Stroom uit de moveraccu

Steeds meer caravans zijn uitgerust met een caravanmover. En met die mover komt ook een sterke accu aan boord die vaak niet met het 12V-circuit in verbinding staat. Een gemiste kans. Behalve voor draadloos manoeuvreren is die stroombron ook prima voor de verlichting te gebruiken. Een veel gestelde vraag is dan ook: 'Hoe sluit ik mijn accu aan op de verlichting?'

Je hoeft slechts een keer zonder 'twee-dertig' te overnachten, en je beseft dat de moveraccu ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Verlichting bijvoorbeeld. Natuurlijk is de autoaccu een mogelijkheid - gewoon aangekoppeld blijven - maar het risico van startproblemen ligt dan op de loer. lets te veel lampjes aan en het gaat de volgende ochtend mis. Een moderne startaccu mist gewoonweg capaciteit voor die toepassing.

Bewust gebruik van de accu

Waarom niet standaard een accu in elke caravan? Fabrikanten van caravans zijn wat huiverig om zelf accu's uit te leveren. Aanschaf en keuze laten ze liever aan de klant over. Verkeerd gebruik, verkeerd laden, te ver ontladen, bevriezen; het zijn allemaal oorzaken die de levensduur en capaciteit beknotten. Binnen de garantieperiode vormt die accu daardoor een risico. Slechts als een elektriciteitspakket (autarkpakket) wordt besteld. dan maken lader en (soms) accu deel uit van de elektrische installatie. In sommige caravans uit de hogere prijsklassen zijn accu en lader standaard.

Het besef dat accu's van het type AGM en Spiralcell minder gevoelig zijn voor verkeerd gebruik leeft echter bij steeds meer fabrikanten. Mede daarom brengt Hobby vanaf 2011 een optioneel pakket waarin onder meer een omvormer, lader en accu zijn opgenomen. Nieuw daarbij is de toevoeging van een door Hella ontwikkelde bewakingssensor, met display in de caravan of camper.

Intelligente batterijsensor

Die IBS (intelligente batterijsensor) controleert continu de ladingstoestand van de boordaccu, geeft aan hoe lang (uren en minuten) de accu is opgewassen tegen het actuele stroomverbruik en controleert de toestand van de accu tijdens laden.

Ook maakt de sensor melding van (defecte) stroom lekkende apparaten. Voetbal kijken op tv? De display geeft aan of je het eind van de wedstrijd haalt binnen de veilige ontladingsmarge van de accu. Zo niet, dan moet de lader aan de tv en/of andere installaties uit. Op deze manier krijg je meteen meer inzicht in de beperkingen van de accu. Juist gebruik betekent behoud van een accu en een verlengde levensduur.

Aansluiten

Zoek bij de omvormer of in het centrale aansluitblok van de 13-polige kabel in de caravan - draadkleur gebruiken - de constante stroomdraad vanaf de auto naar de binnenverlichting, waterpomp et cetera. Dat is de draad tussen de 13-polige stekker en de omvormer; plusdraden 9 (en/of 10) en massadraden 13 (en/of 11).

Plaats in de plusdraad een 25A-diodeblokje. Dat diodeblok voorkomt dat spanning van de boordaccu (een diode laat maximaal 0,6 a 0,7 volt door) richting caravanstekker of auto vloeit. Monteer de diode zwevend of op een hittebestendige plaats.

Gebruik voor alle aansluitingen 4 mm3 stroomdraad tot maximaal 4 meter lengte. Sluit de accu volgens schema aan. Plaats in de plusdraad tussen accu en 12V-circuit een 20A-zekering en eventueel een hoofdschakelaar. Met die hoofdschakelaar sluit je de stroom naar de verlichting af als de accu daarvoor niet nodig is.

Opmerking: soms sluit een caravanfabrikant koelkast en verlichting samen aan op 9 en 13. Verleg de koelkast in dat geval naar 10 en 11. Het 12V-stroomverbruik van de absorptiekoelkast (circa 100 watt) is te hoog voor de boordaccu.