Chassis van de caravan

Lees op deze pagina alles over de ruggengraat van je caravan. Want zonder goed onderstel kom je nergens.

Caravanfabrikanten stellen hun chassis zelf samen. De benodigde onderdelen (langsliggers, as, koppeling, uitdraaisteunen, etc.) halen ze van gespecialiseerde bedrijven, zoals AL-KO, BPW en Knott.
Het principe van het caravanchassis dateert uit de jaren ’70 en bestaat uit twee stalen langsliggers die uitmonden in een V-dissel. De grote ovalen gaten besparen gewicht, maar een compleet onderstel inclusief wielen weegt gemiddeld toch snel 200 kilo. Ongeveer halverwege zit in de langsliggers een diepe uitsparing voor de as. Hierdoor blijft het zwaartepunt dicht bij de weg. Fijn, want is dat lekkerder rijden.

Kogeldruk

Hoe verder de as naar voren is geplaatst, hoe lager de last onder de koppeling. Een ideale waarde is moeilijk aan te geven, want die hangt nogal af van de indeling en/of de plaats van de kasten. Beschouw 25 tot 35 kilogram voor een lege caravan als een gunstig uitgangspunt. Uitschieters tot ruim boven de 60 kilo komen echter voor. Let op: dit kan bij sommige auto’s tot problemen met de maximaal toegestane kogeldruk leiden.

As-type

Er zijn assen met stalen torsie-elementen en met rubberen veerstrengen. Bekend voorbeeld van een caravan met een ‘staalgeveerde’ as is Hobby. Knott levert daar de onderdelen voor. Bij deze as ontbreekt de zogeheten ‘eigen demping’. Daardoor zou de caravan op een hobbelige weg als een ballerina achter de auto aankomen. Daarom heeft dit type as altijd schokdempers. Rubberen vering (AL-KO) werkt wel ‘dempend’. Al zijn schokdempers op deze as dus niet strikt noodzakelijk, toch verlaten steeds meer ‘rubbergeveerde’ caravans mét schokdempers de fabriek. Het heeft namelijk een positieve uitwerking op de rijeigenschappen.
Zowel AL-KO als BPW kennen een rechte en een ‘geknikte’ as. Bij die laatste – ook wel Delta of Vtec genoemd – heeft het aslichaam enigszins de vorm van een V. Bewezen voordeel ervan is dat het buitenste wiel in een bocht de neiging heeft mee te sturen. Dat het loopvlak van de banden hierdoor aan één kant soms wat hard slijt, moet je dan voor lief nemen.

As-revisie

Overschrijden van het laadvermogen en veelvuldig over slechte wegen rijden leidt tot versnelde slijtage van de as-onderdelen. De vering wordt dan namelijk regelmatig overbelast. Het vervangen van veerstrengen – in de meeste AL-KO-assen zitten er (aan elke kant) drie – is werk voor specialisten. Reken op zo’n 400 euro.

Tandem-as

Vanaf zo’n zes meter opbouwlengte kiezen caravanfabrikanten veelal voor een chassis met tandem-as. De wetgever ziet zo’n voertuig overigens als een enkelasser, omdat de assen minder dan 1 meter van elkaar gemonteerd zijn. Indien je bij een bepaald model kunt kiezen uit een enkele as of een tandem-as, bedenk dan dat een enkele as gemakkelijker manoeuvreert. Ook horizontaal zetten gaat gemakkelijker en het rijdt iets comfortabeler. Een tandem-asser biedt daarentegen veelal meer laadvermogen, maar dat vereist ook weer grotere wielkasten. En die gaan in de caravan weer ten koste van de kastruimte.