Caravanstabiliteit

Slingeren! De angst voor de soms desastreuze gevolgen van slingeren bij de minste beweging van de caravan, slaat menig bestuurder om het hart. Maar met het ‘koppie’ erbij, de beladingsregels in de hand en een stabiele auto/caravancombinatie hoeft slingeren je niet te overvallen. Elektronische stabiliteitssystemen onder caravans of in trekauto’s bieden extra veiligheid.

Veiliger caravannen

Moderne auto's zijn tegenwoordig uitgerust met trailercontrole. Dat helpt de bestuurder met duidelijke signalen en automatisch remmen bij slingeren. Zodra de sensoren in de trekauto ‘voelen’ dat er tractieverlies dreigt door slingeren van de aanhanger, grijpt de trailercontrole in. 

Kritische snelheid

Bij het maken van keuzen voor een stabiele caravan is de volgorde van maatregelen belangrijk. Elke caravan heeft een zogenoemde ‘kritische snelheid’. Precies bij die rijsnelheid ligt het omslagpunt tussen afnemende of toenemende slingering. Rijd je onder de kritische snelheid, dan zorgt de zelfdempende werking van de caravan voor een langzaam afnemende slingering. De caravan komt zonder ingrijpen tot rust achter de trekauto. Maar boven de kritische snelheid kan een geringe stuurbeweging door inhalen of een windvlaag tot razendsnel toenemend slingeren van de caravan leiden. In die gevallen is zo snel mogelijk remmen de enige redding. De snelheid moet naar beneden tot ver onder de kritische snelheid. En dat doet ook precies de trailer-ESP van de grote automerken. Controleer wel of het systeem de remlichten van de caravan activeert anders heeft bij zo’n ingreep het achteropkomend verkeer niet in de gaten dat de combinatie voor hen plotseling snelheid verliest. 

 

Mogelijkheden om je combinatie veiliger te maken

Welke mogelijkheden heb je om je combinatie veiliger te maken?
1.    Kies een zo stabiel mogelijke combinatie
2.    Belaad volgens de regels
3.    Gebruik eventueel een stabilisatorkoppeling
4.    Schaf eventueel een elektronisch anti-slingersysteem aan.


Met het beste van al deze voorwaarden kruipt de kritische snelheid steeds wat omhoog. Bij voorkeur tot een niveau boven jouw normale kruissnelheid. Ligt de kritische snelheid bij 80 of 90 kilometer per uur, dan bevind je je bij die snelheid al in de gevarenzone. Bij harder rijden of ongemerkt toenemende snelheid gaat het mis.

Vuistregels beladen

Optimaal rijgedrag vraagt om zo gunstig mogelijk beladen. Plaats zware lading laag en zo dicht mogelijk bij de as. Dus boeken, tentstokken en levensmiddelen onderin, washandjes bovenin. Volg de opgegeven kogeldruk van de caravanfabrikant. Probeer gewicht voor- of achterin niet met gewicht helemaal voor- of achterin te compenseren. Breng daarentegen vanuit beide zijden meer naar het midden. Maak eventueel gebruik van het middenpad. Laat de (vaste) watertank nagenoeg leeg. Belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto (auto + 300 à 325 kg voor twee volwassenen, twee kinderen, bagage). Is de caravan nog instabiel, herschik de lading dan en experimenteer voorzichtig met 10 kilo meer kogeldruk. Schakel pas na een proefrit de stabilisatorkoppeling in, voor extra comfort en nog meer zekerheid.

 

 

Bekijk de video over caravanstabiliteit