Waalhaven-Heijplaatroute

Nederland, Zuid-Holland, Rotterdam

De Waalhaven werd rond 1910 gegraven voor het laden en lossen van zeeschepen en is met 310 hectare het grootste gegraven havenbassin ter wereld. Van loshaven van massagoed veranderde de Waalhaven in een overslaghaven van containers. Wilt u weten wat er allemaal is te zien? Kijk dan onderweg op de informatieborden, die het Havenbedrijf Rotterdam heeft neergezet. Eindpunt van de route is het tuindorp Heijplaat, destijds gebouwd voor de werknemers van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Als afsluiting vaart je met de Waterbus terug.

Tip: Fiets deze route via de gratis ANWB Eropuit app. Zoek de route in de app via de filters. Onderweg zie je op het kaartje waar je bent, zo kun je niet verdwalen.

• Houd op deze route rekening met het soms onoverzichtelijke en drukke stadsverkeer en de tram(rails).
• Op de Westerkade en de Parkkade kan het vrij druk zijn; het is aan te raden om hier achter elkaar te fietsen.

Start bij knooppunt 19 (bij de Waterbushalte Erasmusbrug, Willemskade) en rijd met het water aan de linkerkant naar knooppunt 17. Ga verder naar knooppunt 58 en vervolgens door de Maastunnel naar knooppunt 13.

Vanaf de uitgang van de Maastunnel-roltrap bij knooppunt 13 (kijk ook even naar de overkant, daar ligt de SS Rotterdam) ga je ra, Charloisse Hoofd. Splitsing ra naar het water (wie niet af wil stappen gaat la en meteen ra). Stap af en loop, met de fiets aan de hand, langs het water door het Maastunnelpark om van het uitzicht te genieten. Voorbij de torenflat kun je weer opstappen en het fietspad langs het water volgen (Dokhavenpark). Einde la, Sint-Janshaven en einde ra, Sluisjesdijk. Einde ra, Willem Egmondstraat. Op het eind la naar de punt van de pier (fraai uitzicht!). Over het parkeerterrein terugfietsen en verder via Waalhaven Noordzijde.

 Einde Waalhaven Noordzijde ra, Waalhaven Oostzijde. Volg deze ca. 0,7 km tot bordje Haven 2181-2203. Hier ra, Pannerdenstraat, en na ca. 150 m links het wandel-/fietspad op. Aan einde van dit pad langs het water rechtsaf; dit is Pier 3. Fiets de smalle pier naar het eind en terug (ter hoogte van Boslakis wordt het Woudrichemstraat). Voorbij Boskalis ra,fietspad langs Waalhaven Oostzijde. Bij de stoplichten ra, Waalhaven Zuidzijde.

Volg de Waalhaven Zuidzijde naar knooppunt 08 en 90, neem de Waterbus (informatie en dienstregeling op www.waterbus.nl) terug naar de start – of een halte eerder (Katendrecht): het Deliplein is een trendy horeca spot! Vandaaruit is het nog 4 km terug naar start (route: vanaf de SS Rotterdam langs het water, Maashavenkade/Maashaven Noordzijde en dan via de knooppunten 16 - 61 - 60 -17).

De Sluisjesdijk is een unieke plek, midden in de Maas. Een pier met veel bedrijvigheid en een mengelmoes aan gebouwen, die er in de toekomst heel anders gaat uitzien. Aan het eind van de pier krijgt men daarvan een voorproefje. Daar is de kade groen en ruim. Op zomerse dagen kun je hier een kampeerstoeltje uitklappen om met een biertje aan de kade te genieten van het weergaloze uitzicht! Zo’n 30.000 zeeschepen en ruim 100.000 binnenvaartschepen passeren elk jaar de haven van Rotterdam.

Aan de Waalhaven Oostzijde steekt de smalle Pier 3 ver uit in het water, waar je alleen lopend of fietsend tot het eind kunt komen, een ervaring op zich! Aan de smalle pier liggen vaak grote bergingsschepen en drijvende bokken van Smit Internationale, wereldbekend om de reddings- en sleepoperaties, te wachten op een nieuwe bergingsklus. Op de punt van de pier ben je omringd door water en zeeschepen.

Langs de Waalhavenweg zie je overal containers. Hoog opgestapeld in alle kleuren van de regenboog staan ze op de kades. Enorme containerschepen uit verre – meest Aziatische – landen liggen er afgemeerd. Hier hangt de sfeer van lange reizen en exotische bestemmingen in de lucht. Aan het eind van de Waalhavenweg staat links een toepasselijk kunstwerk met de naam: Container Origami.

Op Heijplaat hangt nog steeds de sfeer van een ‘dorp aan de rivier’, zoals het aan het begin van de vorige eeuw werd aangelegd. Vanwege het isolement van de werf verzorgde de Rotterdamse Droogdok Maatschappij zelf de huisvesting van de arbeiders en ontstond het dorp Heijplaat. Uniek in Rotterdam. Bijzonder is het contrast tussen het groene tuindorp en de haven met zijn loodsen en containeroverslag. Struin even door de wijk en geniet van de sfeervolle architectuur. Het honderdjarige café-restaurant Courzand werd in 1917 geopend als feestzaal voor de werknemers van de werf. Sinds 2017 is de feestzaal weer in oude luister hersteld, met hoog plafond in art decostijl.

Onder het poortgebouw met blauwstalen deuren door fiets je het terrein van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) op. Dit voormalige hoofdkantoor van de RDM is ontworpen in statige art decostijl. Schepen worden er niet meer gebouwd en RDM staat tegenwoordig voor Research, Design & Manufacturing. Samen met het M4H-gebied (Merwe-Vierhavens, de voormalige Fruitport) aan de overkant van de Maas zal het RDM-terrein de komende jaren worden doorontwikkeld tot het ‘Rotterdam Makers District’ – met de nadruk op innovatie en de maakindustrie. In de voormalige machinehal en diverse gebouwen is nu de RDM Campus gevestigd met mbo- en hbo-techniekonderwijs. Er zijn flexwerkplekken en de vroegere Onderzeebootloods is nu een evenementenlocatie met een industrieel karakter. Ook oude kantine van de RDM is weer nieuw leven ingeblazen, met eigentijdse broodjes en snacks voor de vele studenten. Strijk er even neer, binnen of op het terras met uitzicht op de kade en het water.