Tips voor de toerfietser

100 km fietsen voor dummies

Als racefiets-leek 100 kilometer wielrennen in een klassieker, is dat verstandig? En vooral: is dat leuk? Bert Bosman vertelt hoe hij het heeft gered – mede door zijn leenfiets en nieuwe fietsvrienden.

Sportieve(re) ANWB-collega’s wisten mij wederom te strikken voor de Joop Zoetemelk Classic. “We doen weer de 100 kilometer!” Net zoals in 2017, mijn eerste lange toertocht. De leercurve was steil:

1) Als je woon-werkafstand op de fiets 20 km is (twee of drie keer per week) en je haalt het in je hoofd om een tocht van 100 km rijden, ga dan van tevoren wél trainen
2) Als je dan toch niet hebt getraind, hou dan wél je eigen tempo aan in plaats van jezelf over de kop te jakkeren
3) Als je al die fouten dan toch opstapelt, dan in ieder geval op een geschikte fiets. En niet op mijn 25 jaar oude mountainbike op noppenbanden. Collega Kees, initiator van dit bedrijfsuitje, beschreef mijn deelname als volgt:

Bert Bosman: een verhaal apart. Want: Bosman is zeeman. Voltooide met malende zeebenen desalniettemin de JZC in 2017. En deed dit op een roestige mountainbike uit het jaar nul (toen er nog geen mountainbikes waren). Beschikt thans echter over een nagelnieuw race-rijwiel.

Meer over mountainbikes.

Specialized Roubaix Elite

Ik zei weer te willen meedoen, onder één voorwaarde: een goede racefiets. Nu hebben we bij de ANWB warme contacten met de fietsbranche, onder andere met Specialized Europe BV, wat resulteerde in de levering van een Specialized Roubaix Elite op het ANWB hoofdkantoor, nog in de doos. Het eerste wat mij als niet-kenner opviel aan deze fraaie, mintgroene koolstof racer was de knappe combinatie van het geringe gewicht en de grote stijfheid. Het tweede opmerkelijke was dat de rit terug naar huis, tegen de wind in, even lang duurde als de heenweg op de bejaarde mtb (met de wind mee). Blijkbaar gaat deze Roubaix Elite efficiënter met mijn energie om. Daarover later meer.

Oostnoordoost

De weersverwachting voor de dag van de Joop Zoetemelk Classic was al dagen consequent: temperatuur rond nul en een snijdende oostnoordoosten wind. Gevoelstemperatuur: -9°C. Reden voor 3.089 van de ongeveer 4.400 inschrijvers om thuis te blijven. De overige 30% trotseerde de ‘Siberische Beer’ met frisse moed. Helaas viel ons zevenkoppige peloton binnen tien minuten na de start uit elkaar. Namen noem ik niet graag, maar Matthijs en Ruud peddelden weg in tempo waarvan ik wist - door schade en schande wijs geworden in de vorige editie - dat ik deze getrainde renners moest laten gaan. Aan de andere kant was te langzaam rijden in deze kou ook geen optie. En zo trof ik mezelf aan, alleen, met een poolwind schuin op de neus en met nog 95 kilometer te gaan. Zelfs op een Specialized is dat geen goed nieuws.

Nieuwe vrienden

En toen waren ze daar: Jurgen, Lucas en Peter. Drie wielrenvrienden in een perfect tempo die mij in hun midden opnamen. Hoewel, midden… kopwerk moest ook gebeuren. Zonder de luwte van mijn nieuwe vrienden was deze tocht een klein drama geweest, zowel fysiek als mentaal. Voort ploegden wij, wetende dat hoe meer kilometers we wegtrapten, hoe vaker we de wind in de rug zouden hebben. Wat kon er nu nog mis gaan, zeker na een pauze met twee bakken koffie en appeltaart met slagroom? Niet veel, behalve dat ik rond de 80 km, naast wat krampverschijnselen, last van mijn kont begon te krijgen. Aan een hard racezadel (en 7 bar in de achterband) moet je wennen. En dat heeft meer tijd nodig dan één rit.

Lees meer over zadelpijn en hoe dit te voorkomen.

Energieverlies

Wat voor fiets je ook hebt, je zult zelf moeten trappen. Maar het verschilt per fiets hoeveel van je trapenergie wordt omgezet in snelheid. Op een alledaagse fiets gaat energie verloren in weerstand van brede (en zachte) banden, het gewicht van de fiets, de rechtop-houding van de fietser, het bewegen van het frame. Producenten van racefietsen streven naar zo min mogelijk energieverlies in zaken die niets met de voorwaartse snelheid van doen hebben. Daarom is het frame zo stijf en licht mogelijk, zit een wielrenner voorover voor de stroomlijn en zijn zadel en banden smal en hard. Mijn stap van de aftandse mountainbike naar een carbon superfiets als de Specialized Roubaix Elite was enorm en opmerkelijk. Het vedergewicht, de stijfheid, het rake schakelen, de zuiver te doseren schijfremmen… ik kon puur daarom een hoger gemiddelde rijden. Ja, het was afzien, maar wel een stuk aangenamer.

Polonaise

Pal voor de finish ligt nog een colletje, de ‘Bult’. Vorig jaar ging hier mijn lichtje definitief uit, nu trok ik nog een eindsprintje met Lucas. Hij had de betere benen, maar toch smaakte het biertje in de kantine van Swift naar overwinning. Mijn dag was compleet toen fietsicoon Joop Zoetemelk zelf voorging in de polonaise.

Bekijk meer mooie fietsen op Specialized

Tips voor de langeafstand toerfietser

Het hoeft allemaal niet in recordtijden, maar ook als je ’t wat rustiger aandoet vergt een lange toertocht enige voorbereiding:

  • Ken je fiets. Op een nieuwe fiets een lange tocht maken, dat is een risico. Zijn de afstelling van stuur en zadel wel echt goed? Hoe voelt het zadel na 20 kilometer?
  • Neem altijd wat basisgereedschappen mee. Er zijn handige multitools voor fietsers.
  • Wat te denken van een bandenplaksetje en een fietspomp? Denk ook eens aan de ANWB Fietspas: daarmee krijg je pechhulp onderweg!
  • Neem de juiste kleding mee. Uiteraard rekening houdend met de grillen van het (Nederlandse) weer.
  • Neem in overleg met je fietspartner(s) regelmatig een pauze. Ook als het nog niet nodig lijkt, eet en drink regelmatig wat; ‘hongerklop’ ligt op de loer. Dan is de tank ineens leeg. Blijf ook drinken als het kouder is en je geen dorst hebt.
  • Fietsend in de zon kan het verkoelende rijwindje je foppen: de zon brandt misschien harder dan je denkt. Neem zonnebrand, een goede zonnebril en wellicht een petje mee.
  • Ga bij een stevig tegenwindje (schuin) achter je fietspartner fietsen. Dat scheelt, dit weten ganzen en wielrenners ook. Fiets niet te dicht op elkaar, dat kan gevaarlijk zijn.
  • Wat meer moeite met langere fietstochten? Denk dan eens na over een elektrische fiets