De hybride auto als caravantrekker

Het kan echt!

Een hybride of elektrische auto kan een prima en vooral betaalbare caravantrekker zijn. Vooral met de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 D6, die als occasion volop te koop staan, zijn de ervaringen met een caravan aan de haak positief. Bovendien leveren we het bewijs dat je met een Toyota Prius ook prima met de caravan op pad kan!

Auto’s met hybride aandrijftechniek zijn geen bijzonderheid meer. Sterker nog: vrijwel elk merk levert wel een model waarbij een verbrandingsmotor gecombineerd wordt met een of meerdere elektromotoren. Jarenlang ondersteund door overheidssubsidie en gunstige fiscale mogelijkheden kozen vooral zakelijke rijder massaal voor een (half) elektrische auto.

Vanwege allerlei (verkapte) subsidieregelingen kocht je voor de prijs van een tweedehands Golf een grote,  splinternieuwe hybride-auto. In 2013 barstte de gekte echt los toen Mitsubishi de Outlander PHEV werd geïntroduceerd en Volvo de V60 D6 AWD op de markt bracht. Twee stoere, gelikt ogende auto’s met vierwielaandrijving waar bovendien een flinke aanhangwagen achter mag.

Tweedehands auto's zijn nu betaalbaar

Inmiddels kunnen ook particulieren kunnen hun slag gaan slaan, want het aanbod gebruikte Outlanders PHEV en V60 D6 AWD op de markt is aanzienlijk. Met occasionprijzen vanaf zo’n 21.000 euro voor een Outlander PHEV en circa 25.000 euro voor een Volvo V60 D6 is de hoge nieuwprijs geen struikelblok meer. De auto’s lijken ideaal als trekauto. In de Outlander PHEV levert een 2,0-liter benzinemotor samen met twee elektromotoren (één voorin, één achterin) een gecombineerd vermogen van 149 kW/203 pk en een koppel van 300 Nm.

Voeg daar de maximaal toegestane aanhangwagen massa van 1.500 kg en de standaard vierwielaandrijving aan toe en je hebt de ingrediënten voor een perfecte caravantrekker. De Volvo is helemaal beresterk: 206 kW/280 pk en 640 Nm. De brandstofmotor is een 2,4-liter vijfcilinder diesel, de elektromotor ligt tussen de achterwielen. Er mag maar liefst 1.800 kg aan de haak.

Hoe bevallen de Mitsubishi PHEV en Volvo V60 D6 als trekauto's?

Schilder én caravankampeerder Peter Roest hapte toe toen bleek dat je voor een habbekrats in een nieuwe Outlander PHEV kon rijden. “Eerlijk gezegd had ik nooit een elektrische auto overwogen als het fiscaal niet zo gunstig was gemaakt. De Outlander kon ook nog eens onze caravan trekken, dus voor mij was de keuze snel gemaakt. In de praktijk blijkt het een uitstekende trekauto. Hij is ruim, comfortabel en enorm stabiel.” De vaak gehoorde klachten over de Outlander PHEV dat hij lawaaiig zou zijn wanneer er een caravan achter hangt en dat het brandstofverbruik omhoog sjeest wanneer de accu leeg is herkent Peter ten dele. “Natuurlijk lust hij een flinke slok als de accu van de elektromotor leeg is, maar dat is niet zo gek. Het blijft een grote, zware SUV met vierwielaandrijving.”

Om optimaal te kunnen profiteren van de plug-in techniek laadt Peter de auto trouw op. “Dat scheelt behoorlijk in het brandstofverbruik, zonder caravan rij ik de eerste dertig kilometer volledig elektrisch. Met een beladen caravan erachter is het snel afgelopen.” De elektromotor van de Outlander PHEV werkt altijd mee. Is de accu leeg, dan wordt deze tijdens het rijden opgeladen door de brandstofmotor en het terugwinnen van remenergie. Peter: “Die combinatie is heerlijk, je hebt veel koppel. Als je té veel vergt van het elektrische gedeelte en de temperatuur in de accu’s dreigt teveel op te lopen, dan worden de prestaties tijdelijk beperkt. De afbeelding van het slakje dat dan op het dashboard tevoorschijn komt is heel goed gekozen, de Outlander is dan niet vooruit te branden! Maar die situatie heb je alleen in heel uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij klimmen in de bergen met een hoge buitentemperatuur.”

Ook Ben Vijverberg koos om fiscale redenen zijn Volvo V60 D6. “Ik reed al een XC60. Ons bedrijf wil dat de vloot leaseauto’s zo schoon mogelijk is, dus toen ik in de markt was voor een nieuwe leaseauto was de keuze heel snel gemaakt. Een A-label én de lage bijtelling was een gouden combinatie.” Vijverberg, in het dagelijks leven directeur van een vestiging van Alfa Accountants en Adviseurs, rekent het enorme financiële voordeel voor: “Vanwege de lage bijtelling kan het op maandbasis tussen de 650 en 800 euro schelen. Dat is heel veel geld. In ons werk hebben we klanten dan ook volop gewezen op de fiscale voordelen van zo’n auto.” Toch deelt Ben de opvatting dat de overheid destijds té scheutig met het verlenen van subsidies niet. “De regelingen waren een noodzakelijk breekijzer om de hybride auto te succesvol te introduceren en de markt wakker te schudden.”

Toen Ben de V60 D6 koos moest de Zweedse hybride zich nog bewijzen als trekauto. Gelukkig is dat absoluut niet tegen gevallen. “De motor heeft enorm veel kracht, dat je de elektromotor erbij kunt inschakelen is heerlijk als je even een snelle inhaalactie wilt doen. Het leuke is dat ik ook zo’n 25 kilometer volledig elektrisch kan rijden met de caravan erachter, solo is dat tot 45 kilometer. Uiteraard zet ik de accu zo veel mogelijk aan de laadpaal.”

Helemaal probleemloos is de V60 niet gebleken. “In het begin had de accu wat kuren, maar dat is opgelost.” Peter en Ben zijn beiden vol lof over de stabiliteit van hun hybrides met een caravan aan de haak. Volgens Ben is dat ook vanzelfsprekend: “Door de zware hybridetechniek heeft de auto een laag zwaartepunt en is altijd zwaarder dan de caravan die erachter hangt. Met de vierwielaandrijving erbij breng je ‘m niet uit het spoor.”

Een minpunt van de Volvo is dat het accupakket en de elektromotor behoorlijk wat ruimte souperen in de toch al niet ruim bemeten auto. “Met name de bagageruimte houdt niet over tijdens vakanties”, geeft hij toe. Het brandstofverbruik stemt wél tevreden. Met assistentie van de elektrische aandrijving haalt Ben met een caravan achter zijn Volvo een gemiddeld verbruik van zo’n één op negen. “Ik rijd meestal zo’n 100 km/u op de cruise control. Het kan dus nog zuiniger.”

De Outlander PHEV en de Volvo V60 D6 zijn prima auto’s, om ze in je hart te sluiten als trekauto zul je een knop om moeten zetten. Verwacht geen wonderen van het brandstofverbruik als er een caravan achter hangt, de techniek heeft wél bewezen zeer geschikt te zijn om iets zwaars aan de trekhaak te hebben. Bedenk je bovendien dat alle solokilometers gunstiger geprijsd én schoner zijn dan in vergelijking tot een gelijkwaardig model met verbrandingsmotor. De aandrijftechniek heeft minder te lijden en bij juist gebruik zijn de brandstofkosten een stuk lager.

 
Technische gegevens Mitsubishi Outlander PHEV (2013) Volvo V60 D6 (2013)
Aandrijving Benzinemotor, 4-cilinder, 1.998 cc + elektromotor, 4 wielen Dieselmotor, 5-cilinder, 2.400 cc + elektromotor, 4 wielen
Koppel 300 Nm 640 Nm
Vermogen gecombineerd 149 kW/ 203pk 206 kW/280 pk
Massa leeg 1.785 kg 1.849 kg
Max. aanhw. massa fabriek 1.500 kg 1.800 kg
Advies ANWB 1.500 kg 1.750 kg
Occasionprijs vanaf ca. € 21.000 € 25.000

 

De Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 D6 zijn technisch complexe auto’s. Wat zijn de ervaringen van het Technisch Expertise Centrum van de Wegenwacht?

Mitsubishi Outlander PHEV: Technisch betrouwbaar en probleemloos, achteraf ingebouwd alarmsysteem kan voor storingen veroorzaken. Zorg dat de noodcode altijd bij de auto is! Een hoog benzineverbruik bij gebruik als trekauto is een producteigenschap.

Volvo V60 D6: Meldingen over storingen in accu’s en startmotor/dynamo. Ook softwareproblemen met de laadkabel komen voor. Alleen de merkdealer kan dit oplossen.

Algemeen: in het buitenlandse garages is de kennis over hybridetechniek beperkt, pechhulp vanuit Nederland is vaak noodzakelijk.

 

Bekijk het filmpje van de hybride caravantrekkers

Misschien vind je dit ook interessant

Tesla Model X als caravantrekker
Toyota Prius (2017) als trekauto