Gebruikservaringen met de campers

KCK Camper Challenge 2016

Een week op stap met een nieuwe camper: het overkwam 6 ervaren caravankoppels, die deelnamen aan de KCK Camper Challenge. Toeren over een van Duitslands mooiste wegen, langs tientallen kastelen en burchten: de 'Burgenstrasse'. De reportage lees je in dubbelnummer KCK12/1. Maar hoe oordelen verstokte caravanners over de kampeerauto? Dat lees je hieronder.

Bürstner-team
Els Wabeke en Jan van de Vliet

'Met de camper ben je sneller, beweeglijker en je komt makkelijker mee in het verkeer dan met een caravan achter de auto. Maar het is wezenlijk anders. De supermarkt bezoek je voordat je de camping of camperplek opdraait. En de keuze van een staanplaats wordt veel meer bepaald door de activiteiten die je van plan bent te gaan doen. Dan parkeer je dicht bij de stad, of juist in een mooi wandelgebied. Je moet echt anders gaan denken als je met de camper op pad bent.'
 

"Die stoelen...
die zitten echt perfect!"

 

Els en Jan reden in de Bürstner Ixeo, een halfintegraal met enkele bedden. Een jubileum-uitvoering, helemaal afgeladen met opties, in verband met het 30-jarig jubileum van Bürstner als camperbouwer. 'Mooie inrichting, goed op elkaar afgestemde kleuren. Bijzonder was ook dat je de koelkast en verwarming elektronisch kon regelen. En de stoelen in de cabine... die zitten echt perfect.' Over de verbeterpunten moeten ze even nadenken. 'Onze camper had enkele bedden. Die bedden kún je koppelen zodat je samen slaapt, met een tussenstuk. Maar dan kun je het opstapje niet meer gebruiken. Verder misten we een hangkastje en bij het watertanken moet je oppassen dat je geen water in de camper morst.'

Dethleffs-team
Marijke en Jaap van Donge

'Dit is een lekker compacte camper, je hebt alles wat nodig is, alleen is het gecombineerde toilet/douche aan de krappe kant – douchen is daardoor wel een beetje behelpen. We hebben zelf een grote caravan en daarmee vergeleken is het wel inboeten qua ruimte. Maar om te reizen is dit perfect. Handrem erop en je staat – geen pootjes uitdraaien of voortent opbouwen, gewoon: klaar! Wij blijven nog wel even caravannen, maar ooit...'
 

"Je komt uitstekend mee
met de rest van het verkeer"

 

De camper waarmee Jaap en Marijke deelnamen aan de Challenge was de Dethleffs Globebus: een halfintegraal camper met enkele bedden. 'Die waren echt comfortabel, net als de cabinestoelen. Wat ons opviel was de goede afwerking van de camper, ook binnen. Maar als ik nog een verbeterpuntje mag noemen? Het opstapje voor het bed is te smal: in het donker zou je daar naast kunnen stappen. Het rijgedrag van onze Dethleffs was echt top: sportief – je komt uitstekend mee met de rest van het verkeer – en je kunt met zo'n compacte wagen prima manoeuvreren.'

Carado-team
Anja en Rob Plasmeijer

'In één woord geweldig', vindt Anja. 'Ik zag erg op tegen het rijden maar na de rijtraining reed ik over de smalste weggetjes en door de kleinste dorpjes. Je hebt wel minder ruimte: met de caravan heb je ook je voortent nog. Maar dit is gewoon een andere manier van kamperen. De indeling met enkele bedden in 'onze' Carado beviel goed: dan heb je meer ruimte in de camper qua doorloop. En de matrassen waren top.'
 

"Die draaibare pilotenstoelen
zijn heerlijk om in te lezen"
 

De T447 waarmee Rob en Anja reden, was een speciale jubileumuitvoering, boordevol opties waar je normaal extra voor moet betalen. 'Het enige dat we misten waren lampjes boven de pilotenstoelen in de cabine. De cabine kon je afsluiten met een gordijn, maar dan verdwijnen die lampjes achter dat gordijn. En we moesten erg wennen aan het opstapje in de camper – een vlakke vloer was handiger geweest. Maar verder? In de Carado hadden we een hoge, comfortabele zit met veel zicht op de weg. En die draaibare pilotenstoelen zijn gewoon heerlijk om in te lezen!'

Hymer-team
Josje Buis en Ed Pelder

'Fantastisch! Het rijden is geweldig en ik heb veel vooroordelen ingetrokken. Er zijn wel degelijk mooie camperplekken, en ik dacht altijd dat die logge campers niet met het verkeer mee zouden komen. Nou: onzin. Het rijcomfort is top, de handelbaarheid is perfect en bij de remproef stonden we net zo snel stil als met een personenauto. Als we overstappen op een camper zouden we toch liever een kleinere willen. Zoveel ruimte als in deze hebben we niet nodig.'
 

"Zoveel ruimte hebben
we niet eens nodig!"

 

Tijdens de Camper Challenge reden Josje en Ed in de Hymer B-klasse, een integraalcamper met enkele bedden achterin. 'De grootste camper van allemaal. Maar dan vonden we de binnenruimte toch wat tegenvallen. In tegenstelling tot de bergruimte onder de bedden: die is echt enorm – meer dan we ooit zouden kunnen vullen. Verder waren we erg te spreken over het afwerkingsniveau van de camper.'
Verbeterpunten hebben Josje en de boomlange Ed ook: 'Voor lange mensen zoals ik zijn de bedden te kort, maar dat is in veel caravans ook het geval. En als caravanners konden we maar moeilijk wennen aan het wiebelen – eigenlijk zouden uitdraaipoten aan de achterkant standaard moeten zijn.

LMC-team
Janneke en Wim Nieborg

'Boven verwachting. We weten zeker dat we zullen overstappen van de caravan naar de camper. Dit past gewoon bij ons. Je kunt je heel snel verplaatsen, op de snelweg ook. Vrachtwagens? Even 120 km/u en je bent er voorbij - heel anders dan met de caravan. En dan die pilotenstoelen in de cabine: die zitten echt uitstekend. Een camper heeft ook beperkingen hoor: je moet je reis echt plannen. Qua boodschappen doen bijvoorbeeld.'
 

"Als je met een camper op stap bent,
moet je je reis wel plannen"

 

Wim en Janneke reden een volle week in de LMC Breezer, een halfintegraal met een indeling met enkele bedden. 'Die zaten erg hoog, zodat je eronder zelfs fietsen kwijt kunt in de garage. Maar in die bedden klimmen zonder opstapje... Dat was even een dingetje. En met zulke hoge bedden stoot je makkelijk je hoofd aan de bovenkastjes. Waar we heel erg over te spreken waren was de ruimte in de douche – fantastisch! De plisségordijnen in de cabine vonden we een chique oplossing om de camper 's avonds te verduisteren.

Sunlight-team
Gerrie en Ellie Sommers

'Deze week is echt heel goed bevallen. Die veiligheid van zo'n wagen... dat voél je gewoon. De Sunlight is een zeer krachtige en goed bestuurbare camper. Als het moet kun je gewoon 130 km/u rijden – met de caravan laat je dat wel uit je hoofd. We kamperen al járen met de caravan, maar nu zijn we echt om. Onze Sunlight had dan wel een krappe toiletruimte, maar er zijn ook modellen waar die groter is. Echt top!
 

"De veiligheid van zo'n camper...
dat voél je gewoon"
 

Ook de Sunlight T67 van Gerrie en Ellie was voorzien van enkele bedden: een populaire indeling. Zo kun je tijdens warme nachten apart slapen, maar met een tussenstuk maak je van de twee bedden een enorm tweepersoonsbed. 'Maar dan is het wel lastig uit- en instappen', voegt Gerrie toe. 'De matrassen zijn trouwens erg goed.'
Verbeterpunten zijn er ook. 'Persoonlijk zouden we liever een volledig vlakke vloer hebben – dat opstapje bij de zithoek vonden we onhandig. Het interieur is prachtig en goed afgewerkt, het verduisteringsgordijn in de cabine had misschien wat mooier gemogen, maar da's echt zoeken naar verbeterpunten. En wat héb je toch veel je kastruimte in zo'n camper!'

Alles over de Camper Challenge 2016

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden naar de Camper Challenge in z'n geheel? Lees alles terug op onze website.

Meer over de Camper Challenge 2016