Opbouw van de caravan

Hoe is een caravan opgebouwd? Op deze pagina ontleden we de caravan en leer je je mobiele vakantiehuis nog beter kennen.

In de bodem van een caravan is isolatiemateriaal verwerkt. Tussen twee lagen triplex zit een 3 tot 4 centimeter dikke laag styropor (wit piepschuim) of styrofoam gelijmd. Dat laatste materiaal – vaak blauw van kleur – heeft een zogeheten ‘gesloten celstructuur’, wat de vloer aanzienlijk steviger maakt. Tevens verhoogt het de isolatiewaarde. De vloer is dan ook een belangrijk onderdeel van de caravan; hij vormt de verbinding tussen het chassis en de opbouw.

Verende vloer

Last van een verende vloer? Hier lees je er meer over.

Wanden

Evenals de vloer bestaan de wanden uit een zogeheten ‘sandwichconstructie’: een binnen- en een buitenwand waartussen isolatiemateriaal is gelijmd. Die buitenwand is bij de meeste caravans van aluminium (dikte circa 0,6 mm). We kennen in hoofdzaak drie soorten profilering: grove hamerslag, fijne hamerslag en stucco. Toch is het juist de gladde plaat die de laatste jaren aan populariteit gewonnen heeft. Deze staat wat chiquer en is gemakkelijker schoon te maken. De gladde plaat is echter nogal kwetsbaar; je ziet er letterlijk alles op. De overstap die fabrikanten daarom wel maken naar polyester betekent ook een veel grotere hagelbestendigheid. Daar staat echter tegenover dat een alu-plaat een iets diepere glans heeft dan polyester. Bovendien levert kiezen voor aluminium een klein voordeel op in prijs en gewicht.

Meer over aluminium

Luchtweerstand

Uit onderzoek van de KCK blijkt dat een ronde verbinding tussen zijwanden en front de luchtweerstand van een caravan sterk beïnvloedt. Het beste resultaat wordt bereikt als die verbinding een grotere straal heeft dan 200 mm. Bij een combinatie van een afgeschuinde voorkant en ronde hoeken hoeft de radius echter niet groter te zijn 150 mm. Een schuin aflopend front alléén levert daarentegen nauwelijks winst op. Behalve in een lager brandstofverbruik vertaalt stroomlijn zich ook in betere prestaties van de trekauto. Vooral wanneer die prestaties maar net toereikend zijn om de luchtweerstand op hogere snelheid te overwinnen, kan de keuze tussen de ene of de andere caravan een kwestie zijn van veelvuldig terug moeten schakelen naar de derde versnelling of juist regelmatig in vier of vijf kunnen rijden.

Profile Repair

Tot een jaar of zeven geleden had een kleine schade aan een caravan nog grote gevolgen. Omdat uitdeuken niet mogelijk was, moest het hele plaatdeel worden vervangen. Vervelend. Maar toen kwam Profile Repair, een reparatiemethode waarbij gelcoat met behulp van een speciale mal over het beschadigde deel wordt aangebracht. De spuiter bedekt de plek vervolgens met een nieuwe laklaag en er is niks meer van te zien. Ten opzichte van de authentieke methode levert repareren met Profile Repair een besparing van 20 tot 30 procent op.

Dak

Als het om hagelbestendigheid gaat, is de rol van het dak nog belangrijker dan die van de wanden. En nu de statistieken aantonen dat zware hagelbuien de laatste jaren steeds meer schade veroorzaken, beginnen de verzekeringsmaatschappijen zich te roeren. Daarom passen gaandeweg meer fabrikanten polyester toe. Bij het dak van de ene caravan kan sprake zijn van een verlijmde sandwichconstructie, bij de andere is – vanwege de spanningen, die zonnewarmte in een dak veroorzaakt – gekozen voor een niet-verlijmd dak. De buitenste plaat is hierbij alleen aan de randen op de caravan vastgemaakt en kan daardoor dus vrij krimpen en uitzetten.

Dakluik inbouwen
Van dakluik naar dakvenster

Bedden

Ga als het op bedden aankomt nóóit op de mening van een ander af. Wat de een lekker vindt liggen, ervaart de ander soms als een regelrechte kwelling. Lichaamsgewicht speelt hierbij een belangrijke rol. Een simpele test hoe je een indruk kunt krijgen van de kwaliteit is op het midden van het matras te gaan zitten. De uiteinden mogen dan niet omhoog komen. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die een (vervangend) kwaliteitsmatras op maat kunnen leveren. Ten aanzien van de lattenbodems mag je ervan uitgaan dat voor de in caravans gebruikelijke overspanning van 70 centimeter in de breedte minimaal twaalf latten nodig zijn.

Condens

Condens in (dubbele) acryl caravanramen is tot op zekere hoogte een normaal verschijnsel. Het kan vooral optreden bij een relatief hoge luchtvochtigheidsgraad in combinatie met een groot temperatuurverschil tussen het binnen- en het buitenraam. Nadat het raam op de ventilatiestand is gezet, moet het in korte tijd verdwijnen. Hardnekkige condens – en dan vooral in bijvoorbeeld één raam – is een reden om de caravandealer te waarschuwen.

Meer informatie

ABS-kunststof fronten repareren
Glasvezel-versterkt kunststof
Serviceluik monteren
Caravanraam vervangen