlenen zonder luchtvervuiling en geluidoverlast te veroorzaken. In 2017 is de ebike-vloot uitgebreid met twee nieuwe exemplaren in Rotterdam en Utrecht. 

Wegenwacht: pechhulp per fiets van start

Wegenwacht op e-bike

De Wegenwacht zou graag gebruik willen maken van elektrische bestelbusjes die 200 km of meer kunnen rijden zonder tussentijds opgeladen te hoeven worden. Medio 2018 zal de Wegenwacht een Nissan EV200, een Volkswagen E-Golf en een Zero Bike-motorfiets in gebruik nemen in de regio Amsterdam. 

De elektrische voertuigen van de Wegenwacht moeten snel opgeladen kunnen worden. Dat geldt ook voor de auto's van gestrande leden.
De kantoren van de ANWB en haar dochterbedrijven zijn voorzien van een aantal ‘gewone’ laadpunten. Zo kunnen ook onze medewerkers met een (plug-in-)elektrisch voertuig bij het werk opladen. In samenwerking met Greenflux heeft de ANWB bij wegrestaurants van Van der Valk en La Place in totaal 30 (AC) snelladers geplaatst met een vermogen van maximaal 22 kW.

 

Pharos Reizen van de ANWB biedt als eerste reisorganisatie in Nederland en België vakanties aan met de elektrische auto naar Noorwegen, Duitsland en Schotland. De reisaanbieder heeft autovakanties speciaal voor de elektrische rijder ontwikkeld.

Met de elektrische auto op vakantie in Europa

De Service Centra van de Wegenwacht verbruiken een grote hoeveelheid stroom, onder andere voor het opladen van elektrische voertuigen. Om zo veel mogelijk in de eigen stroombehoefte te kunnen voorzien, heeft de ANWB in 2017 drie Service Centra voorzien van een groot aantal zonnepanelen. Waar mogelijk wordt het verbruik van gas en elektra teruggedrongen, onder andere door toepassing van warmtewisselaars en LED-verlichting.

Nederlanders vinden de ANWB de meest duurzame organisatie op het gebied van mobiliteit, voor luchtvaartmaatschappijen, touroperators en zelfs OV-bedrijven. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index 2018.
De ranglijst is gebaseerd op een enquête onder 5000 Nederlanders van 16 tot 70 jaar, die ruim 150 bekende merken mochten beoordelen op hun omgang met mens en milieu. In de overall ranglijst is de ANWB op de zesde plaats geëindigd, na Tony’s Chocolonely, Tesla, Greenchoice, Zonnatura en IKEA.  Als ANWB zien we de prijs als een aansporing om nog meer stappen te maken op het gebied van duurzaamheid.

Meer over duurzaam op weg

Feiten en cijfers

De Elektrisch Rijden Monitor geeft jaarlijks de actuele stand van zaken weer rond elektrisch rijden in Nederland. Elektrisch rijden zet door, maar komt onder particuliere automobilisten nog steeds weinig voor.