Coronavirus: vouchers
Veelgestelde vragen rond vouchers.
Ik heb een voucher geaccepteerd, maar wil eigenlijk mijn geld terug. Kan dat?
Wanneer je eenmaal een voucher van een reisaanbieder hebt geaccepteerd, dan ben je daaraan gebonden. Lees in de vouchervoorwaarden na binnen welke termijn je de voucher moet inwisselen.
Na afloop van de overeengekomen vouchertermijn moet de ondernemer het geld terugbetalen. Hoewel je in principe niet om hoeft te vragen, adviseren wij om tijdig contact op te nemen met de ondernemer met verzoek om terugbetaling.
Wil je je geld eerder dan de overeengekomen vouchertermijn terug, lees dan in de vouchervoorwaarden of dat mogelijk is of neem contact met de ondernemer op om de mogelijkheden te bespreken.
Vanwege het coronavirus is mijn boeking geannuleerd. Nu krijg ik een voucher aangeboden. Moet ik dat accepteren in plaats van terugbetaling?
Nee, wanneer de boeking voor je vlucht of accommodatie is geannuleerd, ben je niet verplicht om de voucher te accepteren. Je hebt altijd recht op terugbetaling van wat je hebt betaald.
De voucher kun je op een latere datum inwisselen voor een nieuwe vlucht of verblijf in de geboekte accommodatie. De waarde van de voucher is gelijk aan het bedrag dat je hebt (voorruit) betaald, inclusief de extra kosten die je hebt betaald. Denk aan: reserverings- en administratiekosten, extra kosten voor bagage of stoelreservering, schoonmaak- en kosten voor linnengoed. Voor de uitgifte van vouchers mogen geen kosten in rekening worden gebracht.
De ACM heeft uitgangspunten opgesteld voor de vouchers die reisaanbieders afgeven. Op de site van de ACM kun je deze nalezen.
Deel deze pagina