Een fiets kiezen

Fietsen heb je in alle soorten en maten. Maar welke fiets is geschikt voor jou? En wat zijn precies de verschillen? Hieronder vind je een overzicht van de verschillende fietsen, wellicht vermakkelijkt dit jouw keuze!

Stadsfietsen



De stadsfiets herken je aan een wat langere wielbasis, veelal grote 28 inch wielen en een sterk naar voren gebogen voorvork. Ze zijn vooral gebouwd op rechtuit rijden en hun comfort is doorgaans prima. De standaarduitrusting in deze categorie kan enorm verschillen. Stadsfietsen zijn er met terugtraprem, trommel- en velgremmen en in ieder geval zitten er een kettingkast, jasbeschermer, verlichting en een stevige bagagedrager op. Ze zijn er zonder en met versnellingen, afhankelijk van de prijsklasse uitgevoerd met 3 tot 8 opties. Ze kunnen tegen een stootje en zijn stevig genoeg om er een kinderzitje en bagage op mee te nemen. Doordat het accent op degelijkheid en duurzaamheid ligt, is het gewicht van de stadsfiets vrij hoog (18 à 22 kg).

Een tandem is vooral voor liefhebbers, en je moet er altijd met z'n tweeën voor zijn. Door z'n lengte is de tandem minder wendbaar. Het rijden erop vraagt een goede samenwerking en dat maakt een tocht tot een bijzondere ervaring. Het lastige van een tandem is dat u er een geschikte berging voor moet zien te vinden. Bovendien laat hij zich moeilijk met de auto vervoeren, omdat een fietsimperiaal doorgaans niet lang genoeg is. En bij vervoer op een fietsrek steekt hij vaak te veel aan weerszijden uit. Verder kan op een tandem niet zoveel bagage mee. Voor fietsvakanties heb je een fietsaanhanger nodig. Een lichtgewichttandem met derailleurversnellingen is voor een vakantie de beste keus.

Hybridefietsen

De hybridefiet is zeer geschikt voor recreatief gebruik over korte en lange afstanden. Ze zijn te herkennen aan een rechte voorvork met vering en zijn gebouwd met comfort als uitgangspunt. Van oneffenheden in de weg hebben ze bijvoorbeeld weinig last. Hybridefietsen beschikken in de regel over een 8 versnellingsnaaf of over een derailleurschakeling met 24 tot 27 versnellingen. Om binnen het segment van hybridefietsen tegemoet te komen aan lichtere fietsen bieden diverse fabrikanten 'lite' modellen die zo'n 5 tot 6 kilo minder zwaar zijn dan de gangbare modellen.

Crossoverfietsen

Crossoverfietsen hebben zowel de kenmerken van een racefiets als die van een mountainbike. Doorgaans hebben deze fietsen grote (28 inch) wielen en minimaal 27 versnellingen. Het stuur is recht of licht gebogen. Aangezien de crossoverbike vooral op de weg wordt gebruikt, zijn de banden in de regel vrij smal.

Vakantiefietsen/Trekkingfietsen

Eveneens ontstaan uit een combinatie van verschillende soorten fietsen zijn de trekking modellen. Dit zijn de vakantiefietsen bij uitstek. Ze zijn bedoeld voor lange afstanden. En doordat er veel bagage mee kan, lenen ze zich uitstekend voor fietsvakanties. De prijs is dikwijls aan de hoge kant, aangezien er lichtere en duurdere onderdelen worden gebruikt. De vakantiefiets is in veel gevallen al voorzien van een voorbagagedrager.

Mountainbikes

Meestal worden mountainbikes gewoon MTB genoemd; soms ook wel ATB (All Terrain Bicycle). Deze fiets is, hoe kan het ook anders, ontworpen voor onverharde wegen en bergroutes. Je kunt er vanzelfsprekend de weg mee op, al is de rolweerstand van de (brede) banden wel iets groter. Bovendien hebben de banden een fors profiel. Mountainbikes hebben 26 inch wielen en meestal een flink aantal schakelmogelijkheden. 24 of meer versnellingen is de standaard. Het soort gebruik is onder andere van invloed op het frame en de uitrusting. Frame en voorvork zijn robuust en de naven zijn stof en waterdicht. Een variant op de terreinfiets is de stads- of city-MTB. Deze herkent u aan de spatborden, verlichting en bagagedrager die op de echte MTB's ontbreken. Bovendien is het profiel van de banden minder grof, waardoor ze wat lichter lopen.

Racefietsen

Racefietsen zijn gebouwd voor sportieve prestaties. Door hun constructie en materialen zijn ze erg licht en stevig. Racefietsen beschikken tegenwoordig al gauw over zo'n 30 versnellingen. Alle voorzieningen die niet strikt nodig zijn, zijn omwille van het gewicht en de snelheid weggelaten. Door het ontbreken van verlichting zijn racefietsen niet geschikt voor het gebruik in het donker. Ze zijn ook niet goedkoop.

Ligfietsen

Ligfietsen komen weinig in het straatbeeld voor. Ze hebben tegen dat ze door hun geringe hoogte minder goed opvallen en minder overzicht bieden in het verkeer. Voor recreatief gebruik liggen de zaken iets genuanceerder. Er zijn allerlei voorzieningen op de ligfiets aan te brengen om bagage mee te nemen. De geringe hoogte en het kleine frontale oppervlak zorgen ervoor dat de luchtweerstand aanmerkelijk minder is dan bij de gewone 'zitfietsen'. Met weinig inspanning haal je er dan ook hoge snelheden mee. Ligfietsen zijn er in soorten en maten en er is een grote variatie in constructies. Ze zijn wat duurder in aanschaf dan gewone fietsen, doordat ze vaak ambachtelijk worden gemaakt. Voordeel daarvan is wel dat je de fiets naar eigen inzicht kunt laten afwerken en uitrusten.

Vouwfietsen

Vouwfietsen zijn primair geschikt voor kleine afstanden, ze zijn vooral handig voor treinforenzen die vanaf het station naar hun werkplek (c.q. huis) fietsen. Qua rijcomfort leggen ze het af tegen hun grotere familieleden en een tocht van een uur of wat is met de meeste vouwfietsen een vermoeiende ervaring. Het bijzondere van de vouwfiets is dat je hem gemakkelijk in de kofferbak van de auto of op de boot kunt meenemen. Besteed in dat laatste geval bij aanschaf extra aandacht aan de kwaliteit en roestgevoeligheid van de fiets. Meenemen in het openbaar vervoer kan ook, al gaat dat iets minder makkelijk. In de bus, tram of trein moet je voor lief nemen dat het draagcomfort niet altijd even goed is en dat het inklappen soms lastig is. En vooral in de spits kan het moeilijk zijn om een plaatsje voor de fiets te bemachtigen, laat staan er snel mee in en uit te stappen.

Tandems

Een tandem is vooral voor liefhebbers, en je moet er altijd met z'n tweeën voor zijn. Door z'n lengte is de tandem minder wendbaar. Het rijden erop vraagt een goede samenwerking en dat maakt een tocht tot een bijzondere ervaring. Het lastige van een tandem is dat u er een geschikte berging voor moet zien te vinden. Bovendien laat hij zich moeilijk met de auto vervoeren, omdat een fietsimperiaal doorgaans niet lang genoeg is. En bij vervoer op een fietsrek steekt hij vaak te veel aan weerszijden uit. Verder kan op een tandem niet zoveel bagage mee. Voor fietsvakanties heb je een fietsaanhanger nodig. Een lichtgewichttandem met derailleurversnellingen is voor een vakantie de beste keus.

Kinderfietsen

Een goede en veilige kinderfiets uitzoeken lijkt eenvoudiger dan het is. Doorslaggevend bij de aankoop van een kinderfiets is meestal de prijs. Bij fietsen die binnen een paar jaar al weer te klein zullen zijn, wordt over kwaliteit minder nagedacht. Toch bepaalt deze kwaliteit in hoge mate de veiligheid. Een kinderfiets verdient daarom net zoveel aandacht als een fiets voor een volwassene. Met andere woorden: minimaal moet hij een stevig frame en een goed werkende rem hebben. Heeft de fiets velgremmen, dan zijn daar twee (op elk wiel een) van nodig. Een goede kinderfiets is verder niet te groot. Bij aankoop moet uw kind met het zadel in de laagste stand met beide voeten de grond kunnen raken. Voor peuters tot circa 4 jaar zijn er driewielers waar remmen en andere voorzieningen op zijn weggelaten. Zij mogen daar dan ook niet de openbare weg mee op. Voor kleuters komen fietsjes tot een wielmaat van 20 inch in aanmerking. De openbare weg is voor dit soort fietsjes geen verboden terrein, maar of het verstandig is om kinderen daar (onder begeleiding) te laten rijden is een ander verhaal. Vanaf circa 7 jaar tot plusminus 14 jaar zijn kinderen toe aan een jeugdfiets. Deze heeft een wielmaat van 20 to 26 inch. Crossfietsen zijn bij kinderen erg populair, maar voldoen in de praktijk vaak niet aan de wettelijke eisen op het gebied van reflectie.

Moederfietsen

Twee kinderen, jezelf én de boodschappen: ze moeten allemaal mee op je stadsfiets. Niet onmogelijk, wel lastig. De moederfiets neemt een hoop ongemakken weg. Hoe herken je een moederfiets en waar moet je op letten bij de aanschaf?

De moederfiets

Framemaat van je fiets bepalen

Je wilt een nieuwe fiets kopen, maar je hebt geen idee welke framemaat je nodig hebt. Gelukkig kun je dat vrij makkelijk zelf berekenen.

Zo bepaal je zelf de framemaat