Maximaal toegelaten aanhangwagenmassa

Om bijvoorbeeld 1.300 kilo als maximaal toegelaten aanhangwagenmassa in de typegoedkeuring van een bepaald model opgenomen te krijgen, moet de autofabrikant het bewijs leveren dat zijn product deze massa (gewicht) ook echt kán trekken! De auto wordt daartoe stilgezet op een helling van 12 procent met erachter een aanhanger, waarvan de massa overeenkomt met het door de autofabrikant opgegeven ‘trekgewicht’. Ook de auto is beladen, anders gezegd: hij zit (voor + achter) aan z’n maximum aslast. Vervolgens moet een chauffeur deze ‘trein’ in vijf minuten tijd vijf maal van zijn plaats zien te krijgen. Met hoeveel behendigheid hij dat voor elkaar krijgt, doet er in principe niet toe, de hoogte waarop het gebeurt evenmin. In verband hiermee is het ook goed te weten dat de prestaties van een automotor verslechteren naarmate de hoogte toeneemt. Op een bult in de lage landen trekt hij dus beter dan op een alp van meer dan duizend meter. Wat een auto ‘volgens het kenteken’ trekken mág, is dus een zekere garantie dat hij daadwerkelijk met dit gewicht op een helling van 12 procent is weggereden. Hoe deze ‘hill-start’ tijdens de typekeuring precies verliep en op welke hoogte dit ‘bewijs van goed gedrag’ werd geleverd, daar kom je als particulier helaas niet achter.

‘Maximum treinmassa’

Uit het voorgaande valt op te maken dat er niet alleen sprake is van een ‘maximum aanhangwagenmassa’, maar ook van een ‘maximum treinmassa’. Met dit laatste wordt het totale gewicht van de auto met inzittenden en bagage plus dat van de beladen aanhanger bedoeld. Bij veel auto’s is de treinmassa een optelsom van de maximaal beladen auto en de maximaal beladen caravan. Maar niet bij allemaal! Met name bij auto’s van Franse makelij komt het voor dat een relatief hoge toegelaten aanhangwagenmassa gebaseerd is op een slechts voor een deel beladen auto. Met andere woorden, staar je niet meteen blind op wat een auto trekken mag, maar trek die waarde eerst eens af van de maximum treinmassa. De uitkomst laat zien hoe zwaar de auto mag zijn, als hij (op een helling van 12 procent) de maximum aanhangwagenmassa achter zich aan krijgt.