Gebruikte vouwwagen kopen

Heb je een gebruikte vouwwagen op het oog, dan is het zaak om 'm eens te bekijken. Wat krijg je voor het geld? En vertoont de vouwwagen geen ernstige gebreken, waardoor je 'm misschien maar beter kunt laten staan? Stapsgewijs een aantal controlepunten.

Tip: ANWB-leden kunnen gratis een Koopovereenkomst gebruikte vouwwagen downloaden. Handig voor koop tussen particulieren.

Stap 1

Koop nooit een vouwwagen die je niet zelf hebt in- en uitgevouwen. Je merkt dan meteen of het opzetsysteem je aanstaat of niet. En ook kun je zien of bijvoorbeeld de scharnieren en het tentframe nog intact zijn. Die zijn kwetsbaar en lang niet altijd meer te vervangen.

Stap 2

Controleer of de bijbehorende papieren aanwezig zijn. Voor een reis naar een niet-EU-land moet je aan de hand van de eerste verkoopnota kunnen aantonen dat de vouwwagen in Nederland is gekocht. Ook geeft de originele nota een indicatie wanneer de vouwwagen in gebruik is genomen. Waarbij als kanttekening dat het 'bouwjaar' wat moeilijker ligt, omdat de vouwwagen wellicht als overjarig model 'over de toonbank' is gegaan. Daarnaast kun je dan meteen zien voor welke prijs de wagen is verkocht en met welke extra's.

Stap 3

Bekijk of de wagenbak beschadigingen vertoont. Modellen met een stalen bak zijn minder kwetsbaar. Over kleine deukjes hoef je je geen zorgen te maken. Grote deuken beïnvloeden de prijs. Bij een wagenbak van kunststof moet je bekijken of er bij de aansluiting van de bak op het chassis geen scheuren zitten. Repareren van kunststof is niet altijd mogelijk.

Stap 4

Of de tent lekt, is bij droog weer niet te beoordelen. Dat is pas mogelijk als je de wagen blootstelt aan een regenbui van ten minste een paar uur. Bij droog weer loop je altijd een risico. Wat je wel kunt doen is het doek op vlekken controleren. Vlekken die veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld vogelpoep, vet en bladluis kunnen bronnen van lekkage zijn. Tentdoek opnieuw waterafstotend maken is mogelijk, maar kost een hoop inspanning.

Stap 5

Verschoten tentdoek hoeft niet lek te zijn, maar maakt wel een minder fraaie indruk. Bovendien geldt dat sterk verkleurd tentdoek zwakker is geworden en dat heeft gevolgen voor de levensduur. Let bij het bekijken van het doek vooral op zwarte plekjes. Ze wijzen erop dat 'het weer' in het doek zit (schimmel). De oorzaak is meestal dat het tentdoek nat is ingevouwen en niet tijdig is gelucht. Schimmel is vrijwel niet te verwijderen en het doek zal na verloop van tijd verteren. Controleer het doek verder op beschadigingen. Vooral op plaatsen waar het doek tijdens het invouwen het frame raakt, want daar kan het bekneld raken met als gevolg gaatjes. Let ook op kapotte of loslatende stiksels. Ook vetvlekken ter hoogte van de keuken en bij de toegangsdeur, als gevolg van vieze kinderhandjes, tasten de waterdichtheid aan.

Stap 6

Controleer alle afspanpunten. Kapotte rubbers of scheerlijnen zijn vrij eenvoudig en tegen geringe kosten te vervangen. Uitgescheurde bevestigingslusjes betekenen vaak behoorlijke reparatiekosten.

Stap 7

De ritsen moeten soepel lopen en mogen niet beschadigd zijn. Denk er ook aan om de rits tussen wagen- en voortent te controleren. Ritsen (laten) vervangen is een forse klus en duur. Dat geldt ook voor het vervangen van beschadigde ramen. Vaak gaan ritsen stuk door het vele gebruik en door een te grote spanning op het doek.