Zwitserland per elektrische camper

Met de e-camper op pad, hoe bevalt dat?

De elektrische auto is al jaren bezig aan een opmars, maar hoe zit dat eigenlijk met de elektrische camper? Nou, die komt er ook aan! De KCK-redactie testte een e-camper in de bergen van Zwitserland. De bevindingen zijn zeker niet slecht.

Tekst: Paul Smit Fotografie: Mick Palarczyk & Paul Smit

Er zijn nog niet zo veel 100 procent elektrische campers in Europa; je kunt ze op twee handen tellen. Van Hollandse makelij bestaat er slechts één, gebaseerd op de Nissan e-NV200. Die kun je vanaf 2018 via de website van camptoo.com huren, in Oostenrijk. Wij mogen ’m uitproberen en vertrekken er linea recta mee naar Zwitserland.

E-Grand Tour

De keuze voor Zwitserland is niet geheel willekeurig. De Grand Tour is de mooiste roadtrip van Zwitserland en sinds 2017 is hij over de volle lengte voorzien van laadpalen, als eerste toeristische route ter wereld. Zodoende wordt hij nu ook wel de E-Grand Tour genoemd. Voor ons reden om hem te gaan rijden met onze E-camper.

Klimmen en dalen met een elektrische camper

Natuurlijk maken we ons een beetje zorgen om de Alpen. Klimmen! En dat met een pioniercamper. Onze zorgen zijn we snel vergeten door het mooie, vriendelijke en groene Zwitserse landschap. Overal horen we de koebellen klingelen, zelfs in de auto, want de elektromotor is stil...

Maar de weg stijgt en stijgt terwijl de reikwijdte van de e-camper daalt. Als dat maar goed gaat. Gelukkig hebben wij Jurassic Test. Op deze website, gecreëerd door studenten uit de Zwitserse Jura, kunnen we onze Nissan e-NV200 invoeren, de parameters aanpassen aan die van onze camper, de route intypen en voilà: er rolt uit hoeveel procent van de accucapaciteit we nog over zullen hebben op onze bestemming.

En het bijzondere is – en dat moet ook wel in Zwitserland – dat daarbij rekening wordt gehouden met het reliëf. Terwijl bij ons de zenuwen door de keel gieren, beweert ‘JT’ stellig dat we op onze camping in Château-d’Oex zullen arriveren met nog 15 procent in de accu. Als ik even later de auto aan de campingstroom leg, staat de teller op 17 procent. Niet slecht!

Zoeven in stilte

Dankzij Jurassic Test maken we ons geen zorgen meer over de reikwijdte, en de website www.goingelectric.de wijst ons de laadpalen, waarbij we feitelijk meer kilometers op de campings laden dan onderweg, want we doen het rustig aan. Van de Grand Tour, of het nu met of zonder E is, moet je genieten, de tijd nemen voor wandelingen, af en toe een boottochtje op de vele meren maken, je laten inspireren door de sfeer van de steden en de geslaagde musea.

Met een E ervoor is de Grand Tour nóg relaxter, want je zoeft in stilte over de slingerende wegen en het begeleidende klassieke muziekje gaat niet onder in het gegrom van een diesel. Het grote koppel, dat kenmerkend is voor een elektromotor, zorgt ervoor dat je vlot de camperaars voor je kunt inhalen, die als slakken ronkend tegen de helling omhoog kruipen. Je mag dan reikwijdte tekortkomen, verder ben je als pionier iedereen te slim af… Wat ons betreft bestaat er geen twijfel over waar ‘we’ naartoe gaan: de toekomst van de camper is elektrisch!

Over de route en de camper

De klassieke Grand Tour of Switzerland (1650 kilometer) is samengesteld door het Zwitsers Verkeersbureau en voert door vier taalgebieden, over vijf passen, naar elf Unesco Werelderfgoederen en langs 22 meren. De route is geheel bewegwijzerd. Meer informatie

De E-Grand Tour (sinds 2017) beslaat exact dezelfde route, waarlangs ongeveer 200 laadpalen zijn geplaatst. Voor deze reportage reden wij het deel van Neuchâtel in het westen naar Schwyz in Centraal-Zwitserland, ruim 500 kilometer. Meer informatie

 

  • Het Nederlandse Camptoo – een soort Airbnb maar dan voor campers – was bij het ontwerp en de bouw van de Nissan e-camper betrokken. Camptoo verzorgt dan ook de  verhuur vanaf 2018. De huur is € 106 per dag.
  • Meer over het ontwerp en het bouwproces vind je op deze website: www.mobilitaetundenergieausholland.nl

De e-camper close-up

Type auto

De Camptoo e-camper is gebaseerd op de Nissan e-NV200 (type Evalia, dat is de personenbus, niet de bestelbus).

Reikwijdte

Inmiddels heeft de Nissan e-NV200 een upgrade gehad naar 40 kWh, maar ‘onze’ camper had maar 24 kWh. Daarvan was 21,3 kWh inzetbaar en 3,7 kWh diende als buffer en was niet beschikbaar. Het gemiddelde bereik tijdens onze trip was 117 kilometer. We namen weinig snelwegen, des te meer heuvels en soms bergen.

Verbruik met verwarming/airco

Airco en verwarming hebben een duidelijk effect op het verbruik – zo is er geen warmte beschikbaar van een verbrandingsmotor. Moderne elektrische auto’s hebben een warmtepomp, dat scheelt, maar helaas heeft deze bus een weerstandkachel. Die verbruikt veel stroom. Je kunt de verwarming zo programmeren dat hij opwarmt voor vertrek, aan het stopcontact. Als het echt koud of heel warm is, reken dan op 15 procent minder reikwijdte.

Snelladen (gelijkstroom)

De ingebouwde gelijkstroom-snellader is van het type CHAdeMO (in Europa het meest verbreide type snellaadaansluiting) en kan max. 50 kW vermogen aan. Van nul naar 80 procent duurt 30 minuten. Boven de 80 procent gaat het laden steeds langzamer om de accu te beschermen. Bij 94 procent stopt de auto het snelladen automatisch.

Normaal stopcontact (camping)

Dit is de meest ideale manier van laden, ’s nachts, als je slaapt. De standaardkabel bij de auto past op een Schuko-stopcontact. Voor het blauwe campingstopcontact krijg je een adapter mee. De adapter voor het standaard Zwitserse stopcontact moet je zelf aanschaffen.

Middelsnel laden

Bij laadpalen die 3-fasen-stroom van 22 of 11 kW leveren, pakt de e-camper 3,3 kW. Dit gaat heel langzaam en is alleen zinvol als de laadpaal op een plek staat waar iets te doen is, zoals bij een museum of in hartje stad. Wij maakten weinig gebruik van dit type palen omdat we genoeg hadden aan het laden op de camping plus af en toe een snellader.

Camperuitrusting

Alles werkt op elektriciteit in een e-camper, van kachel tot inductiekookplaat. Er zijn twee gescheiden circuits, voor de elektromotor en voor de 12V-huishoudaccu, en dat is absoluut essentieel. Dus op de camping gebruik je twee stopcontacten tegelijk. De twee zonnepanelen op het dak laden alleen de huishoudaccu. De camper is volledig uitgerust, van een flatscreen-tv tot een Senseo-apparaat.

 

Misschien vind je dit ook interessant

De mooiste autoroutes ter wereld
De elektrische auto als caravantrekker
Huur een camper