Meer Nederlanders weg met tent, caravan of camper

Kampeervakanties zitten weer in de lift. Het aantal vakanties dat dit jaar wordt doorgebracht in een tent, (sta)caravan of camper zal stijgen, dat verwacht de ANWB. 

Nederland telt ongeveer 3,5 miljoen actieve kampeerders. Met elkaar zijn zij goed voor zo’n 5,2 miljoen vakanties op de camping. Het enthousiasme voor het kamperen meten we af aan de cijfers van het CVO van de afgelopen jaren, de verkoopcijfers van kampeermiddelen, de groeiende boekingscijfers op onze website en de verschillende trends die we waarnemen op de campings. 
 
Het aantal kampeervakanties in eigen land lag vorig jaar op 2,5 miljoen. Het verblijf op een buitenlandse camping op zo’n 2,7 miljoen. Populaire kampeerlanden zijn Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, België en Kroatië. 

De Kampeer en Caravan industrie meldt na de groeicijfers van vorig jaar ook in de aanloop van het komende kampeerseizoen stijgende verkoopcijfers. In de eerste drie maanden van 2018 vertoonde de verkoop van campers een groeicijfers van 33,7% en bij caravans een groei van 12,7%.

Groei boekingen voorseizoen en zomervakantie

Het aantal boekingen bij ANWB Kamperen voor de meivakantie, Hemelvaart, Pinksteren en zomervakantie is ten opzichte van vorig jaar met 10% ten gestegen. En naar verwachting zal in de periode april tot en met juni 85% van het totaal aantal boekingen voor het hoogseizoen zijn geboekt.

Proefkamperen 

Veel aspirant-kampeerders zullen het voorjaar aangrijpen om te gaan proefkamperen in eigen land. Zo ook de ruim 100 gezinnen die zich hebben aangemeld voor het ANWB Proefkampeerweekend op camping de Wildhoeve in Emst komend weekend van 20 t/m 22 april. Om mensen de gelegenheid te geven om te kamperen of een nieuw kampeermiddel uit te proberen.  Zij kunnen overnachten in een tent, een (opblaasbare!) vouwwagen, een daktent op de auto, camper of (oldtimer)caravan.

9x Kampeertrends 2018

In 2018 zullen we de volgende kampeertrends terugzien:

1. Campings specialiseren verder

Kindercampings, natuurcampings, 50+ campings,  de campings specialiseren zich verder.  Er komen meer niche campings, van back to basic tot over de top luxe. De camping die van-alles- wat  is, zal langzaam een andere invulling krijgen. Kampeerders zoeken steeds meer een camping die aansluit bij wie ze zelf zijn, die past bij hoe zij in het leven willen staan.

2. Kamperen wordt ecologische vakantie 

Zwembaden verwarmd met behulp van zonne-energie,  recyclen van afvalwater,  caravans die zelf energie opwekken en kampeerders die een zo klein mogelijke carbon footprint willen achterlaten.  Kamperen wordt de ultieme vakantie in het groen. Genieten met respect voor de omgeving. 

3. Kampeervideo’s belangrijkste inspiratiebron

Kampeerders laten zich meer en meer inspireren door video’s over bestemmingen, campings en kampeermiddelen. Zowel professionele als amateurproducties.  Doordat techniek en video mogelijkheden steeds laagdrempeliger en geavanceerder worden (bijvoorbeeld drones) en doordat iedereen in het bezit is van een smartphone,  zal het aanbod van kampeervideo’s de komende jaren sterk groeien.  

4. Kamperen is genieten én beleven

Een kampeervakantie wordt steeds meer tijd die bij moet dragen aan ontwikkeling van de kampeerder. De kampeerder is op zoek naar een betekenisvolle kampeervakantie en wil mooie ervaringen opdoen.  Tijdens de kampeervakantie is er tijd voor hobby’s, nieuwe belevingen of  het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Campings zullen zich hier verder in specialiseren (zie ook trend 1): surf-, yoga-, schilder- of kookcamping.

5. Kamperen is delen

De deeleconomie is in opkomst, dit zie je ook terug bij kamperen. Bezit van kampeermiddelen verandert. Door nieuwe technieken wordt het uitlenen of verhuren van eigen middelen steeds makkelijker. Hierdoor wordt de vakantieganger flexibeler en kan kampeervakantie ook afgewisseld worden met stedentrip of verre reis. Delen gebeurt niet alleen commercieel, maar ook onderling. Kinderen lenen bijvoorbeeld de camper van de ouders. 

6. Compleet offline of juist online 

Jonge kampeerders, de digital natives, zoeken steeds vaker een vakantie waarbij ze compleet offline kunnen zijn. Vakanties waarbij ze nieuwe ervaringen opdoen buiten de virtuele wereld waar ze de meeste tijd doorbrengen. Terwijl de wat oudere kampeerders juist vaker online willen blijven en contact willen houden met het thuisfront, met de kinderen en kleinkinderen. 

7. Invloed online beoordelingen neemt toe 

Campings kunnen online 365 dagen per jaar beoordeeld worden. Kampeerders kunnen steeds vaker en eenvoudiger reacties (tekst én beeld) plaatsen over hun kampeerervaringen.  De waarde van een campingbeoordeling gaat hierdoor alleen maar toenemen in inspiratie en boekingsfase van de kampeerders. In de reviews zoeken campings steeds vaker de dialoog op. 

8. Kamperen is familievakantie

Tijd wordt steeds meer van waarde. Tijd die we graag met elkaar willen doorbrengen, quality time, genieten van elkaar. Kampeervakanties sluiten daar naadloos op aan en zullen zich ook meer gaan positioneren als vakanties waar je je even afsluit van de waan van de dag en oog hebt voor elkaar en de dingen die je het meest dierbaar zijn. 

9. Flexkamperen 

Nederlanders houden van kamperen, maar de groep fervente kampeerders neemt af. Daarvoor in de plaats heb je een groep die kamperen afwisselt met andere vormen van vakantie vieren. De ene vakantie verblijven ze in een tent op een camping, de andere vakantie pakken ze het vliegtuig voor een all-inclusive vakantie in Turkije. Voor kamperen zijn goedkopere alternatieven in de plaats gekomen. Vliegtuigtickets worden steeds voordeliger.  

Meer weten over kamperen? Op anwb.nl/kamperen vind je alles wat je nodig hebt!

Misschien vind je dit ook interessant:

Speciaal voor jou geselecteerd