Rivel Rivièra: een jaar rijden op een budget e-bike

Een e-bike voor iets meer dan € 1000,-. Kan dat iets zijn? Die vraag intrigeerde ANWB-fietsexpert Hans de Looij al tijden en dus bestelde hij een Rivel Rivièra, een eigentijdse e-bike in een fraaie kleur blauw, compleet met voordrager en crème-accenten. Een jaar lang ging de Rivel dagelijks mee naar het werk. Nu, ruim 4000 kilometer verder, maakt Hans de balans op. 

Eerste indruk

Mijn eerste ontmoeting met de Rivel Rivièra is uiterst aangenaam. De e-bike ziet er modern uit en de praktische voordrager maakt hem zelfs hip. Tijdens de eerste ritjes word ik regelmatig aangesproken: ‘joh wat een leuke fiets’ of ‘mooi die blauwe kleur’. Vraag je naar de waarde van de Rivel, dan heeft iedereen het mis. De fiets wordt veel hoger in prijs geschat. Een compliment!

Rijcomfort

Na een jaar rijdt de Rivel Rivièra nog steeds als een zonnetje. De voorwielmotor is krachtig en maakt bij het optrekken wel wat lawaai. Eenmaal op snelheid valt het allemaal best mee. De ondersteuning is af en toe wel wat onregelmatig, maar in de regel doet het motortje goed zijn best. De Nexus 3 versnellingsnaaf schakelt nog steeds prima en ook de rollerbrakes zijn op hun taak berekend. Alle chrome-onderdelen glanzen als nooit tevoren, geen roest te bekennen. In eerste instantie had ik wel mijn bedenkingen over de banden. Er zijn een soort Chinese spekbanden van Kenda gemonteerd van een uiterst zachte compound. ‘Dat zal snel lekrijden worden’, dacht ik direct. Na 4000 kilometer zie ik weinig slijtage en ben ik niet eenmaal lek gereden. Omdat de fiets verder niet is geveerd, zorgen de zachte banden voor extra comfort.
De afwerking van de fiets is netjes. De bedrading is deels weggewerkt, de lasrupsen zijn grof, maar mooi aangebracht en de kettingkast beschermt de ketting tegen vocht en vuil. De ketting ziet er nog prima uit; wel heb ik 'm na een half jaar op spanning moeten brengen. De achterdrager is stabiel en de slanke accu geeft het uiterlijk van de fiets een extra dimensie. Je hebt ruim 400 Wh energie aan boord, zodat je met de Rivièra een behoorlijke actieradius kunt halen. De spatborden zijn van metaal en kunnen tegen een stootje.

Conclusie

De Rivel Rivièra heeft me aangenaam verrast. Niet alleen qua prijs, maar ook qua duurzaamheid, prestaties en betrouwbaarheid. Ik heb de ketting moeten naspannen en ben het dopje van de versnellingsshifter kwijtgeraakt. Verder geen klachten, geen mankementen en geen storingen. Okay, het kan wellicht allemaal iets verfijnder, maar een kniesoor die daar om maalt. Voor woon-werkverkeer en schoolgebruik is de Rivièra de ideale compagnon en met een huidige aanschafprijs van € 1299,- hoef je niet te diep in de buidel te tasten. Daarnaast is de fiets op een aantal onderdelen zelfs verbeterd.


 

Belangrijkste specs:

Adviesprijs: € 1299,-

Type motor: voorwielmotor (Bafang, 250 Watt, 36 Volt)

Accu: uitneembaar, 13Ah (468 Wh), 36 Volt

Ondersteuning: 5 standen

Actieradius: tot 100 km

Versnelling: Shimano Nexus 3-versnellingsnaaf

Remmen: Shimano rollerbrakes voor en achter

 

Meer informatie over de Rivel Riviéra.