Drukregelaar met veiligheidsblokkering

In Nederland is er in de wet niets geregeld over het gebruik van de kachel tijdens rijden met een caravan of een camper. Echter, in het buitenland is rijdend stoken uitsluitend toegestaan als automatische afsluiters de gastoevoer blokkeren bij een aanrijding. Aanpassingen zijn daarom nodig. Ontdek hoe de vakman dat doet.

Dat krijg je dan. Als je niets regelt, ontvangt de camper-/caravan koper nog altijd de eenvoudigste - lees goedkoopste - oplossing voor z'n gasaansluiting. In de landen om ons heen is de DuoControl CS van Truma al sinds modeljaar 2007 een begrip. Deze technisch hoogstaande drukregelaar schakelt na instelling (lees de gebruiksaanwijzing) automatisch van een (bijna) lege gasfles over naar de volle. Dat voorkomt onopgemerkt uitvallen van je kachel of kooktoestel.

Hogedrukslangen

Belangrijker is de veiligheidsblokkering (CS). Bij een aanrijding met 15 tot 20 km/u tegen een vast object sluit de crashsensor (CS) de gastoevoer automatisch af. De direct aan een gasleiding gemonteerde drukregelunit is met hogedrukslangen (2x) aan de gasfles(sen) verbonden. Wij kiezen voor hogedrukslangen van GOK omdat die zijn voor zien van een automatische afsluiter bij slangbreuk (SBS = SchlauchBruchSicherung). Na montage kan onze kachel onderweg ook snorren, al moet die voor het oprijden van tankstations natuurlijk alsnog even uit. DuoControl kan optioneel worden voorzien van een afstands- display in de woonruimte en van verwarming, genaamd KisKx.

Benodigdheden

Hieronder de benodigdheden voor het aanbrengen van een drukregelaar met veiligheidsblokkering:
- DuoControl CS (set) adviesprijs € 169
- Hogedrukslang SBS (2x) adviesprijs € 39.95
- 4 zelftappende schroeven

Gereedschap

- Steeksleutels 14/17/19
- Kruiskopschroevendraaier
- Pijpsnijder
- Meetgereedschap
- Afperspomp

Stappenplan

Bekijk hieronder stap voor stap hoe je een drukregelaar met veiligheidsblokkering aanbrengt.

Stap 1:

De oude situatie. Gasfles, drukregelaar, slang, gasleiding, gebruikers.

Stap 2:

De oude gasslang van de leiding losmaken.

Stap 3:

De oude wartel is voorzien van rechtsdraaiende schroefdraad.

Stap 4:

Met een pijpsnijder kort Tom de gasleiding een stukje in. Niet zagen; zaagsel in de gasleiding moet je voorkomen.

Stap 5:

Een bijgeleverde verloopnippel vergroot de diameter van de vaste gasleiding van 8 naar de benodigde 10 millimeter.

Stap 6:

De DuoControl-drukregelaar met eronder de CS (crashsensor) wordt geplaatst. Draai wartels nooit te vast, dan kan schade ontstaan. Constateer je later lekkage, dan nog iets vaster aanhalen.

Stap 7:

Met vier korte zelftappende schroeven wordt de drukregelaar stevig verankerd in de disselkast of gaskast.

Stap 8:

Zorg dat je de juiste hogedrukslang kiest voor jouw gasfles. Links is Din, rechts is Shell, er zijn meer mogelijkheden.

Stap 9:

Plaats de hogedrukslang aan de drukregelaar. Gebruik het bijgeleverde nylon steeksleuteltje om het juiste aanhaalmoment te bereiken.

Stap 10:

Tom onderzoekt de gasinstallatie op lekkage door het systeem onder druk te zetten. Afpersen noemt de vakman dat.

Stap 11:

De nieuwe installatie hangt er nog ontspannen bij.

Stap 12:

Hogedrukslangen herken je aan de tekst op de slang. Vervangen hoeft pas als de drukregelaar wordt vervangen. Elke tien jaar uit voorzorg. Het verdient aanbeveling om een gasinstallatie in een caravan of camper elke twee jaar door een vakman te laten keuren.