Halfintegraal campers

Een halfintegraal lijkt veel op een alkoofcamper, maar de overgang tussen cabine en woonruimte is vloeiender. De alkoof boven de cabine is een gestroomlijnde verhoging van de cabine.

Halfintegraal

De halfintegraal oogt sportief en is mede daardoor de populairste van alle campers. Omdat dit type veel wegheeft van de alkoofcamper is een vergelijking daarmee op z’n plaats. Maar bij een goed ontwerp, met bijpassend kleurenspel springt de auto nauwelijks in het oog. Daarvoor zorgen dan het ‘petje’ boven de cabine en de vorm van de stroomlijn naast de portieren  van de cabine. De vergelijking met de integraal komt in dat geval een stuk dichterbij. Door gebruikmaking van lage chassis, hebben de campers ook een laag zwaartepunt en krijgen  op die manier betere rijeigenschappen mee. Met sterke motoren zijn dan hoge kruissnelheden mogelijk. De halfintegraal is er vanaf net geen 6 meter lengte tot zo’n 8 meter.

Stahoogte

Het bed boven de cabine ontbreekt, waardoor deze camper dus aanzienlijk lager uitvalt. Dat heeft gevolgen voor de stahoogte, die meestal onder 2 meter blijft steken. Door het stalen dak van de stuurcabine helemaal weg te snijden, ontstaat een riante doorgang tussen de woning en de auto. In vrijwel elke indeling worden de cabinestoelen daarom net als in een integraal betrokken bij het interieur. Met de stoelen omgedraaid ontstaat een riante zitgroep van banken en losse zetels. Pas ‘s winters merk je dat in de autocabines veel kou neerdaalt van de ramen. Af-schermen is niet mogelijk en isolerende maatregelen gaan ten koste van het uitzicht.

Trend

Een trend is de combinatie van een compleet interieur met een tegen het plafond op te bergen hefbed boven de zitgroep. Dit gaat natuurlijk wel ten koste van de stahoogte. De halfintegraal is doorgaand vierpersoons en standaard van veel uitrusting voorzien, soms via een aantrekkelijk geprijsd pakket. Onderzoek dus de opties en wat de gevolgen zijn. Opties als luifels, een grotere koelkast, sterke motoren en een automatische schotelantenne brengen samen ruim 100 kilo extra gewicht. Het laadvermogen van modellen tot 3,5 ton loopt daardoor snel terug. Een minder brede versie van de halfintegraal krijgt soms de toevoeging Compact of Van. De besparingen in afmetingen en gewicht zijn gering en gaan ten koste van ruimte. Bij campers met een garage of berging wordt de bodem verlaagd waardoor de camperachterkant dichter op het wegdek komt.

Voordelen Halfintegraal

  • Rijeigenschapen
  • Sportief imago
  • Stroomlijn

Nadelen Halfintegraal

  • Bergruimte
  • Stahoogte
  • Laadvermogen