Kwaliteitsonderzoek caravanbedden

De laatste trends in caravanmatrassen

Hoe is het gesteld met de kwaliteit van caravanbedden? We gingen met beddenexpert Eric Louwers op onderzoek uit en bekeken er 5.  

Vroeger hadden de meeste caravanmatrassen een binnenvering. Het aantal veren per vierkante meter en hun samenstelling bepaalt het ligcomfort. Zit elke veer ook nog eens in een hoesje verpakt, dan is er sprake van pocketvering. Een enkeling bood toen al de optie van (koud)schuim. Belangrijk bij een koudschuimmatras is de verhouding tussen vochtregulatie en draagkracht. Als op het etiket bijvoorbeeld HR40 staat, is er schuim gebruikt van 40 kilo per m³. Over het ligcomfort zegt dit niet zo gek veel, totdat bekend is of er comfortzones in het schuim zijn gestopt. Lichaamsgewicht speelt hierbij ook een rol. Een zwaar persoon heeft een matras nodig met een hogere HR dan een lichtgewicht. HR staat voor High Resilience; het geeft de veerkracht weer. Bij Polyether matrassen wordt de samenstelling aangegeven in SG oftewel in Soortelijk Gewicht. Als je op een matras SG30 ziet staan, dan geeft dit aan dat er schuim van 30 kg per m³ in is verwerkt. Polyether is een materiaal uit het lagere prijssegment.
 

BETER BED

De vijf middenklassers die beddenexpert Eric Louwers voorschotelde, zijn willekeurig gekozen in de showrooms van drie dealers. Het gaat in alle gevallen om 2016-modellen waarin een standaard bed ligt. Zoals bekend kan je bij verschillende merken voor een hoger bedrag een ‘beter bed’ in laten bouwen. Met nadruk wijzen we erop dat dit geen vergelijkingstest is. Het is ons puur te doen om wat een ona¬fhankelijke expert van ‘onze’ caravanbedden vindt. Een matras alléén bepaalt het ligcomfort niet, daar hoort een goeie bodem bij.

FENDT SAPHIR 465 SFB

De Saphir-bedden van Fendt zijn voorzien van een liftomat en elastische veerbrugen Met dat eerste worden de twee gasdempers onder het frame aangeduid. De veerbruggen krijgen de goedkeuring van Eric, want hierdoor kunnen de latten een zekere hoek maken. Ook is hij zeer positief over de  mogelijkheid om de veerspanning in 6 van de in totaal 24 latten te kunnen. Op de dubbele lattenbodem, ligt een 2-persoons matras met een zogeheten Bonell-binnenvering. Dit is geen matras uit het topsegment, maar in combinatie met de bodem zorgt hij voor prima ligcomfort. De matras is aan één kant afgerond, waardoor omdraaien geen optie is. Afmeting van het matras is 195 x 136 cm. Met zijn dikte van 18 cm scoort hij een ruimvoldoende.

ERIBA EXCITING 485

Dit bed heeft een stabiel metalen bed-onderstel en een opklapbare Ergo lattenbodem met daarop een koudschuimmatras. Als Eric de matrashoes heeft verwijderd, blijkt dit er eentje te zijn met vijf zones. Dat zie je aan de insnijdingen. De bodems tellen elk 18 latten, niet echt veel. Bovendien zijn ze – in tegenstelling tot die bij de Fendt – vast verbonden
met het frame. Helaas kan de weerstand  niet worden ingesteld. En doordat de latten van de rechterhelft korter zijn dan die aan de andere kant zal het ligcomfort vooral daar ‘stevig’ zijn. De matrastijk is dus afneembaar en dus te wassen. De 14 cm dikke matras is niet omkeerbaar of om te draaien. Afmeting van het matras: 203 x 142 cm.

DETHLEFFS CAMPER 450 FL

Alle bedden van Detleffs hebben een ‘Slaap Zacht Systeem’. Dat komt door de EvoPoreHRC matrassen en flexibel gelagerde lattenbodems. Eric onderzoekt de matras vergeefs op de aanwezigheid van een label met daarop informatie over de samenstelling ervan. De tijk afritsbaar (en dus wasbaar) waardoor hij de inhoud kan bekijken. EvoPorec is een nieuw soort schuim, een mix tussen koudschuim en latex. HRC staat voor High Resistance Climate. Hoewel de Zwitserse fabrikant er fabelachtige eigenschappen aan toekent, waaronder een perfecte temperatuurregeling, biedt Dethleffs een nog betere versie van dit matras aan die is voorzien van een ventilerende water-gel-laag. Louwers wil hem aanprijzen, maar bedenkt zich als hij de meerprijs (€ 399) hoort. Toch scoort dit bed met zijn 7 zones matras en 24 (kantelbare) latten hoger dan dat van stalgenoot Eriba.

KNAUS SÜDWIND 500 FU SILVER EDITION

Sinds de komst van de Silver Edition wordt er vrijwel geen gewone Südwind meer verkocht. Niet zo gek, als je weet dat de Silver Edition voor een paar euro meer een karrevracht
extra’s aan boord heeft. Het Knaus Comfort Bed hoort daarbij. De EvoPore (zie Dethleffs) matras ligt op verende schotels. Deze schotels zijn bevestigd op de lattenbodems. Het geheel maakt een goede indruk op Eric, die er ook op wijst dat niet alleen de ondersteuning, maar ook de ventilatie van het 12,5 cm dikke matras in deze caravan goed geregeld
is. Zoals in veel andere caravans met een zogeheten fransbed het geval is, heeft de linker lattenbodem een groter ligoppervlak dan de rechter. Het verschil in ligcomfort dat dit tot gevolg zou kunnen hebben, wordt deels opgevangen door de schotels. Omdat de ruimte onder het overstekende werkblad van de keuken beperkt is, heeft Knaus ervoor gekozen om de linker lattenbodem te verankeren. Alleen de rechter kan dankzij de ‘geknikte’ matras open en dicht.

HOBBY DE LUXE 440 SF EDITION
Waren het vroeger vooral binneveringsmatrassen, nu zie je vooral in meerdere zones verdeelde koudschuimmatrassen. Voor zo’n matras vraagt Hobby een meerprijs van minimaal 525 euro. Deze 440 SF Edition is een scherp geprijsde caravan, maar die heeft dus ook een vrij basic matras. ‘En een basic lattenbodem’, stelt Eric vast. Niet alleen liggen de latten (te) ver uit elkaar, de houten verbindingsbalk tussen de beide lattenbodems kan voelbaar worden door de linker matras. “Die balk hoort eigenlijk precies tussen de matrassen gezet te worden”, aldus Louwers. De ritsluitingen op de matrassen lijken alleen tot doel te hebben gehad om de tijk na het vullen (voorgoed) af te sluiten. Er zit een sticker op de rits waarop staat dat je hem niet mag openen. Met 2.08 meter is dit matras is wel het langst van de vijf die onder ogen kreeg. Dit komt doordat het bed in deze caravan dwarsgeplaatst is.

CONCLUSIE
Vergeleken met begin deze eeuw zijn caravanbedden zeker comfortabeler geworden. En dat mag ook wel, want een goede nachtrust draagt er zeker in de vakantie toe bij dat je uitgerust weer thuis komt. Toch toont ons mini-onderzoek ook aan dat er hier en daar nog wel wat verbetering mogelijk en zelfs gewenst is.

Zie hier meer tips en testen voor je caravan!