Caravan kopen

Koop je ideale caravan in 22 stappen

Wie een nieuwe caravan koopt, gaat niet over één nacht ijs. Met deze tips en aandachtspunten helpen we je beslissen.

Begin je zoektocht op de websites van fabrikanten en in folders. Noteer per merk de voordelen die jou aanspreken. Zo kom je tot een lijst met alle mogelijke wensen die de basis moeten vormen van jouw caravan. Houd die lijst steeds tegen de caravans die je bekijkt.

Het draait bij je keuze ook om emotie. Zoek een caravan die je qua design of uitstraling aanspreekt. Dat kan zijn door de vormgeving, het merk of de techniek. Kijk bij dat merk naar de serie die jouw voorkeur voor indeling en styling het meest benadert. Belangrijk is natuurlijk dat je je erin straks thuis voelt. Niet voor niets draait alles bij Bürstner om het wohnfuhlen, overalthuis en bienchezsoi concept.

Hoogseizoen, vaste plaats, voor- of najaar, winter? Hoe je de caravan gaat gebruiken is belangrijk, want mogelijk stel jij daardoor speciale eisen aan de isolatie, comfort of de rijeigenschappen. Denk bij voor- en najaarsgebruik aan bijvoorbeeld een ringverwarmingsysteem, een warmwatervoorziening en bijverwarming vloer. Voor specifiek wintergebruik er is optioneel andere isolatieverwarming mogelijk. Fabrikanten van caravans leveren vaak ook tapijt voor in het voertuig. Aan de kust met veel wind zijn stabielere uitdraaisteunen een voordeel, maar ook op zachtere ondergronden of bij oneffenheden blijft de caravan hierdoor sterker op zijn pootjes staan.

De afmetingen van een keukenblok zijn gerelateerd aan de afmetingen van de caravan. Meer ruimte is er gewoonweg niet. Houd in gedachten dat contact met buiten wel zo fijn is als je veel in de keuken staat. Een eindkeuken of een keuken naast de toegangsdeur is dan een goede plek. Ruimte die er is moet handiger worden ingedeeld, 3 pitsgasfornuis, grote spoelbak, voldoende aflegmogelijkheden, riante lades met softclose systeem. Indelingen met grote koel-vriescombinaties, al dan niet met oven, winnen enorm aan populariteit.

Fabrikanten werken tijdens het ontwerpen van een caravan met zichtlijnen. Zittend in de ene hoek kijk je het liefst door de hele caravan tot in de andere hoek. Dat geeft een ruimtelijk effect. Zit je in de caravan, let dan ook eens op de positie van de ramen. Kun je voldoende naar buiten kijken? Let ook op het zitcomfort, de diepte en hardheid kussens. Hoe meer ramen, hoe meer ruimtelijk gevoel en daglicht. LMC biedt u een groot Skyroof voor optimaal daglicht vanaf de bovenkant.

Optiepakketten bieden grote financiële voordelen. Kortingen zijn aantrekkelijk omdat de fabrikant graag alles ‘af fabriek’ monteert. Heb je het meeste uit zo’n pakket niet nodig, vraag je dealer dan wat dat ene handige product, bijvoorbeeld een hordeur of een luifel, kost als hij dat zelf monteert. Veelal is uw dealer ook in staat accessoires en uitrusting later te monteren.

Je mag met rijbewijs B een aanhanger trekken als de toegestane maximummassa van die aanhangwagen minder is dan 750 kilo. Is de aanhanger zwaarder dan 750 kilo, dan is rijbewijs B ook voldoende als de toegestane maximummassa van de auto en van de aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht plus het laadvermogen.

Wat mag jouw auto trekken? Op het kentekenbewijs staat de maximum toegestane aanhangwagenmassa. Je kan dit ook gemakkelijk controleren op de website van Rijksdienst voor het Wegverkeer. De caravan mag inclusief bagage nooit zwaarder zijn dan dat getal. Daarnaast geven autofabrikanten een maximale ‘treinmassa’ op. Dat is wat de auto (leeggewicht + inzittenden + bagage) en de caravan (leeggewicht + bagage) samen mogen wegen. Soms is de optelsom van de auto plus de toegestane caravan hoger dan die maximale treinmassa. Je doet er dan verstandig aan om van de treinmassa de totale massa van de auto af te trekken en een caravan te kiezen die, inclusief laadvermogen, niet zwaarder is dan de uitkomst. Doe je dat niet, houd dan rekening met het gewicht van de bagage; beide volledig beladen kan dan dus niet.

Het comfort en luxe van een caravan wordt steeds belangrijker. Maar het gewicht is dus ook een heel belangrijk aspect bij de aankoop van een caravan. Modellen zoals de ERIBA Nova Light, Burstner Premio Life en de Dethleffs Coco zijn goed geschikt om met een lichtere trekauto te trekken.

De dinette of treinzit zit tegen een van de zijwanden, en heeft een vaste, tegen de wand gemonteerde tafel. Een rondzit is huiselijker en heeft een losse tafel. Op de kopse kant zit een ‘noodbankje’, maar daar wil je geen hele avond op doorbrengen. Een extra zitplaats creëer je met een kleine stoel of kruk. Beide zitgroepen kun je meestal ombouwen tot één of enkele extra slaapplaatsen. Oefen dat eens voor aanschaf van een caravan. Ga ook eens goed in de hoek zitten met de beide benen op de bank. Kijk of je fatsoenlijk TV kunt kijken en beleef de caravan vanuit je ideale zitpositie.

Wat is het belangrijkste in een caravan? Slapen.

Om een bed goed te beoordelen moet je er veel tijd op doorbrengen. Ga proefliggen bij de dealer en ga er vooral ook eens op zitten met een boek. Dwarsbedden – in de breedte opgesteld – bieden doorgaans de meeste liglengte. Een ‘Fransbed’ staat links of rechts met het hoofdeinde tegen een wand. Veelal is het voeteneinde flink wat smaller dan het hoofdeind. Controleer de bedmaat, Meest populaire bedden zijn frans tweepersoons bed en enkele bedden. Dit is veelal merkafhankelijk. Queensbedden komen ook veel voor, deze bedden zijn van drie kanten bereikbaar.

Natuurlijk kunnen de kinderen op de camping slapen in de voortent, een aanbouwtentje of een eigen tentje. Toch vinden veel ouders het prettig als ze onderweg en de eerste dagen op de camping bij hen in de caravan slapen. Typische gezinscaravans met stapelbedden hebben daarom soms zelfs meer slaapplaatsen dan zitplaatsen. Bürstner en ERIBA HYMER hebben bij een aantal modellen hefbedden als praktische gezinsoplossing. Ook bij Dethleffs en LMC zijn sinds dit voorjaar 2 nieuwe indelingen beschikbaar met hefbed. Daarnaast kunnen kinderen ook slapen op een om te bouwen zitgroep. Zo is er plek genoeg voor iedereen.

AL-KO-chassis komen het meeste voor, net als rubbervering. Een Delta-as geeft beter rijgedrag dan een rechte as, mits de caravan tot ongeveer de maximale aslast is beladen. Beide assentypen bieden onafhankelijke wielophanging. Rubbervering is zelfdempend, maar schokdempers zorgen desondanks voor een beter rijgedrag. Een caravan met tandemas, twee assen dicht bij elkaar, is minder handig te manoeuvreren en rijdt minder comfortabel. Sommige buitenlandse campings weigeren tandemassers, of hanteren hogere prijzen.

Stel qua aanschafprijs een duidelijke grens. Bedenk dat bovenop je maximale budget altijd nog kosten komen: voor aflevering, transport, onmisbare accessoires en de papierwinkel. Daarnaast moet er wat overblijven voor de verzekering, stalling, eventueel onderhoud en mogelijke verplichte (betaalde) controles om verlengde garantietermijnen te behouden. Te klein budget? Dan zal de verkoper je een financiering aanbieden. Weeg altijd even rustig af of een andere leenvorm goedkoper is. En even langer doorsparen kan ook.

Natuurlijk kunnen de kinderen op de camping slapen in de voortent, een aanbouwtentje of een eigen tentje. Toch vinden veel ouders het prettig als ze onderweg en de eerste dagen op de camping bij hen in de caravan slapen. Typische gezinscaravans met stapelbedden hebben daarom soms zelfs meer slaapplaatsen dan zitplaatsen.

Als je nog niet weet welke caravan of indeling bij je past, dan kun je natuurlijk ook eerst eens met een huurcaravan op pad. In het voor- en naseizoen is dat zelfs relatief goedkoop.

In het verlengde van het gebruik, speelt het imago een rol. Zo staat KIP caravans bekend als een merk voor doorgewinterde reizigers. Zie je een Solifer, dan kun je er donder op zeggen dat die eigenaren ook skiën, of op z’n minst winterkampeerder zijn. Wat je met de caravan van je keuze wilt uitstralen is bijna net zo belangrijk als de techniek.

Rijden met een caravan kost extra brandstof. Om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden, hebben steeds meer caravans afgeronde en afgeschuinde fronten, gestroomlijnde ramen en in de zijwand opgenomen tentrails. Een hefdak zet je op de plaats van bestemming omhoog, waarna stahoogte ontstaat. De verbinding tussen het beweegbare en vaste dakdeel bestaat uit tentdoek, of uit vaste opklapbare wanddelen. Hefdakcaravans leveren soms financieel voordeel bij tolwegen of stalling.

Vaak wordt gevraagd naar de Cw-waarde, de luchtweerstand van caravans. Uit KCK-onderzoek blijkt dat met name afgeronde hoeken van het front naar de zijwanden van een caravan verschil maken. Bij een rechte voorwand moet die afronding dan ongeveer 200 mm bedragen, bij een schuin front 150 mm. Vormgeving is altijd een compromis. Op de camping heb je namelijk liever de ruimte van een vierkante doos, terwijl achter de auto een strakke stroomlijn beter is. Wat je kiest is afhankelijk van wat jou aanspreekt.

Een cassettetoilet is praktisch en hygiënisch in gebruik. Het zit tegenwoordig in bijna elke caravan. Ze zijn er als vast toilet en met draaibare pot. Kies je voor een caravan zonder toilet, houd er dan rekening mee dat de doelgroep bij verkoop of inruil kleiner zal zijn. Dat heeft een negatief effect op de inruilwaarde.

Wat mag jouw auto trekken? Op het kentekenbewijs staat de maximum toegestane aanhangwagenmassa. De caravan mag inclusief bagage nooit zwaarder zijn dan dat getal. Daarnaast geven autofabrikanten een maximale ‘treinmassa’ op. Dat is wat de auto (leeggewicht + inzittenden + bagage) en de caravan (leeggewicht + bagage) samen mogen wegen. Soms is de optelsom van de auto plus de toegestane caravan hoger dan die maximale treinmassa. Je doet er dan verstandig aan om van de treinmassa de totale massa van de auto af te trekken en een caravan te kiezen die, inclusief laadvermogen, niet zwaarder is dan de uitkomst. Doe je dat niet, houd dan rekening met het gewicht van de bagage; beide volledig beladen kan dan dus niet.

Bij een veilige combinatie weegt de aanhanger niet meer dan 75% van het gewicht van de beladen trekauto (ANWB-advies). Bij deze gewichtsverdeling houdt de auto overwicht op de aanhangwagen, ook in de meeste noodsituaties.

Op de Eriba Touring na, zijn alle caravans opgebouwd uit sandwichpanelen. Van buiten naar binnen is dat een samenstelling van aluminium (of polyester), isolatiemateriaal en board. De isolatie is meestal styropor (piepschuim) of het hardere en waterdichte styrofoam. Dat laatste is gevoeliger voor contactgeluid; is het in een dak gebruikt, dan hoor je bijvoorbeeld doordringend de regen. Tegenwoordig gebruiken fabrikanten kunststof latten in wanden; daarmee zijn ze beter bestand tegen inwerking van vocht.

De bruikbaarheid hiervan hangt sterk samen met de afmetingen van de ruimte en de positionering van wasbekkens, kasten, lijsten en het toilet. In een ‘normale’ caravantoiletruimte (70x100 cm) is het al lastig om je fatsoenlijk te bewegen. Boots het gebruik, wassen, douchen en toiletgang eens na in de toiletruimte met gesloten deur. De gebruikelijke elektrische boiler voor warm water heeft een inhoud van slechts 5 liter. Een grotere boiler op gas is optioneel; een aanrader als je per se wil douchen in de caravan.

Vraag tot slot de dealer vóór aankoop naar de voorwaarden voor de garantie en verdiep je in de regelgeving rondom caravans.

In oktober vindt jaarlijks de Kampeer & Caravan Jaarbeurs plaats. In Hal 7 zijn veel caravans opgesteld van de Duitse merken. Hier kan je op je gemak kijken naar de verschillen in de merken, diverse indelingen bekijken en je verder oriënteren. Tijdens de beurs zijn bovendien vaak extra aanbiedingen waar je van kan profiteren. Ook kun je laten informeren door ervaringsdeskundigen.

Checklist

Download ook de handige caravan-checklist.

Na de koop van je caravan

Als je een nieuwe of tweedehands caravan hebt gekocht, is het verstandig deze direct te verzekeren voor schade of diefstal.

Andere leden bekeken ook