Jan des Bouvrie ontwerpt caravan en voortent

Spraakmakend model enthousiast ontvangen

Minimalistisch, krachtig en clean. Die kernwoorden typeren de caravan en de bijpassende voortent die zijn ontworpen door de bekendste interieurdesigner van Nederland: Jan des Bouvrie. De laatste jaren zie je al wel vaker gedurfde ontwerpen maar nog nooit samen met een voortent. Bovendien is deze designcombinatie niet alleen modern maar ook betaalbaar.

Caravan en voortent met een betaalbare stijl

“Wat doen die rare grijze en blauwe vegen en onbestemde strepen toch altijd op een caravan”, vroeg Des Bouvrie zich onder meer af. “Dat moet in ieder geval heel anders”, was zijn commentaar en zo passeerden nog enkele ideeën de revue tijdens diverse bijeenkomsten met onder andere initiatiefnemers Roel Reineman van Isabella voortenen en Leo Diepemaat, importeur van Dethleffs caravans. Zo leek het Des Bouvrie wel leuk om een voortent de maken die uit de caravan schuift, zoals het dak bij een cabrio. Sommige ideeën haalden het, anderen niet. Uitgangspunt was dat het een ontwerp moest worden dat betaalbaar zou zijn. “Betaalbare stijl”, vatte Des Bouvrie het samen en hij ging aan de slag met een basismodel Dethleffs 475 en een Isabella voortent van 250 cm diepte.

Rust in de caravan is belangrijk

“Rust is de basis in alle interieurs die ik ontwerp”, zegt Des Bouvrie. “In een kleine ruimte, zoals een caravan, moet je niet werken met zes verschillende materialen en felgekleurde kussentjes. Voor mij is het belangrijk dat de caravan een lekker thuisgevoel geeft. Het moet echt aanvoelen als je eigen woning. Aangezien de voortent een verlengstuk is van de leefruimte, moet die in dezelfde sfeer worden ontworpen.”
Het exterieur van de caravan en de Isabella-voortent zijn daarom helemaal op elkaar afgestemd. De voortent volgt hetzelfde zwart-witte lijnenspel als op de caravan. Alle wanden van de voortent zijn uitneembaar, waardoor een Isabella/Jan des Bouvrie-luifel ontstaat. Gordijnen ontbreken in caravan en voortent. “Daar zijn andere oplossingen voor”, aldus Des Bouvrie.

Tijdloze kleuren

Alle caravanwanden, opbergkasten en keukenmeubels zijn in het wit uitgevoerd. Des Bouvrie: “Wit weerkaatst het licht en dat zorgt voor een ruimtelijk gevoel. Samen met zwarte accenten vormt die combinatie een tijdloze basis die rust en harmonie uitstraalt.”

De ruime zithoek is zwart gestoffeerd met een subtiele witte bies en stoere witte stiksels, een knipoog naar de bekende kubusbank van de ontwerper. “Door de combinatie van verschillende materialen en structuren geef je karakter aan het interieur en schep je een tijdloze sfeer. Bovendien inspireert zwart en wit tot combineren.” Om dat te stimuleren zit in de Dethleffs caravan gekleurde ledverlichting die je met een afstandsbediening kunt instelling en aanpassen aan de sfeer die bij de seizoenen past, of bij de stemming die je op dat moment hebt. “Door te spelen met de verlichting krijgt het interieur een compleet andere uitstraling. Dat geeft een levendig effect”, aldus de ontwerper.

Publiek reageerde enthousiast op de caravan en voortent

Het publiek op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs reageerde unaniem enthousiast op de caravan en de voortent, die een echte blikvanger vormde met de geheel in stijl uitgevoerde zwart-witte Range Rover Evoque ervoor als trekauto. Reineman: “Iedereen was verbaasd dat hier een designcaravan stond die ondanks zijn exclusiviteit niet duurder is dan een caravanmodel uit dezelfde klasse. Ik praat hier over een bedrag van rond de € 23.000. Niemand schrok daarvan. Wel typisch was de veelgestelde vraag hoe je dat besmettelijke wit schoon kunt houden. Gelukkig bleek op de beurs gaandeweg dat het interieur helemaal niet zo besmettelijk was want honderden mensen zijn de caravan in en uit gelopen en was geen spoor van slijtage of vuil zichtbaar.”

Publiek wil meer luxe

Door de opvallende, klassieke combinatie van wit, zwart en chromen accenten heeft Jan des Bouvrie duidelijk zijn stempel op deze combinatie weten te drukken: eenvoud in zijn krachtigste vorm. Of de rest van de branche ook klaar is voor dit soort vernieuwingen is de vraag. Reineman: “Het publiek was zeer enthousiast maar caravandealers, -importeurs en fabrikanten zijn terughoudender, zo lijkt het.

Bij het publiek is na de recessie een tendens te bespeuren naar meer luxe en aandacht voor het in- en exterieur. Budgetmodellen zijn passé. Wat dat betreft past de Jan des Bouvrie caravan precies bij deze ontwikkelingen. Daarom wordt de caravan met voortent ook vanaf januari 2016 in productie genomen.” Diepemaat: “We hebben met dit experiment laten zien dat we in staat zijn een modern ontwerp te maken dat goed ligt bij het publiek en straks voor een betaalbare prijs te koop is. Wat ons betreft is het experiment geslaagd!”