Campermotoren

Er is een rijk aanbod aan dieselmotoren in campers. Op deze pagina helpen we je door de bomen het bos te zien. Wat zijn de verschillen? En waar hecht je de meeste waarde aan?

Autofabrikanten hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van schone en zuinige motoren. Ook campers profiteren daarvan. Zo is de Volkswagen Crafter bijvoorbeeld voorzien van een moderne dieselmotor met Bluemotion-technologie. Allerlei energiebesparende maatregelen zorgen ervoor dat er bijna een liter op de 100 kilometer wordt bespaard, terwijl deze motor van zichzelf toch al behoorlijk zuinig is.

Het hart van de camper

Hoewel bij de keuze voor een camper meestal de vormgeving, aankleding en indeling van de woonruimte doorslaggevend zijn, is het verstandig ook voor de juiste motorvariant te kiezen. De motor vormt het hart van elke camper en is van grote invloed op de kosten, het rijcomfort én de veiligheid. De ideale motor is zuinig, maakt niet te veel lawaai, dwingt niet te gauw tot schakelen en maakt een vlotte inhaalmanoeuvre mogelijk. Cilinderinhoud zegt niet alles. Van grote invloed op het karakter van een motor zijn tegenwoordig moderne turbotechnologie, geavanceerde inspuitsystemen en slimme computers die een optimale verbranding kunnen regelen. Met deze ‘trucs’ slagen autofabrikanten erin om uit steeds kleinere motoren steeds betere prestaties te halen. Staar je daarom niet blind op de grootte van de motor. Ook is het aantal pk’s of kW’s (het vermogen) in de praktijk slechts van beperkte invloed op het karakter van de motor.

In de meeste campers tot 3.500 kg heb je aan een vermogen van 130 pk meer dan genoeg. Heb je een zwaardere camper of wil je er ook nog een boot achter hangen, dan is al gauw meer dan 150 pk nodig. Het vermogen verklaart vooral welke maximale kracht de motor levert. Maar zo mogelijk nog belangrijker is de trekkracht, oftewel het koppel. Dat wordt uitgedrukt in Nm (Newtonmeter). Campers met motoren die over een breed toerenbereik een groot koppel leveren, rijden het fijnst. En motoren die al bij een laag toerental veel trekkracht leveren, maken het wegrijden heel makkelijk en zijn ideaal voor het rijden in de bergen.

Het verbruik

De nieuwste generatie motoren (de zogenoemde categorie Euro 5) is zuinig en schoon, maar houd er rekening mee dat de verbruikscijfers die een camperfabrikant opgeeft, in de praktijk vrijwel nooit gauw worden gehaald. Die cijfers zijn verkregen uit een voorgeschreven testprotocol - met de basis bestelwagens - dat afwijkt van de manier waarop de meeste mensen met hun camper in de praktijk omgaan. Uiteraard kan de bestuurder er altijd nog zelf veel aan doen om het brandstofverbruik binnen de perken te houden. Bovendien is het niet alleen vanwege de veiligheid, maar juist ook met het oog op het brandstofverbruik, altijd verstandig om de bandenspanning goed in de gaten te houden.

Volkswagen

De Bluemotion-technologie maakt de motoren van Volkswagen schoon en zuinig. De BlueMotion-motoren hebben bijvoorbeeld een zogenoemd recuperatief remsysteem: de energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt later voor de aandrijving gebruikt. Nieuw bij Volkswagen is de 103 kW (140 pk) sterke TDI-dieselmotor die een maximumkoppel levert van 340 Nm bij 1.750 tot 2.500 tpm. Ook deze krachtbron is te combineren met BlueMotionTechnologies. Onder meer dankzij een start-stopsysteem leidt dat tot een brandstofbesparing van minimaal 0,5 liter per 100 kilometer.

Volkswagen T5

Type motor Inhoud cilinder (cm3)
Cilinders Vermogen in kW (en pk)
Koppel (Nm)
Turbo Euro 5 Automaat mogelijk
2.0 TDI Euro 5 1.968 4 75 (102) 250 Ja Ja Nee
2.0 TDI Euro 5 1.968 4 103 (140) 340 Ja Ja Ja
2.0 BiTDI 1.968 4 132 (180) 400 Ja, twee Ja Ja

Fiat

Twee derde van alle campers is gebaseerd op de Fiat Ducato. Het succes van het Italiaanse merk in de camperwereld is mede te danken aan de efficiënte dieselmotoren. Zij combineren veel trekkracht met een zuinig verbruik. Fiat bedient de camperindustrie op zijn wenken met talloze aanpassingsmogelijkheden en speciaal op campers gerichte techniek. Alle Fiatversies voldoen aan de Euro 5 normen en met een onderhoudsinterval tot wel 48.000 kilometer hoeven ze zelden naar de garage. Peugeot en Citroën leveren dezelfde carrosserie als Fiat.

Fiat Ducato

Type motor Inhoud cilinder (cm3) Cilinders Vermogen in kW (en pk) Koppel (Nm) Turbo
115 MultiJet 1.956 4 85 (115) 280 Ja
130 MultiJet 2.287 4 96 (130) 320 Ja
150 MultiJet 2.287 4 109 (148) 350 Ja
180 MultiJet Power 2.999 4 130 (177) 400 Ja

Renault

Renault was enkele jaren geleden even sterk in opkomst bij de campers, toen een modelwisseling bij de Fiat Ducato op zich liet wachten. Inmiddels hebben de meeste camperfabrikanten alweer afscheid genomen van Renault, hoewel het Franse merk wel degelijk nog als basis dient voor enkele populaire modellen. Daarbij gaat het vooral om de Renault Master. Twee jaar geleden introduceerde Renault een nieuwe 2,3 liter dieselmotor die andere versies met verschillende cilinderinhoud overbodig maakte. Deze 2.3 dCi is dan ook met keuze uit twee vermogens leverbaar.

Renault Master

Type motor Inhoud cilinder (cm3) Cilinders Vermogen in kW (en pk) Koppel (Nm) Turbo
2.3 dCi 125 2.298 4 92 (125) 310 Ja
2.3 dCi 150 2.298 4 107 (145) 350 Ja

Ford

Ford is in Europa een relatief kleine speler in de markt voor kampeerauto’s. Als basis dient de techniek van de Transit. Niettemin zullen de kampeerauto’s voorlopig, naar verwachting tot eind 2013, nog op het huidige model gebaseerd blijven. De reeks 2.2 Duratorq TDCi dieselmotoren van Ford bestaat alweer een tijdje, maar voldoet wel degelijk aan de strenge Euro 5 emissienormen. Ook met de onderhoudsintervallen tot 50.000 kilometer bewijzen de Ford-motoren hun moderne karakter.

Ford Transit

Type motor Inhoud cilinder (cm3) Cilinders Vermogen in kW (en pk) Koppel (Nm) Turbo
2.2 TDCI Duratorque 2.198 4 92 (125) 330 Ja
2.2 TDCI Duratorque 2.198 4 114 (155) 385 Ja

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft een rijke ervaring in de wereld van de taxi’s en vrachtauto’s. De motoren van dit merk staan dan ook bekend als ware kilometervreters. Bovendien zijn ze bijzonder krachtig. Maar omdat de Mercedes-motoren relatief duur zijn, gebruiken camperfabrikanten ze voornamelijk in hun topmodellen. Blue Efficiency noemt Mercedes zijn maatregelen om de motoren extra zuinig en schoon te maken. Daarbij gaat het onder meer om een schakelindicator, startstoptechniek en intelligent accu- management. Het is vooral de Mercedes Sprinter die als basis dient voor campers.

Mercedes Sprinter

Type motor Inhoud cilinder (cm3) Cilinders Vermogen in kW (en pk) Koppel (Nm) Turbo
313 CDI 2.143 4 95 (129) 305 Ja
316 CDI 2.143 4 120 (163) 360 Ja
319 CDI 2.987 6 140 (190) 440 Ja