Stel je fiets optimaal in

Fietsen is gezond. Maar zeker als je vaak en lang fiets is het erg belangrijk dat jouw fiets helemaal goed is ingesteld. Dan zit je het lekkerst en krijg je geen last van spieren en gewrichten. 

Fiets optimaal instellen


Framemaat

Fietsgenot valt of staat met de goede maat van het frame. Bij een te groot frame kan het stuur te ver af staan. En bij een te klein frame is het zadel soms niet hoog genoeg af te stellen. Een goede indicatie voor de framemaat van fietsen geeft de binnenbeenlengte (kruishoogte) in cm gemeten maal 2/3. Deze lengte moet zonder schoenen gemeten worden, anders kan dat net een maat schelen. Een fietsframe wordt gemeten vanaf het hart van de trapas tot aan de bovenzijde van de zitbuis. Kies een framemaat die zo dicht mogelijk bij de berekende waarde uitkomt. Sommige merken maken tegenwoordig ook wel frames in zogenaamde compact maten (S, M, of L). Het frame is kort gebouwd en een heren frame heeft een sterk aflopende bovenbuis. In deze compact-frames zijn vaak maar twee of drie maten leverbaar.  Het stuur en zadel kunnen echter over een veel ruimer gebied worden ingesteld waardoor toch een goede zitpositie te vinden is.

Zadelhoogte
Een zadel moet op juiste hoogte staan. Staat het te hoog, dan schuift het zitvlak heen en weer, met alle gevolgen van dien. Bij een te lage stand van het zadel kunnen de benen zich niet genoeg strekken en dat levert al snel spierpijn op. De zadelhoogte is de afstand vanaf het pedaal in de onderste stand tot aan de bovenkant van het zadel. Als vuistregel voor de hoogte geldt de binnenbeenlengte maal 1,08. Een afwijking van een halve centimeter naar boven of naar beneden vormt geen probleem. De stand van het zadel (kanteling) is een kwestie van aanvoelen. In principe moet hij exact horizontaal staan, controle met behulp van waterpas. Een weinig voorover of achterover kantelen is mogelijk, maar nooit te veel.

Zadel terugstand
Hiermee wordt de juiste positie van het zadel in vóór af achterwaartse richting bedoeld. De terugstand kan gecontroleerd worden door: op de fiets gaan zitten en te steunen langs een hek of muur of iemand de fiets in balans te laten houden. De cranck op drie uur zetten en dan met een loodlijntje (touwtje met gewicht) vanaf de voorkant van de knie recht naar beneden. De lijn moet dan direct langs de voorzijde van het pedaal lopen.. Het zadel kan in beperkte mate zo nodig naar voor of naar achter worden gesteld tot de juiste stand is bereikt.

Stuur op juiste hoogte en afstand
Het stuur en de stuurvoorbouw is de laatste stap tot goed zitten. De afstand van de punt van het zadel tot aan het hart van de voorbouw, dit het punt waar het stuur zelf in bevestigd zit, is de lengte van de punt van de elleboog met gestrekte onderarm en hand gebald.  Voor de sportieve rijder moet de hand gestrekt zijn.