Glasvezel-versterkt kunststof

Vanwege het steeds extremer lijkende weer is hagelbestendigheid voor caravans en campers steeds belangrijker geworden. Sinds 2000, en voor campers iets eerder, worden daken en wanden dan ook meer en meer beschermd door glasvezel-versterkt kunststof (GVK), in de volksmond polyester. Maar soms ontstaan er barstjes in het sterke imago van dit materiaal.

Tegenwoordig zijn polyester dakplaten en wandafwerking algemeen geaccepteerd. De voordelen: een hoge hagelbestendigheid, geen last van corrosie, licht van gewicht, het zet weinig uit en is eenvoudig te repareren. Het is er inmiddels in alle kleuren en transparant.

Levensduur

Zelfs bij de grootste fabrikant van Europa, het Duitse Lamilux, krijgen we over de levensduur van polyester geen 100 procent sluitend antwoord. Polyester gaat lang mee, zeker 20 jaar. Maar hoe lang precies, hangt af van de opdrachtgever: die bepaalt de eigenschappen van het bestelde materiaal. Vandaar dat niet de fabrikant van de plaat de garantietermijn aangeeft, maar de fabrikant van de caravan of camper.

Gelcoat

Flexibiliteit van de plaat zit 'm in de harssoort, en de buigradius wordt bepaald door de dikte van de gelcoat en de hoeveelheid en soort glasvezelmatten. Een dikke gelcoat beschermt goed tegen UV-licht, maar maakt polyesterplaat minder flexibel. Ook kan er een dikke hoogglans laag aangebracht zijn die de plaat nog minder flexibel maakt. Gemiddeld is een dak/wandplaat 1,5 tot 2 millimeter dik, 2,5 mm komt ook voor. Bij enkele Franse merken is het 1,35 mm. Hier is de gelcoat zo dun, dat je de vezels van de versteviging duidelijker ziet. Buigzaamheid, de buigradius, is op dit moment ’t enige issue.

Bij 'n enkel ouder dak ontstaan in de rondingen (daar waar de dakplaat is gebogen en klem zit onder de daklijst) haarscheurtjes in de gelcoat; vaak goed zichtbaar door vuil. De dakplaat is overigens meestal niet lek. Of spanningen of verkeerd gebruik (bijvoorbeeld door leunen of drukken op de ronding) de oorzaak zijn, is steeds de vraag. Zeker bij oudere kunststof dakplaten is voorzichtigheid op de afgeronde kanten vereist.

Onderhoud

Gebruik op polyesterkunststoffen liever geen reinigingsmiddelen met nanotechnologie of op alcoholbasis. Water veroorzaakt bij schepen de polyesterziekte osmose, maar bij caravans en campers is contact met water niet langdurig en constant. Soms valt tijdens poetsen wel 'n gaatje in de gelcoat; meestal het gevolg van een ingesloten luchtbelletje. Je poetst door de bovenlaag heen en de holle ruimte komt tevoorschijn.

Schade aan GVK-plaat is vrij eenvoudig en onzichtbaar te repareren door een specialist, dus zo'n gaatje ook. Reinig de kunststoffen van de caravan met autoshampoo. In de was zetten kan met Turtle Wax of iets soortgelijks. Poets een mat geworden glanslaag met poetsmiddel voor auto's, maar wees voorzichtig. Zie je al vezels zitten, dan is de gelcoat al dun. Schuur er niet te veel af met het poetsmiddel.