Test: Tesla Model X als trekauto

Eerste trekker met een stekker

Als eerste kampeermagazine van Europa maakt de KCK kennis met de Tesla Model X als trekauto. Hoe bevalt deze volledig elektrische cross-over als er een caravan aan de trekhaak hangt? Eén ding verklappen we alvast: het werd een spannende rit.

Met de komst van de Tesla Model X breekt er voor caravankampeerders een nieuwe tijd aan. Wie ‘groen’ wil trekken was tot nu toe aangewezen op een hybridemodel, zoals de Passat en Golf GTE, de Volvo V60 Plug-In Hybrid, de Toyota RAV4 Hybrid of de Mitsubishi Outlander PHEV. Maar hoe vooruitstrevend ze ook zijn, er komt altijd een verbrandingsmotor aan te pas. Bij de Model X is dat compleet anders. Het is de eerste caravantrekker met enkel en alleen een elektrische aandrijflijn. En wat voor één. De door ons gereden P90D heeft een maximaal vermogen van 341 kW (464 pk) en een koppel van een steenvergruizende 967 Nm. De Model X heeft standaard 4WD. Collega Frank Buma van ANWB Auto keerde de Model X al binnenste buiten als wagen voor dagelijks gebruik. Wij beperken ons tot de kwaliteiten als caravantrekker.

Als trekauto ontworpen

Tussen alle digitale liflafjes op het 268 kg trekken enorme, centrale display valt één knopje speciaal op: Trailer Mode. Inderdaad, de Model X mág niet alleen een aanhangwagen trekken, Tesla heeft er bij het ontwerpen van de SUV ook daadwerkelijk rekening mee gehouden. Bij auto’s in dit segment wordt daar meestal niet over gerept. Al eens een Porsche Cayenne met een caravan aan de haak in de folder zien staan? Met een maximaal trekgewicht van 2.268 kg is de Tesla ook nog eens heel bruikbaar als trekauto. Er geldt wel een restrictie. Modellen die, zoals onze testauto, de optionele 22-inch velgen hebben (in plaats van standaard 20-inch) mogen ‘slechts’ 1.580 kg trekken. Overigens is dat een opgave van Tesla zelf, op het kenteken staat de hoogste massa vermeld.

Op de knieën

Bij een hippe auto als de Model X spreek je natuurlijk niet van een ordinaire ‘trekhaak’, maar van towing capacity. Desondanks moeten we oud-Hollands op de knieën om de afneembare kogel te monteren. Bij een auto waarin werkelijk alles elektrisch en vaak ook nog op afstand te bedienen is, verwacht je dat niet. Vooral omdat elektrisch in- en uitklapbare trekhaken bij automerken uit het hogere segment al lang op de optielijst staan. De caravanverlichting wordt met een gewone 13-polige Jäger-aansluiting aan de auto gekoppeld. De Model X vormt een mooi span met de redactie-Hobby en niet alleen door de fraaie kleurcombinatie. Vanwege de hoge massa van de Tesla (leeg weegt hij bijna 2,5 ton, vol ruim 3.000 kg) kunnen we zijn volledige toegestane aanhangwagen gewicht benutten en beladen de redactiecaravan vanwege de eerder aangegeven restrictie tot net geen 1.600 kg.

Zoals gezegd, de Tesla Model X heeft een Trailer Mode. Een blauw lampje voor je neus geeft aan dat deze instelling is nadrukkelijk is geactiveerd. Tesla houdt zich op de vlakte wat er verandert aan de technische instellingen in deze speciale modus, maar voor ons gevoel gaat het acceleratiepedaal (ook wel stroompedaal genoemd – we geven immers geen gas) zwaarder, waardoor je gelijkmatiger optrekt. In elk geval is de Ludicrous Mode niet te kiezen. Normaal gesproken komt in deze ‘gekkenwerk-stand’ het koppel in één keer vrij, waardoor de acceleratie van nul naar honderd in zo’n 3 seconden gaat. Zou je dat proberen met een aanhanger aan de haak, dan is het de vraag wat er eerder kapot gaat: de aandrijflijn van de Tesla of de dissel van de caravan.

Zacht gezoem

Autonoom rijden, waarbij de Tesla ook zelfstandig van rijbaan kan wisselen en kan inparkeren, is niet beschikbaar in de Trailer Mode. Ook de adaptieve luchtvering, waarbij de veerkarakteristiek en wagenhoogte automatisch worden aangepast aan het wegdek, werkt niet als er een trailer is aangekoppeld. Dat neemt niet weg dat de rijervaring in een combinatie van een Tesla Model X met caravan sensationeel is. Maar dat is vooral de beleving en de wetenschap dat er nog iets achter je aankomt. In het interieur merk je er helemaal niets van dat je met twaalf meter en ruim 4.300 kg vakantieplezier op pad bent.

Géén motor die gromt om zijn spierballen te laten rollen, géén automatische bak die anders opschakelt, de aandrijflijn laat alleen met een zacht gezoem van zich horen. Hoe anders is dat trouwens met de jetsers van banden die onder de test-Tesla zitten. Ze roffelen dat het een lieve lust is. Het voordeel daarvan is wel dat je niet steeds op je snelheidsmeter hoeft te kijken. Het timbre van de banden verraadt de snelheid. Want o wee als je even niet oplet; in een oogwenk rijd je veel te hard.

Spiegels

De Model X heeft enorme afmetingen. Hij is niet alleen ruim 5 meter lang, de breedte is een lieve 2,20 m inclusief spiegels. Desondanks hebben we hulpspiegels nodig om langs de redactiecaravan te kunnen kijken. De Milenco Aero 3 bleek perfect op de Tesla-spiegels te passen. De ruimte tussen het spiegelglas en de behuizing van de Tesla-spiegel is zo groot dat je ook bij gemonteerde hulpspiegels het standaardglas nog kunt verstellen. Een grappig detail is dat de achteruitrijcamera van de Tesla ook continu zijn werk kan doen. Op die manier kun je via het 17” infoscherm de caravan kamerbreed in de smiezen houden.

2.000 liter bagageruimte

Niet alleen heeft deze wagen fantastische rijeigenschappen, het is ook nog eens een praktische auto. Er is keuze uit vijf, zes of zelfs zeven zitplaatsen, al moet je je van de ruimte op de derde zitrij niet zoveel voorstellen. Machtig mooi zijn natuurlijk de enorme vleugeldeuren. Niet alleen maken ze het instappen eenvoudig, je kunt er tijdens een buitje op de camping ook prima het wasrek onder zetten. Omdat de complete aandrijflijn in de dubbele bodem is weggewerkt, heeft de Model X zowel vóór als achter een bagageruimte. Samen kom je aan een dikke 2.000 liter, al is de laadbreedte achter de achterstoelen niet overweldigend. Als je kijkt naar zijn kwaliteiten als trek- en vakantieauto dan is de Model X fenomenaal.

Actieradius

Echter, waar we al bang voor waren komt uit. De actieradius is zeer beperkt als er een caravan aan de haak gaat. Bij vertrek uit Amsterdam hebben we stroom voor 300 km. Eenmaal op de fotolocatie in Wijk aan Zee, een ritje van zo’n 40 km, is er nog prik voor 200 km. Wanneer alle foto’s gemaakt zijn, staan we met een bereik van nog geen 70 km op de pier bij het Noordzeekanaal. Om de Tesla op eigen kracht thuis te laten komen, zit er niets anders op dan de caravan af te koppelen en achter de bezemwagen te hangen.

Maar ook solo blijkt het een slokop. Met een resterend bereik van 3 km (!) rollen we met samengeknepen billen het Teslaterrein bij de Amsterdam-Arena op. Ai, de achilleshiel is geraakt. Want wie kan (en wil) zijn hele vakantiereis langs het netwerk van Tesla snelladers plannen? Uiteraard kun je ook bij een Fastned-lader terecht, maar dan heb je zo’n halfuur nodig om de accu tot tachtig procent op te laden. Bij een Tesla-snellader is dat ongeveer een kwartier.

Aan de andere kant, het adagium ‘twee uur rijden, een kwartier rust’ kun je zo wel prima aanhouden! Opladen bij een gewoon 230V-stopcontact is ook mogelijk, maar dan moet je écht de tijd nemen. Bij een beschikbare stroom van 16A heb je al zo’n achttien uur (!) nodig om de batterijspanning op niveau te brengen, terwijl een campingstopcontact vaak niet verder komt dan 10A. En een Tesla-snellader op de camping zal er voorlopig nog niet komen, verwachten we.

Kwestie van tijd

Maar, we kijken met een grote grijns terug op de kennismaking met deze caravantrekker. Vanwege zijn zeer beperkte actieradius is het geen trekauto om in één streep naar verre oorden te trekken. Ook zijn prijs van dik 130.000 euro is een enorm struikelblok. Maar tegelijkertijd geeft hij een goed voorteken. De ontwikkeling van met name accu’s gaat zo razendsnel, dat het een kwestie van tijd zal zijn tot een auto als de Model X betaalbaar is en voldoende actieradius heeft om een zinvolle caravanvakantie te ondernemen.

Technische gegevens Tesla Model X P90D
Max. vermogen (kW/pk) 345/464
Max. koppel (Nm) 967
Trekkracht bij ca. 85 km/u

••••• *

Massa leeg    2.439 kg
Max aanhangwagenmassa 2.268 kg (1.580 kg**)
Max. treinmassa 5.288 kg (4.600 kg**)
Max. kogeldruk    n.b.
Energielabel A
Prijs vanaf € 133.500

(* Uitstekend) (** Bij montage van 22-inch wielen)

Misschien vind je dit ook interessant

Autotest Tesla Model X P90D
Alles over elektrisch rijden
Getest: Toyota Prius als trekauto