Feiten & Tips

Rijden in de bergen met een caravan

Op welke zaken moet je letten als je met je caravan in de bergen rijdt? Hier vind je tips.

  • De koppeling van je auto bewijs je een grote dienst door op een steile helling met spinnende voorwielen (vanuit stilstand) weg te rijden. Een beetje bandenrubber op het wegdek achterlaten kost veel minder dan naar de garage moeten met een verbrande koppelingsplaat! Als de ruimte er is, kun je de combinatie het beste in een scharende beweging achteruit laten rollen. Je rijdt dan veel gemakkelijker weg op een steile helling.
  • Stijgend verkeer heeft in de bergen voorrang op dalend verkeer. Nader je - al dalend – een smalle haarspeldbocht die naar rechts afbuigt, laat de bijrijder dan opletten of er soms (vracht)verkeer omhoog komt. Zo ja, wacht dan voor de bocht tot de weg weer vrij is. Kies vóór de haarspeldbocht alvast een lagere versnelling. Dan kun je je in de bocht concentreren op het sturen. Op een goede routekaart staat aangegeven welke hellingen voor caravanners problemen kunnen opleveren.
  • Voor sommige auto’s wordt een extra (sterke) ventilator voorgeschreven, als je er een (zware) caravan mee trekt. Soms hoort er een dynamo met meer vermogen bij.
  • Het aanzetten van de kachel (aanjager op ‘vol’) helpt bij het terugdringen van de temperatuur van het koelwater in de motor. Wel de portierramen openen, anders ga je zelf koken! Een airco kan 5 tot 10 pk van het motorvermogen afsnoepen.
  • Het instructieboekje van de auto kan heel waardevolle informatie bevatten over het rijden (met een aanhanger) in de bergen.
  • In de meeste doorgaande bergroutes zijn hellingen niet steiler dan 12 procent. Echte pukkels kan je vooral tegenkomen als je van die routes afwijkt. Vooral op deze weggetjes ben je beter af met een relatief smalle caravan.
  • De baas van menige bergcamping heeft een tractor om je te helpen bij de laatste klim. Houd er wel rekening mee dat een tractor door het schoksgewijs optrekken schade kan aanrichten aan je auto.
  • De terugrijautomaat van een (afgekoppelde) caravan is pas uitgeschakeld, als de handrem echt tot het laatste tandje is aangetrokken.
  • Een stabilisatorkoppeling slijt (en kraakt) alleen maar tijdens het rijden over bochtige bergwegen. Schakel hem daar dus (tijdelijk) uit.

Rijden in de bergen