Corona en reizen naar het buitenland

Je hebt een reis geboekt, maar door de coronamaatregelen op je vakantiebestemming kan de reis niet doorgaan. Wat zijn de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen? En wat vergoedt je reis- en annuleringsverzekering?

Algemeen 

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de reisadviezen van verschillende landen aangepast van oranje (alleen noodzakelijke reizen) naar geel (let op, veiligheidsrisico’s) of groen (geen bijzondere veiligheidsrisico’s).

Vakantie mogelijk?
Is het reisadvies groen of geel, dan zijn niet noodzakelijke reizen, zoals vakantie, weer mogelijk. Er kunnen nog wel inreisbeperkingen gelden. Ook kunnen er ter plaatse beperkingen gelden waar je rekening mee moet houden. Denk aan een coronabewijs, negatief testbewijs of quarantaine plicht. Ook lokaal kunnen er maatregels zijn waar u mee te maken krijgt, zoals beperkte toegang tot bepaalde faciliteiten.

Terugreis
Voor de terugreis kan een negatieve test nodig zijn. Wat je nodig hebt om vanuit je vakantieland terug te reizen naar Nederland kun je terecht op de Quarantaine Reischeck COVID-19 van de Rijksoverheid:  Quarantaine Reischeck COVID-19 | Rijksoverheid.nl

ANWB Reiswijzer
Lees voor je vertrekt de informatie in onze ANWB Reiswijzer (ANWB Reiswijzer (inclusief Nederland). Staat je vakantiebestemming hier niet bij, bekijk dan het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken (Informatie van de Rijksoverheid | Nederlandwereldwijd.nl).

 

Elk land neemt zijn eigen coronamaatregelen. De maatregelen per land en de mogelijkheden om naar en door landen te reizen, kun je lezen in de ANWB Reiswijzer Europa. Lees ook de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit geldt met name voor bestemmingen buiten de EU.

De coronamaatregelen wijzigen regelmatig. Afhankelijk van aantal besmettingen, kunnen landen de maatregelen versoepelen, maar ook strengere maatregelen nemen. Dit kan betekenen dat je vakantie niet door kan gaan of heel anders verloopt dan verwacht. Houd hiermee rekening als je je vakantie boekt.

Algemene voorwaarden en verzekeringen
Als je een vakantiereis boekt, let dan op de algemene voorwaarden die op de reis of reisonderdelen van toepassing zijn. Check ook of je annuleringsverzekering, reisverzekering en zorgverzekering dekking bieden voor corona gerelateerde kosten. 

Wanneer tijdens jouw verblijf de code oranje of rood wordt, neem dan contact op met je reisorganisatie of -aanbieder, reisverzekeraar en/of alarmcentrale.

Bij een pakketreis heb je recht op hulp en bijstand. De reisorganisator zal van geval tot geval bekijken of er direct moet worden gerepatrieerd of dat de vakantie kan worden afgemaakt onder bepaalde maatregelen. Als je langer moet blijven, zijn de kosten voor noodzakelijke accommodatie in principe beperkt tot maximaal 3 overnachtingen.

Heb je de vliegreis en accommodatie apart geboekt, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Is er sprake van een gekoppeld reisarrangement, dan heb je mogelijk ook recht op hulp en bijstand.

Voor kosten die onvoorzienbaar zijn en voor eigen rekening komen kan de reisverzekering uitkomst bieden. Er kunnen maximale vergoedingen in de voorwaarden zijn opgenomen. De verzekeringsvoorwaarden geven aan wat er wordt vergoed.

 

 

Je wordt met een positieve test niet tot het land toegelaten en je kunt dan dus niet vertrekken. In principe heb je dan geen recht op terugbetaling. Neem in dit geval contact op met de reisorganisator, vervoerder en/of accommodatieverstrekker zelf om alternatieven te bespreken, bijvoorbeeld omboeken. 

Mogelijk biedt jouw annuleringsverzekering dekking en kan je de annuleringskosten bij de verzekering claimen.

Kijk in de ANWB Reiswijzer of voor jouw vakantiebestemming ook een antigeen-sneltest wordt geaccepteerd. Hierbij heb je de uitslag gewoonlijk in minder dan drie uur, soms zelfs al binnen 20 minuten. Je kunt op onze website een betaalde Coronatest met ledenvoordeel afspreken.

 

Je wordt in dit geval ook met een negatieve test niet tot het land toegelaten. Je kunt dus niet vertrekken. In principe heb je geen recht op terugbetaling. De reis kan namelijk wel worden uitgevoerd.

Neem contact op met de reisaanbieder om te overleggen over een alternatief. Bijvoorbeeld omboeken. Of check of jouw annuleringsverzekering dekking biedt.

Verzekeringen dekken onvoorziene omstandigheden. Het is belangrijk om vooraf goed na te gaan waar je nu precies voor verzekerd bent. Aangezien er een risico is dat je extra kosten moet maken vanwege corona, hebben veel verzekeraars hun voorwaarden hierop aangepast en/of uitgesloten. Denk aan kosten voor verplichte quarantaine in je vakantieland.

Of er wel of geen dekking is hangt af van de oorzaak van het schadegeval (corona of niet) én het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Check ook of je zorgverzekering coronagevallen in het buitenland dekt.

 

De ANWB Reiswijzer geeft geen reisadvies, zoals het ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa), maar adviseert over de actuele situatie in de vakantielanden.

De Reiswijzer kent vier statussen voor een land: dicht, beperkt toegankelijk, grotendeels toegankelijk of open (voor vakantiegangers uit Nederland).

In de ANWB Reiswijzer baseren we de status van een land op maatregelen die aan vakantiegangers worden gesteld. Welke documenten heb je nodig om een land in te reizen? Heb je eenmaal ter plaatse een coronabewijs nodig om uit eten te gaan, een museum te bezoeken of om in een hotel te overnachten? Als je tijdens je vakantie geen coronatoegangsbewijs nodig hebt bij het inreizen en om faciliteiten te bezoeken, dan is een land in onze ogen open. Mogelijk gelden hier nog wel lichte (regionale) beperkingen, zoals het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer.

Het Ministerie kijkt met name naar de besmettingsrisico's, zowel ter plaatse als bij terugkeer naar Nederland en geeft aan de hand daarvan een reisadvies. Zie voor meer informatie over de kleurcodes bij de reisadviezen: Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen? | Nederlandwereldwijd.nl | Ministerie van Buitenlandse Zaken

ANWB geeft je zoveel mogelijk informatie, waarmee je zelf een keuze kan maken om wel of niet op reis te gaan.

 

 

Wijzigen/annuleren/betalen

Je hebt een vakantie geboekt naar een gebied waar (in-)reisbeperkingen gelden.  Of de vakantie door kan gaan hangt af van de impact die de reisbeperkingen op de reis hebben. Geldt bijvoorbeeld een quarantaineplicht van meerdere dagen, dan kun je feitelijk geen vakantie vieren.  

In dat geval mag je ervan uitgaan dat de reisaanbieder de reis annuleert.

Kun je het land niet in door persoonlijke omstandigheden, bijvoorbeeld een negatieve PRC test of het niet kunnen voldoen aan de vaccinatie- of test verplichtingen, dan ligt het risico hiervoor niet bij de reisaanbieder. Deze hoeft dan niet te annuleren. Kijk in dat geval wat je annuleringsverzekering voor je kan betekenen.

Afhankelijk van de maatregelen die op de plaats van bestemming gelden, beslist de reisorganisatie dus of de reis wel of niet door kan gaan. Het gaat er om hoeveel invloed de maatregelen hebben op de geplande vakantie. Dit is vaak pas duidelijk vlak voor vertrek.

Neem contact reisaanbieder om te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Veel reisorganisaties hebben op dit moment een flexibel omboekbeleid. Bijvoorbeeld uitstel of een andere reisbestemming. Lees de voorwaarden hierop na.

Als je toch direct zelf wilt annuleren, moet je de annuleringskosten betalen. Annuleert de reisorganisatie , dan ontvang je de betaalde reissom terug.

 

Wanneer de reisorganisatie, verhuurder van de accommodatie of vervoerder jouw reis annuleert, heb je recht op teruggave van de betaalde reissom.

Je kunt ook bespreken of je kunt omboeken. Krijg je een voucher aangeboden, dan ben je niet verplicht deze te accepteren. Je hebt altijd recht op terugbetaling. 

Je kunt altijd annuleren, maar je krijgt niet altijd je geld terug. Je hebt recht op geld terug als je kan aantonen dat de situatie ter plaatse zo ernstig is dat niet verwacht mag worden dat je er naar toe gaat. Als de reis aanzienlijk is gewijzigd kun je de reis ook kosteloos annuleren.

In andere gevallen is annuleren niet kosteloos. In de algemene voorwaarden staat welk bedrag je kwijt bent als je annuleert. Wel kan de reden van annulering onder jouw annuleringsverzekering vallen. Ga dit na in de verzekeringsvoorwaarden. 

Wil je annuleren omdat je vanwege corona liever niet gaat? Neem dan contact op met de reisorganisator en vraag of er andere mogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld omboeken.

Denk je dat de reisorganisatie gaat annuleren? Wacht daar dan op. In dat geval moet de reisorganisatie jou namelijk de reissom terugbetalen.

Een los ticket (vlieg-, trein-, bus- of bootreis) of een vakantiehuisje kun je altijd annuleren. Maar je hebt niet in alle gevallen recht op geld terug. Ook niet bij een negatief reisadvies, zolang de reis mogelijk is en het huisje beschikbaar.

Check de voorwaarden om te zien of je recht hebt op kosteloos annuleren of omboeken. Check ook of je annuleringsverzekering dekking biedt.

Annuleert de vervoersmaatschappij of verhuurder dan heb je wel recht op terugbetaling.

Ja, het is immers mogelijk dat je vakantie gewoon uitgevoerd kan worden. Daarom moet je jouw deel van de overeenkomst nakomen, dus op tijd betalen.

Ziet het ernaar uit dat de reis niet doorgaat, dan kan je de betaling opschorten. Dit moet je aan de reisaanbieder schriftelijk laten weten. Twijfel je? Neem dan contact op met de reisaanbieder. 

Als je een klacht hebt over een buitenlandse reisaanbieder (camping, hotel, en dergelijke) kun je ter bemiddeling terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC).  U moet wel eerst zelf een klacht indienen bij de reisaanbieder.

Wanneer het nog mogelijk is dat de reis door kan gaan, moet je de reissom betalen.

Je kunt contact opnemen met de reisorganisatie en vragen of zij bereid zijn de reis nogmaals om te boeken. Vraag voordat je een beslissing neemt over annuleren aan je annuleringsverzekeraar of er dekking is.

Wordt de reis toch geannuleerd, dan heb je recht op je geld terug.

Gaat de reisorganisatie failliet, ga dan na of deze is aangesloten bij een reisgarantiefonds, zoals de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), STO Garant, VZR Garant of GGTO. Is dat niet het geval? Meld je dan bij de curator.

Als je geen contactgegevens hebt van de curator kijk dan in het Centraal Insolventieregister.

 

Belangrijke informatie:

Corona en vakantie in Nederland

Vragen over aangeboden vouchers

Reisadvies Buitenlandse Zaken

Aanmelden informatieservice Buitenlandse Zaken

Reisadvies Buitenlandse Zaken Coronavirus, reisadvies per land

Rijksoverheid: Coronavirus, reizen en vakantie