Caravanrem afstellen

Het remsysteem van een caravan is relatief eenvoudig en behoorlijk storingsvrij ontworpen. Toch is regelmatig onderhoud noodzakelijk en uiteraard moet dat zorgvuldig en in de juiste volgorde uitgevoerd worden. Piepen, bonken en problemen met achteruitrijden zijn bijna altijd het gevolg van niet of slecht afgestelde remmen. En daar krijgen we jaarlijks ook flink wat vragen over. Daarom op naar de vakman...

Goed en regelmatig onderhoud zorgt ervoor dat je caravan veel langer meegaat en dat je er veiliger mee rijdt. Laat daarom af en toe een onderhoudsbeurt uitvoeren, bijvoorbeeld bij een bedrijf dat is aangesloten bij Focwa of Bovag. Bij intensief gebruik - veel kilometers over kleine wegen en bijvoorbeeld bergetappes - is een jaarlijkse onderhoudsbeurt aan te bevelen.

Reis je minder, of minder zware kilometers, dan is twee jaar een redelijk uitgangspunt. Ben je handig of heb je een handige buurman, dan kun je een aantal (controle)werkzaamheden natuurlijk best zelf uitvoeren. Maar bij het werken aan remmen gaat nogal eens iets mis, leert de praktijk.

Tip

Regelmatig onderhoud van chassis, as en remmen heeft ook positieve invloed op de levensduur van de opbouw.

Stappenplan

Bekijk hieronder stap voor stap hoe je een caravanrem installeert.

Stap 1:

Om de caravanremmen te kunnen onderhouden moeten beide wielen vrij staan van de grond.

Stap 2:

Nadat het wiel is gedemonteerd vindt bovendien visuele controle plaats van de as, de vering en de schokdempers.

Stap 3:

Het hele remsysteem wordt losgesteld door alle afstelpunten te ontspannen. De afstelpunten verschillen per merk remsysteem.

Stap 4:

Het afstelpunt voor de remschoenen wordt ook volledig teruggedraaid.

Stap 5:

Voor het onbeschadigd verwijderen van de vocht- en stofwerende naafdop is een speciaal stuk gereedschap nodig.

Stap 6:

De voor eenmalig gebruik ontworpen conische wielnaafmoer gaat eraf en wordt weggegooid.

Stap 7:

Van die speciale naafmoer zijn kopieën in omloop waarvan niet zeker is of ze voldoende vast blijven zitten. Let op het AL-KO-merkje.

Stap 8:

De remtrommel is los en Pim haalt hem met het wiellager van de naaf af.

Stap 9:

Het ergste vuil wordt met remmenreinigervloeistof verwijderd. Dat voorkomt veel stof in de werkplaats.

Stap 10:

De remvoering is geïnspecteerd op scheuren en andere onvolkomenheden en wordt opgeruwd met een stukje schuurband.

Stap 11:

Voor zijn inspectie reinigt Pim ook de remtrommel met remmenreiniger. Het lager is tegen de vloeistof beschermd.

Stap 12:

Smeren van de bewegende delen van de AL-KO-rem gebeurt met een speciaal middel.

Stap 13:

De remtrommel gaat er weer op en wordt met een nieuwe wielnaafmoer vastgezet.

Stap 14:

Om het aanhaalmoment van 280 Nm te kunnen halen is deze enorme sleutel nodig.

Stap 15:

Via dit kleine gaatje worden de remschoenen in de trommel gesteld. Daarbij voorkomt Pim met zorg activering van het achteruitrijmechanisme.

Stap 16:

Terug bij de AL-KO-rem wordt bij de evenaar de lengte van de remstang en de spanning op de remkabels afgesteld (andere merken, andere stelmechanismen).

Stap 17:

Op de 'Haan' in het oploopmechanisme blijft uiteindelijk maximaal 1 millimeter speling bestaan. Belangrijk om bonken van de rem tegen te gaan.

Stap 18:

Als laatste tikt Pim de naafdop met een plastic hamer op z'n plaats.

Stap 19:

Een remmentest hoort er (bij professionals) bij. Op de foto zie je het verschil in remkracht tussen de net onderhouden schone rem (rechts) en de rem zonder onderhoud.