Integraal campers

Een integraal camper is opgebouwd op een chassis. Er is dus geen cabine van een bestelwagen, maar de cabine en woonruimte sluiten naadloos aan. Boven de cabine is er vaak plaats voor een hefbed. Door de geïntegreerde cabine is dit soort ook het duurste in aanschaf.

Integraal

In de geheel door de camperfabrikant ontworpen opbouw van deze reis- en verblijfauto zijn het autochassis en de cabine helemaal ‘geïntegreerd’. Daaraan dankt dit type zijn naam dan ook. De integraal wordt gezien als het topmodel onder de drie opbouwvormen. Het is tevens de duurste oplossing, verkrijgbaar vanaf een meter of zes tot wel 12 meter. De allergrootste modellen vallen in de Liner of Coachklasse.

Verticaal front

Het ontbreken van autodelen in de geheel gesloten en geïsoleerde carrosserie maakt deze camper groter en comfortabeler, zowel in de zomer als in de winter. Soms is rondom zelfs dubbele beglazing aangebracht of als optie leverbaar. Door de totale isolatie van de opbouw is de integraal stiller in gebruik. Vrijwel alle camperfabrikanten ontwerpen een verticaal front aan de integraal. Dat doen ze om de cabine geschikt te maken voor een hefbed dat voorin boven het dashboard en de stoelen hangt. De zetels voor bestuurder en bijrijder liggen door de verplaatsing van de ruit ver binnen de nieuwe carrosserie. Soms wordt het uitzicht links- en rechtsachter daardoor nogal beperkt. De locatie van zijramen is tijdens een proefrit een aandachtspunt, net als het uitzicht door de voorruit. Laag staat stoer, maar kan het panorama flink verkleinen. Hoewel een portier aan de bestuurderszijde onmisbaar lijkt, is het soms verstandiger om die kostbare en zware optie ten behoeve van het laadvermogen te vergeten. Er zijn gebruikers die een tolticket of parkeerkaartje dan maar met een barbecuetang, via het raam uit de automaat pakken.

Populaire opties

Met lage chassis compenseren de bouwers comfortverhogende oplossingen zoals een dubbele bodem. Toch valt een integraal over het algemeen hoog uit, met de inmiddels bekende gevolgen voor het rijgedrag. Verbeteringen zijn te vinden in opties als een AL-KO chassis en tandemassen. Populaire opties snoepen veel laadvermogen van de toch al flink uitgeruste modellen weg. De zwaarste daarvan is wel de uitschuifwand om de leefruimte te vergroten. De integraal kent riante mogelijkheden voor heel mooie interieurs met grote badkamers, ruime zitgroepen en alle mogelijke bedopstellingen.