Gel versus AGM

Accutest

De klassieke natte loodzuuraccu verlaat zo langzamerhand het toneel. Zowel gebruikers, als caravan-, camperfabrikanten en moverleveranciers hebben de nieuwe generatie accu's ontdekt. Maar welke zijn het best geschikt als voeding in een caravan of camper? 

In een omvangrijke laboratoriumtest leggen onze collega's van het Duitse Camping Cars & Caravans de zwakke en sterke eigenschappen van de verschillende accutypen bloot. Voor de test stellen de onderzoekers zich enkele praktische vragen. Hoeveel energie zit er eigenlijk in die accu? En waarom volstaan lange ritten met een camper of langdurig opladen via het stroomnet soms niet om de boordaccu volledig te laden? Om dat te onderzoeken, worden in de winkel twee gelaccu's en vijf AGM-accu's met een capaciteit van ongeveer 90 ampère-uur <Ah) aangeschaft, allemaal van recente productiedatum. Gedurende ruim 300 uur in het lab registreren de onderzoekers meer dan 98.000 testwaarden. De einduitslag vind je hier.

De testprocedure

Na 45 minuten belasten met 6 ampere (A) ('t verbruik van drie halogeenspots), worden de accu's 15 minuten ontladen met 86A. Dat komt overeen met zeer zwaar gebruik van de caravanmover of een inverter (omvormer) waarop een koffiezetapparaat van 230V is aangesloten. Daarna moeten de accu's gedurende 90 minuten een televisietoestel, radio en drie lampen voeden. In totaal vragen die apparaten nog eens 21A.

Vervolgens gaan de testkandidaten twee uur aan een ongeregelde laadstroom van 80A. Deze is zo hoog, omdat de dynamo in een camper 115 tot 130A levert. Er wordt gekeken of de accu's bestand zijn tegen deze stroom. Losse acculaders voor dit type accu's laden bij voorkeur met minimaal 10 ampère op. Tot slot volgt 15 minuten afname van 80 ampère en dan weer twee uur laden met 80A stroomsterkte. Dit testprogramma draait bij een constante temperatuur van de accu's van 25 °Celsius en daarna nog eens bij 0 °C. De accu's zijn daartoe gedurende het testtraject in waterbassins van die temperatuur geplaatst.

Welke accu?

Gel- en AGM-batterijen bieden betere vooruitzichten dan de traditionele loodzuuraccu's. Onder normale omstandigheden gassen ze niet uit tijdens het laden, ze zijn onderhoudsvrij en lekbestendig en ze kunnen tijdens installatie zelfs op de zijkant verplaatst worden.

Vooral gelaccu's zijn echte overlevingskunstenaars. want met ongeveer 700 laadcycli gaan ze tot vier keer langer mee dan een natte accu. Ze werden daarom lange tijd als de ideale voedingsbatterij voor het boordnet beschouwd. Samen met de energievraag zijn de verwachtingen echter opgelopen. Was er voorheen alleen elektriciteit nodig voor verlichting en waterpompen, nu manoeuvreren we met caravanmovers, zetten we koffie op de accu en kijken avondenlang televisie.

Krachtige inverters gebruiken enorm veel stroom, net als de movers doen onder zware omstandigheden. Die energievraag kan een gelaccu niet leveren. AGM-batterijen slagen dan echter met glans. Ze leveren niet alleen hoge stromen, maar aanvaarden die ook, zodat ze met name in campers zeer snel worden opgeladen.

Extra dikke loodplaten

Maar niet alle AGM's zijn hetzelfde. De AGM-accu's van Exide, MT en Banner waren oorspronkelijk bedoeld als startbatterijen. Met 400 cycli leveren ze dubbel zoveel als natte batterijen, maar ze blijven achter op gelaccu's. Die van Mastervolt en Optima (Deep Cycle AGM) zijn anders. Omdat elke ontlading actief materiaal verbruikt, moeten extra dikke loodplaten die twee een langere levensduur bezorgen. Dikkere platen verhogen echter de inwendige weerstand, waardoor met name de Mastervolt een deel van de AGM-typische eigenschap, het aanvaarden van hoge laadstromen, verliest.

Dit nadeel vangt Optima op dankzij spiraalvormige (Spiralcell) platen. Door de lage inwendige weerstand levert en accepteert deze accu zeer hoge stromen. Door de bijzondere wikkelvorm staat het loodpakket uiterst stabiel en kan nagenoeg zuiver lood worden gebruikt. Dat geeft 'm zijn voorsprong in duurzaamheid en meer dan 1.000 laad- en ontlaadcycli. En dat bij zelfs bijna 100% ontladen.

Overzicht accu's