Bouw je eigen camper

Eerder verschenen in Kampioen

Tips and tricks

Ooit alleen voor hippies, nu voor iedereen. Steeds meer mensen kiezen ervoor zelf hun camper te (ver)bouwen. Van simpel busje tot feestcamper: zo bepaal je zelf wat voor soort vakantie je krijgt.

Tekst Charlotte van ’t Wout, foto’s Harmen de Jong

Wie: Jan Kruijsen (28), Stijn van Dijk (26), Stefan Hax (28) en Tom Christiaens (26) (zie video)
Camper: Een Renault Saviem SG2 uit 1976
Klustijd: Al meer dan vijf jaar

‘We hadden de keus: ofwel ons geld gebruiken om éénmaal vakantie te vieren, ofwel investeren in een camper waarmee we vaker op vakantie konden. Met vier studenten besloten we voor het laatste te gaan. Deze camper was 36 jaar oud en konden we voor 2.600 euro op Marktplaats kopen. Je weet het natuurlijk nooit met een oldtimer, maar het heeft goed uitgepakt. De eerste zomer hebben we ’m gelijk gebruikt om naar alle jongerenbestemmingen in Zuidwest-Europa af te reizen, zoals Lloret de mar, Madrid en Albufeira.

Eigenlijk zijn we al vijf jaar aan het klussen en verbouwen: het was een gezinscamper, wij hebben er een jongerencamper van gemaakt. Discolichten en een goede muziekinstallatie ingebouwd, stapelbedden eruit gesloopt, een barbecue achterop gemonteerd en een luifel aan de zijkant. De wc is er ook uit gehaald, die gebruikten we toch nooit. We maken nooit ruzie over wie ‘m wanneer meeneemt, we zijn een hechte vriendengroep en gebruiken de camper meestal samen. In de zomer zijn we er bijna wekelijks mee op pad, naar het strand of naar festivals. Je kunt er gemakkelijk met 5 man in slapen, en er is zelfs een keer met 11 man in geslapen.’

Vanaf april reizen Jan en Stijn ermee door Europa. Volg ze via Facebook en Instagram @CamperEuroTrip.

Wie: Sylvia van Veelen (43)
Camper: Opel Movano 2.8 TD uit 2001
Klustijd: 9 maanden

‘Ik heb ook een paar reeds ingebouwde campertjes bekeken, maar meestal was het interieur niet naar mijn smaak. En als ik dan toch alles eruit moest trekken, kon ik net zo goed een lege bus kopen. Deze zag er goed uit, was dealeronderhouden en had weinig kilometers op de teller. Ik had meteen het gevoel: dit is ’m. Ik had het geluk dat ik kon verbouwen in een leegstaande boerenschuur van vrienden. De omstandigheden waren niet ideaal, het was hartje winter. Stond ik daar met dikke jas en muts in m’n eentje in een tochtige schuur te klussen.

Het grootste gedeelte van het werk heb ik zelf gedaan, maar gelukkig heb ik ook af en toe hulp gehad. Soms zijn twee paar handen en hersenen wel prettig. Vooral het maken van de tafel, kastdeurtjes en het aanrechtblad of het hartje in de wc-kast, vond ik erg leuk om te doen. De eerste twee maanden was ik vooral met de bus aan het rondrijden om materialen te verzamelen en informatie te vergaren om een goed bouwplan te kunnen maken. Ik wilde wel een iets mooier afgewerkt interieur dan een rijdende schuur met bed. Uiteindelijk bouw je gewoon een miniatuurhuis met alle voorzieningen en ben je loodgieter, elektricien en timmerman in één. Dit kost best veel tijd. Vraag aan tien verschillende bouwers waarmee je je bus het beste kunt isoleren, en ze geven allemaal een ander antwoord.’

Wie: Marjolein Priester (50) en Dave Kramers (56)
Campers: Mercedes Benz 508Diesel T2 Dusseldorfer
Klustijd: 3 maanden per bus

‘Toen mijn vader in 2004 plots overleed, dachten we: zo snel kan het leven dus gaan. We hebben toen een busje gekocht, die tot camper omgebouwd en zijn zeven maanden met onze twee peuters door Zuid-Europa gaan zwerven. Inmiddels hebben we van campers ombouwen ons beroep gemaakt, met ons bedrijf Toffe Camper. We kopen buscampers die we zelf ombouwen, zodat we ze voor een gemiddelde prijs van 20.000 - 35.000 euro weer kunnen verkopen, of soms verhuren.

We doen bijna alles zelf. Marjolijn doet de administratieve kant en zorgt dat ze spik-en-span zijn. Ik doe al het klus- en speurwerk op internet naar nieuwe bussen. Het inrichten is het leukste. De busjes worden allemaal in dezelfde, vrij Spartaanse stijl gebouwd: niet te veel luxe, zodat ze ook bijna niet kapot te krijgen zijn. Ze zijn natuurlijk wel goed geïsoleerd. In de wanden en vloer stoppen we zuivere wol, dus bij ons geen bevroren leidingen. We zijn vooral op zoek naar originele Duitse of Nederlandse legerambulances uit de jaren zeventig of tachtig. Ze zijn schaars en geliefd, meestal goed onderhouden en hebben weinig kilometers gereden. We bouwen er stuurbekrachtiging in en zetten er grotere wielen onder, zodat ze wat comfortabeler rijden.’

8 tips om zelf aan de slag te gaan

Dave Kramers, eigenaar van toffecampers.nl, geeft je tips om zelf een busje tot camper om te bouwen:

  1. Let op de grootte van de wielen: 17,5 inch wielen rijden lekkerder en geven minder geluid. Je kunt deze ook los kopen en later erop monteren.
  2. Zoek naar de bekende roestplekken: om het voorraam, bij de spatborden/wielkasten en aan de onderkant van de deuren.
  3. Denk na over de optie voor een zonnepaneel op het dak zodat je zelfvoorzienend bent.
  4. Monteer stuurbekrachtiging. Wel zo handig bij parkeren of kleine Franse dorpstraatjes.  
  5. Kies je isolatiemateriaal: wol werkt goed tegen kou en warme.
  6. Let op de kilometerstand. Busjes die zijn gemaakt voor beroepsvervoer, kunnen makkelijk 500.000 kilometer aan, en zijn oerdegelijk.
  7. Vraag naar olieverbruik, lekkage en kruissnelheid  (de snelheid waarmee een voertuig zich zo efficiënt mogelijk kan voortbewegen). Vaak is dat 100 km per uur.
  8. Denk ook aan geluidsisolatie, dreunplaat inbouwen is daar een goede optie voor.