Trekautospecial

Tips van de ANWB Expert

Hoe presteren de nieuwste trekauto’s in de praktijk? ANWB Kamperen onderwierp 6 nieuwe trekauto's aan een uitgebreide rijtest. Gewoon in het dagelijks verkeer en op de hellingen in Zuid-Limburg. Ook binnenruimte en comfort worden beoordeeld. 

Deze trekautospecial is opgesplitst in 3 delen:

Peugeot 508 Berline PureTech 225

De brave Peugeot 508 groeit uit tot een designicoon. Zijn lage daklijn gaat ten koste van de interieurruimte, maar desondanks is het een prima reisauto. Vooral de enorme achterklep is ideaal voor caravankampeerders. De 1.6 met 165 kW/225 pk en een koppel van 300 Nm bij is een geweldenaar, een wat tammere versie zou voldoende zijn en de forse prijs kunnen drukken. De rijeigenschappen zijn prettig, de ruimte op de achterbank is niet toereikend voor gezinsgebruik.

Volvo V60 T5

Volvo’s zijn sinds mensenheugenis in de wieg gelegd om caravans te trekken en als pakezel voor kampeerders te dienen. De V60 T5 met 184 kW/250 pk en een koppel van 350 Nm past perfect in dat stereotiepe beeld. Hij is ruim, beresterk en gerieflijk uitgerust. De bagageruimte is slim ingedeeld en enorm van inhoud. Het nadrukkelijke interieurgeluid en de trilling in de achterwielophanging zijn teleurstellend.

Conclusie

Peugeot maakt een succesvolle entree in de premiumklasse, hopelijk geloven nieuwe én bestaande klanten in deze upgrade. De rij-eigenschappen van de 508 Berline met een caravan aan de haak zijn fijn, als vakantieauto verrast hij in positieve zin. Het wat opgesloten gevoel doet daar wel afbreuk aan.

De Volvo V60 heeft geweldige prestaties en veel zitruimte voorin. Op dat vlak maakt hij zijn faam als prettige caravantrekker goeddeels waar. Een enorme domper is echter de onrustige achtervering en het verre van stille interieur. Had de Zweed een stortvloed van praktische voordelen dan was er wellicht compensatie geweest. Maar dat hebben we niet zo ervaren.

Kijkend naar het totaalplaatje van praktische bruikbaarheid, rijeigenschappen met de caravan en comfort is de Peugeot 508 Berline PureTech 225 in dit duel de verrassende favoriet.

Citroën C5 Aircross PureTech 180

De C5 Aircross is de langverwachte Citroën-loot van de PSA vijfling. Hij komt bij ons binnen met stip, want de SUV overtuigt enorm. De 133 kW/181 pk sterke 1.6-motor is heerlijk, zeker in combinatie met de 8-traps automaat. Ondanks dat de nadruk ligt op design is de C5 Aircross en heel bruikbare, praktische auto. De kofferbak is enorm, de binnenruimte prettig ruim. Het onderstel met speciaal ontwikkelde schokdempers is supercomfortabel, zonder het ‘zweverige’ van oude Citroëns. Officieus de fijnste caravantrekker die we voor de de trekautospecial reden.

Nissan Qashqai DIG-T 160

De Nissan Qashqai is bepaald geen nieuwkomer, maar met zijn recent geïntroduceerde 1.3-liter benzinemotor is hij weer helemaal interessant voor caravanners die iets nieuws zoeken. De motor biedt 117 kW/160 pk en presteert keurig netjes. In weggedrag loopt hij goed in de pas met de allernieuwste modellen op de markt, de vering is wat stug. Het ruimteaanbod is bovengemiddeld, de vormgeving en afwerking is top. De hill hold-functie van de handrem werkt zeer fijn: je hebt voldoende tijd om de koppeling met beleid te laten opkomen.

Conclusie

De Citroën C5 Aircross is een zeer welkome aanwinst in dit segment. Hij is lekker eigenwijs en rijdt waanzinnig goed met een caravan aan de haak. De 1.6 PureTech motor doet daarbij een flinke duit in de zak. Bij deze motor zit je altijd gebonden aan een automatische versnellingsbak, wat de prijs opdrijft. Dat verklaart het forse prijsverschil van een kleine 4.000 euro met de gelijk gemotoriseerde Nissan Qashqai. Kies je ook bij de Qashqai voor een automaat, dan slinkt het prijsverschil tot 1.150 euro. In dat geval is de keuze erg snel gemaakt. De Citroën C5 Aircross laat de Nissan Qashqai achter zich. Is de financiële stap van de Citroën naar de Nissan te groot en wil je wel een hoog vermogen in combinatie met een handbak? Dan kun je met een gerust hart voor de Qashqai kiezen, want ook dat is een zeer prettige caravantrekker.

Kia Ceed 1.4 T-GDi DCT7 Sportswagon: definitief doorgebroken

De prijs/kwaliteitverhouding van de Kia Ceed is zeer sterk. De 1.4-liter T-GDi is met 103 kW/140 pk en 242 Nm een heerlijke motor voor automobilisten die méér rijplezier willen hebben dan droog van A naar B te komen. Het motorkarakter is perfect voor als er een caravan moet worden getrokken. Een aanrader daarbij is de 7-versnellingsautomaat met dubbele koppeling. De achtervering is wat aan de weke kant, waardoor de auto last heeft van spoorvorming. Oncomfortabel of gevaarlijk wordt het zeker niet. De binnenruimte, en dan met name de beenruimte voor de achterpassagiers, is riant, de gebruikte materialen zijn keurig.

Ford Focus 1.5 EcoBoost Wagon: veelzijdig rijplezier

Een Ford Focus is altijd een verstandige keuze. Hij heeft een goedmoedig rijkarakter met een zeer fijn onderstel. Met een caravan aan de haak is hij wel wat gevoelig voor spoorvorming. De driecilinder motor biedt 110 kW/150-pk en 240 Nm. Het is een gretig blok.

Het toegestane trekgewicht is naar opgave 1.500 kg, dit is te hoog gegrepen voor deze auto. De beladingsmogelijkheden zijn prima, de kofferbak is ruim en goed uit te breiden. De binnenruimte is meer dan toereikend. Veel onderscheidende (veiligheids)voorzieningen zijn wel optioneel.

Conclusie

De Kia Ceed en Ford Focus zijn met recht populaire auto’s onder particuliere kopers. Ruim, gunstig geprijsd en met heerlijke rij-eigenschappen. Ook met een caravan aan de haak zijn het bijzonder plezierige auto’s, waar we graag mee zouden kilometervreten in de vakantie. In dat opzicht geven de beide auto’s elkaar geen duimbreed toe.

Waren de rij-eigenschappen van de Focus beduidend beter geweest dan die van de Ceed, dan hadden we het prijsverschil er graag voor over gehad. Maar het verschil is dusdanig klein, dan we ons geld liever besteden aan het gemak van de automaat. De lange garantie is de slagroom op de Limburgse vlaai. De Kia Ceed 1.4 T-GDi Sportswagon is onze favoriet in dit duel.

Aanschaf van een trekauto

Veilige caravankilometers maak je met de juiste trekauto. Maar waar moet je op letten bij aanschaf? Dat legt de ANWB Expert uit in onderstaande video. Zo weet je hoe je de beste trekauto kiest voor jouw caravan!

Andere leden bekeken ook