Kampioenoverzicht

Zoeken

4 nieuwsberichten

  1. Oliesmering

    De oliepomp zuigt de motorolie door een zeef en perst die, via het oliefilter, door de oliekanalen in de krukaslagers, de lagers van nokkenassen en het kleppenmechanisme. De motorolie zakt, nadat die zijn werk heeft gedaan, terug naar het carter en wordt daarna weer opgezogen.

  2. Multiriem

    De multiriem zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. Hij bevindt zich vaak zichtbaar aan het motorblok en is eigenlijk een moderne variant van de V-snaar.

  3. Koppeling

    De koppeling onderbreekt de aandrijfkracht van de motor naar de wielen.Daardoor kan de auto stilstaan met draaiende motor en kan van versnelling wordengewisseld.

  4. Koppakking

    De koppakking is een afdichting tussen het onderblok en de cilinderkop. Hij voorkomt dat er gassen uit de verbrandingsruimte ontsnappen. Ook zorgt hij dat de koelvloeistof- en oliekanaaltjes tussen deze twee onderdelen lekdicht met elkaar verbonden zijn.