Meer dodelijke verkeersongevallen met e-bikes

Het aantal dodelijke verkeersongevallen met e-bikes neemt toe. De elektrische fiets is inmiddels ‘dodelijker’ dan de bromfiets, blijkt uit nieuwe cijfers. Kanttekening daarbij is dat er drie keer zo veel e-bikes zijn in Nederland als brommers.

Uit de nieuwste politiecijfers blijkt dat sinds 2014 zeker 79 e-bikers in Nederland zijn omgekomen bij een verkeersongeluk. Het aandeel e-bikers onder verkeersdoden neemt toe, wat ten dele te maken heeft met het toenemende aandeel van e-bikegebruikers in het totaal aantal verkeersdeelnemers. E-bikers zijn vaker slachtoffer van een fataal verkeersongeval dan bromfietsers.

Vooral ouderen 

Vooral ouderen lopen gevaar: 87 procent van de verkeersdoden op een e-bike is 60 jaar of ouder. Door de e-bike blijven ouderen tot op hogere leeftijd mobiel, maar met een hogere snelheid (officieel tot 25 km/u) dan ze in jaren hebben gefietst. De remweg is langer, evenals de reactietijd en bovendien hebben senioren minder kracht in de handen om te remmen. Dit zijn belangrijke oorzaken van het toenemende aantal ongevallen met e-bikes.

Drukker op de fietspaden

Verder wordt het steeds drukker op de fietspaden en ook gevaarlijker. Dat komt door de verschillende snelheden: e-bikers, gewone fietsen, snorfietsen, bakfietsen, wielrenners. De politie adviseert e-bikers dringend een helm te dragen. Een eventuele verplichting om een helm te dragen is volgens de ANWB niet nodig en zou het effect kunnen hebben dat er juist minder gefietst gaat worden. Meer informatie over Verkeer in de stad

Bron: AD 

Misschien ook interessant

7 grootste gevaren voor fietsers

Elektrische fietsen